Været avgjør om dieselforbud gjennomføres i Oslo

Det er utslippene av nitrogenoksid som er hovedproblemet med luftforurensningen i Oslo om vinteren. Derfor er dieselforbud et mer aktuelt tiltak enn datokjøring basert på nummerskitt.
Det er utslippene av nitrogenoksid som er hovedproblemet med luftforurensningen i Oslo om vinteren. Derfor er dieselforbud et mer aktuelt tiltak enn datokjøring basert på nummerskitt. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hasteforskriften som åpner for dieselforbud og datokjøring i Oslo, kan bli liggende ubrukt når den utløper 1. mai. Bare fem av de siste tretten årene har tiltaksgrensen blitt overskredet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Byrådet i Oslo vedtok torsdag forskriften som åpner for dieselforbud dersom forholdene igjen blir slik de var tidligere i januar da grensen for utslipp av nitrogenoksid (NO2) ble overskredet i flere dager på rad. Sist gang dette skjedde var i 2011.

– Uholdbart

Innslagspunktet for forskriften er at grenseverdiene for luftforurensning blir overskredet, og at værmeldingen antyder at situasjonen vil vedvare i minst to dager. Det er da byrådet vil gå ut med pressemelding, og informasjonstavler langs veiene vil varsle om at forbudet mot diselbiler på kommunale veier blir innført neste dag.

– Forurensningen gir helseskader og åndenød for astmatikere. Barn må holdes hjemme fra skolen. Det er uholdbart, og slik skal vi ikke ha det i byen vår, sa miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) da hun orienterte om hasteforskriften i bystyret onsdag.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Opplysningsrådet for Veitrafikken opplyser til Nettavisen at det i Oslo er registrert 126.016 biler med dieselmotor. Det utgjør 45,5 prosent av alle biler som ruller og går i Oslo.

Bakgrunn: Dieselforbud i Oslo innføres allerede i vinter

Datokjøret

Forskriften åpner for at Oslo denne vinteren kan innføre datokjøring der personbiler med par – eller oddetall på skiltene, får kjøreforbud. Dette ble gjennomført i Bergen under kuldeperioden i januar, men Oslo-byrådet regner dette som mindre treffsikkert da det er NO2-utslipp, ikke svevestøv, som er hovedproblemet i Oslo.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvis forskriften tas i bruk, vil det gjelde på kommunale veier i Oslo. Statlige veier som Ring 1 og 3, E18, E6, RV4 og Trondheimsveien er ikke omfattet av forbudet. Dieselbiler på vei til ferje eller flyreiser får også lov til å kjøre. Det samme gjelder kjøretøy over 7,5 tonn, næringskjøring med dokumentert behov den aktuelle dagen, kollektivtrafikk og pasientkjøring.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Ap vil ha utslippsfritt nybilsalg fra 2030

Midlertidig

Forskriften gjelder bare fram til 1. mai fordi Oslo skal vedta en lignende permanent forskrift om trafikkregulerende tiltak ved høy luftforurensning. Denne er ute på høring nå, og vil tidligst gjelde fra neste vinter.

NTB får også opplyst at byrådet vurderer en rekke andre akuttiltak for å kunne hanskes med akutt luftforurensning. Blant disse er:

* Å avvise skip som ligger i havn som slipper ut store mengder NO2. Innen 2020 ønsker Oslo et påbud om at skip skal over på strøm fra land.

* Stenge kommunale parkeringsplasser eller bestemte gater i Oslo for å hindre at trafikken flytter seg.

* Øke bompengene på dager med akutt forurensning.

Oslo er også i dialog med staten om en rekke andre tiltak som skal få ned luftforurensningen. Byrådet ønsker å høyne satsene i piggdekkgebyret betraktelig, sette ned fartsgrensen til 60 kilometer i timen på E6, E18 og Ring 3 i vinterhalvåret, og innføre gebyrbaserte lavutslippssoner for tyngre kjøretøy.

Les også:

Så mye varierer drivstoffprisene på samme dag

– Vedfyring er farligere enn utslipp fra biler