Politimester: – Vi skylder de berørte å finne gode svar

Artikkelen fortsetter under annonsen

Politimesteren i Oslo anbefaler at deler av Scandinavian Star-saken blir etterforsket på nytt. Det gjelder blant annet de økonomiske sidene av saken.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Fakta om Scandinavian Star-ulykken:
  • Fergen Scandinavian Star ble satt inn på ruten Oslo – Frederikshavn 6. april 1990. På den første turen brøt det ut brann. 159 personer omkom, de fleste var nordmenn.
  • Brannen startet trolig ved 2-tiden natt til lørdag 7. april. De første meldingene gikk ut på at alle var reddet. Noen timer senere ble det klart at et stort antall mennesker ikke hadde kommet seg ut. Skipet ble trukket til Lysekil i Sverige, der de omkomne ble hentet ut og identifisert.
  • Det ble funnet flere mangler ved redningsutstyret om bord. Den norske kapteinen og to danske redere ble stilt for retten og dømt til korte straffer.
  • En dansk lastebilsjåfør som omkom i brannen, ble utpekt som skyldig i brannstiftelse.
  • I ettertid er det kommet frem nye opplysninger, og Støttegruppen for overlevende og pårørende har krevd ny etterforskning. Blant annet er det hevdet at eiere og mannskap kan ha stått bak brannen. Undersøkelser viser at det var flere branner som startet på flere forskjellige steder i skipet, og på forskjellige tidspunkter.
  • Krav om ny etterforskning er gjentatte ganger avvist av myndighetene i Norge og Danmark, senest i 2012.
  • 6. april 2013, på dagen 23 år etter brannen, la en gruppe eksperter frem resultatet av en omfattende gjennomgang av alt materialet om katastrofen. De krever at myndighetene setter i gang gransking av saken.
  • Stiftelsen Etterforskning Av Mordbrannen Scandinavian Star har på frivillig basis arbeidet med å etterforske brannen.
  • De har konkludert med at inntil ni av mannskapet sto bak dødsbrannen, og at det dreiede seg om forsikringssvindel.
  • 30. april i fjor anmeldte Stiftelsen etterforskning og den daværende politiinspektøren som ledet etterforskningen av brannen. Spesialenheten for politisaker valgte før jul å henlegge saken.

Politimesteren har fått rapporten fra prosjektgruppen som har vurdert om det er grunnlag for å gjenoppta etterforskningen av brannen om bord i Scandinavian Star i 1990. 159 menneskeliv gikk tapt i skipsbrannen.

Prosjektgruppen, som ble nedsatt av politiet i Oslo i fjor, konkluderer med at det ikke er grunnlag for å åpne ny etterforskning.

Politimester i Oslo Hans Sverre Sjøvold har likevel valgt å overkjøre sin egen prosjektgruppe.

– Prosjektgruppen har gjort en svært grundig jobb, og rapporten deres viser etter min mening at enkelte deler av saken ikke ble belyst godt nok, sier politimester Hans Sverre Sjøvold.

Les også: Støttegruppa: – Det eneste riktige

Vil ha ny informasjon

Sjøvold sier at selv om det ikke foreligger nye funn i saken, er det nødvendig med en ny etterforskning på disse områdene.

– Det er ubesvarte spørsmål vi må se nærmere på når saken ikke er foreldet. Sakens katastrofale omgang gjør det nødvendig å se nærmere på de ubesvarte spørsmålene selv om man kanskje ikke finner svar, fortsetter han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det kan være mer informasjon der ute som kan kaste lys på saken.

Representanter for de pårørende sier de er meget tilfredse med politiets anbefaling om å gjenåpne deler av etterforskningen.

Vanskelig å dokumentere

Politimesteren understreker at det har gått nærmere 25 år siden den opprinnelige etterforskningen og at det i ettertid er vanskelig å dokumentere tilstrekkelig hvordan etterforskningen ble gjennomført og bakgrunnen for enkelte beslutninger.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Han sier også at mulige økonomiske motiver ble etterforsket i for liten grad. Dersom en tilsvarende brann hadde skjedd i dag, ville også slike forhold rutinemessig blitt undersøkt.

I tillegg kan det fremstå som at momentene som utpekte en dansk statsborger som gjerningsmann, var bevismessig utilstrekkelig, ifølge Sjøvold.

– Det er langt fra sikkert at det strafferettslig sett er mulig å reise en straffesak så lang tid etter. Men Scandinavian Star-saken er en nasjonal tragedie, og vi skylder de mange berørte å finne så gode svar som mulig, sier Sjøvold.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mistenkt

Danske Erik Mørk Andersen ble utpekt som den eneste mistenkte. Han omkom selv i brannen, og etterforskningen mot han ble henlagt etter bevisets stilling i mars 1991.

Leder i Oslopolitiets branngruppe Terje Bechmann Dahl, sa under dagens gjennomgang av skipsbrannen at dansken trolig ville fått status som mistenkt dersom dette hadde skjedd i dag.

– Etterforskningen som ble gjort søkte en moduskandidat som kunne stå bak. Vi forstår at politiet rettet søkelys mot Mørk Andersen, men vi mener det ikke er tilstrekkelig bevisverdi mot ham. Det er ikke gjort funn av hans DNA på brannstedene eller sikre vitneobservasjoner av han, sa Bechmann Dahl under gjennomgangen.

Til tross for at politiet i 1990 hevdet at de også undersøkte andre mulige mistenkte, mener prosjektgruppen at de ikke gjorde dette med samme glød.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kappet rør etter brannen

Det ble under etterforskningen avdekket at et kraftig hydraulikkrør hadde sprunget lekk i en skjøt i en av korridorene. Det har blitt spekulert på om noen kan ha kappet hydraulikkrøret som så pøste olje på brannen.

Politiet opplyser at et svensk selskap ved navn Röda Bolaget, som hjalp politiet med å få bilene ut av det utbrente vraket, kappet røret etter brannen i forsøket på å senke hengedekket på båten.

Selskapet har tilbakevist at røret var ødelagt i forkant av brannen. Det blir også opplyst at det ikke fantes lekkasje i hydraulik-systemene under brannen. Lekkasjen oppsto etter brannen da de forsøkte å senke ned hengedekket, har Röda Bolaget sagt i en uttalelse.

Foreldelse

Politiets prosjektgruppe har jobbet med saken i ni måneder. De pårørende er godt fornøyd med anbefalingen om å gjenåpne deler av etterforskningen, men gir politiet kraftig kritikk for konklusjon om at det ikke skal ha vært to nye branner mens båten lå til kai.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Politiet mener det var to branner og at de øvrige som dukket opp senere var branner som oppsto som følge av ulmerester fra de to første brannene. Dette tilbakevises av stiftelsen.

Scandinavian Star ble satt inn på ruten Oslo-Frederikshavn 6. april 1990. Ved 2-tiden om natten under skipets første tur brøt det ut brann, og totalt 159 personer omkom, de fleste av dem nordmenn.

I april neste år inntreffer foreldelse av straffansvaret for ildspåsettelsen etter norsk straffelov. Nå er det opp til Riksadvokaten å beslutte om det blir igangsatt ny etterforskning.