Meny

Ketil Solvik-Olsen om Stoltenbergs låne-politikk:

– Stoltenberg skyr ingen midler for å dobbeltkommunisere

Best for Norge: - Det skader norsk økonomi at Oljefondet låner penger til utlandet med 1 prosent avkastning, mens offentlige bomselskaper låner penger i utlandet til 3,51 prosent rente, sier Ketil Solvik-Olsen. Foto: Thomas Vermes/ABC Nyheter.
Best for Norge: - Det skader norsk økonomi at Oljefondet låner penger til utlandet med 1 prosent avkastning, mens offentlige bomselskaper låner penger i utlandet til 3,51 prosent rente, sier Ketil Solvik-Olsen. Foto: Thomas Vermes/ABC Nyheter.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

– Stoltenberg sier han er imot lånefinansiering. Men hans regjering lar bompengeselskaper låne til veiutbygging som aldri før. Det koster Norge dyrt.

Det sier Fremskrittspartiets finanspolitiske talsmann på Stortinget, Ketil Solvik-Olsen, til ABC Nyheter.

- Jeg blir irritert og frustrert når Stoltenberg står og sier at vi ikke må lure oss selv og låne penger for å bygge veier. For under hans regjering benyttes det jo lån som aldri før, for å bygge veier.

Det sier Solvik-Olsen etter å ha hørt Jens Stoltenberg på Finansnæringens dag i Oslo tirsdag.

Der gikk Stoltenberg knallhardt ut mot Høyres ønske om å bygge nye veier i form av samarbeid mellom offentlige og private aktøre, såkalt OPS, eller ved å gjennomføre lønnsomme veiprosjekter raskere ved å ta opp lån.

Les også: I fjor innrømmet Stoltenberg at det gikk for tregt

– Sender penger ut og inn

- Stoltenberg sier han er imot å låne til veibygging. Men hans egen regjering benytter bompenger som aldri før. De aller fleste bompengeselskaper er offentlige, som oftest fylkeskommunale. Og bompengeselskapene går jo ut og låner penger. De lånene må så bilistene betale, sier Solvik-Olsen, som påpeker at dette gir store merkostnader for Norge:

- Vi har spurt samferdselsminister Arnstad om bomselskapenes rentekostnader. Hun sier at gjennomsnittlig rente ligger på 3,51 prosent, sier finanspolitikeren og fortsetter:

- Jeg anser veibygging for å ha lav risiko. Når Oljefondet investerer i lavrisiko, får de 1 prosent avkastning. For meg virker det meningsløst å sette ut offentlige norske penger til 1 prosent rent i utlandet, samtidig som offentlige bomselskaper må gå ut og betale 3,51 prosent til veibygging.

- Statsminsiteren skyr ingen midler for å dobbeltkommunisere! raser Solvik-Olsen.

Ifølge Frp-politikeren oppgir Kommunalbanken som finansiert 22 bompengeprojsektene, at 97 prosent av bankens kapital blir lånt i utlandet.

Les også: Stoltenberg urolig for Fremskrittspartiets oljepengebruk

Best for nordmenn

- Begrunnelsen for ikke å hente hjem oljepenger i Norge, er at det skaper press i økonomien, sier Solvik-Olsen og fortsetter:

- For meg fortoner det seg likegyldig for presset i økonomien om du henter hjem oljepenger, eller om du går til Kommunalbanken som igjen henter kapital i utlandet.

- Valget står mellom det Stoltenberg praktiserer og Høyre vil gjøre gjennom OPS-prosjekter, å låne, eller som Frp – å ta våre egne penger i Norge.

- Oljefondet må få lov å investere i samfunnsøkonomisk lønnsomme veiprosjekter i Norge, krever Solvik-Olsen.

- Oljefondet bør investeres på en måte som gir nordmenn størst mulig avkastning. Slike investeringer vil jo komme befolkningen til gode i mange generasjoner. Da blir vi som samfunn rikere! konkluderer Ketil Solvik-Olsen.



Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus