Fem kopier til mora mi

Fem kopier til mora mi
Fem kopier til mora mi
Artikkelen fortsetter under annonsen

Rolling Stone Magazine krympes digitalt, og nå blir det 40 år gamle arkivet søkbart på DVD, skriver Tom Skjeklesæther i ukens Full av fuzz.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fra tid til annen blir jeg kontaktet av folk som sitter på komplette, eller nesten komplette samlinger, av musikkaviser eller magasiner. En omveltning i livssituasjonen gjør at samlingene må gå. Årganger med New Musical Express, Mojo og Beat kan av og til være vanskelig å gjøre rede for på allerede overfylte flyttelass. I noen tilfeller har folk et akutt behov for å kvitte seg med sitt forrige liv. Statusen til musikknerder med samlemani er av og til, skal vi si, fluktuerende.

Om det amerikanske musikk/kultur/politikk-magasinet Rolling Stone tilfeldigvis skulle være nettopp ditt avvik, har jeg her og nå gode nyheter til deg.

Den aller første utgaven av magasinet, november 1967Den aller første utgaven av magasinet, november 1967

I disse dager har selskapet Bondi Digital Publishing sluppet det søkbare, digitale Rolling Stone arkivet «Cover To Cover». Presset inn på tre (3) DVD-er er Rolling Stones samtlige nummer, fra starten i november 1967 frem til 40-års jubileumsnummeret, # 1025/ 1026, som kom på gaten i mai i år.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det innebærer vanvittige 98.000 (98 tusen) magasinsider. Akkurat slik de fremsto i det aktuelle nummeret av Rolling Stone. Hver eneste side, redaksjonelt stoff side om side med annonser.

Søkemotoren, som du installerer fra en egen disk, gjør at du raskt og effektivt finner frem til artikkelen, anmeldelsen eller nyhetssaken du leter etter. Selvfølgelig kan du søke på navn på artiklenes/ anmeldelsenes objekter, eller du kan lete via skribenter og fotografer. I løper av sine fire decennier har Rolling Stone vært arbeidsplass for noen av USAs fremste skribenter, grafikere og fotografer. Du kan selv regulere i hvilket format du vil lese eller bla i magasinene. Hvilket innebærer at Rolling Stone nå kan tilpasse seg sine leseres (sviktende) syn.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Med i boksen er også en 208-siders bok, som inneholder en timeline med alle forsidene og den mest essesielle lesningen. Et grep som gjør det enda lettere å finne frem til riktige sider på DVD-ene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

De som har fulgt Rolling Stone lengst, er på alder med magasinets grunnlegger, eier, redaktør og ubestridte leder, Jann Wenner, som fylte 61 i begynnelsen av året.

Wenner grunnla Rolling Stone i San Francisco sammen med den nå avdøde musikkjournalisten Ralph J. Gleason (USAs mest prestisjefylte musikkskribentpris er oppkalt etter Gleason). Wenner lånte 7 500 dollar fra familie og venner for å sjøsette bladet, og på premiere-nummeret var det et bilde av John Lennon på forsiden. I årene som har gått siden, har Wenner aldri veket fra sitt ideologiske grunnsyn, The Beatles var/er best. Følgelig har The Fab Four prydet forsiden på Rolling Stone, sammen eller hver for seg, over tretti ganger.

Rolling Stones betydning som essensiell promotør av musikk og film er solid forankret i amerikansk, og etter hvert i internasjonal, populærkultur. Allerede tidlig på 70-tallet skrev tegneren/låtskriveren Shel Silverstein «Cover Of The Rolling Stone» for sine artist-klienter Dr. Hook & The Medicine Show.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Jubileumsugave: nr 1000Jubileumsugave: nr 1000

«We got all the friends that money can buy / So we never have to be alone and we keep getting richer, but we can't get our picture on the cover of the Rolling Stone/ Rolling Stone wanna see my picture on the cover / Stone-wanna buy five copies for my mother / Stone-wanna see my smilin' face on the cover of the Rolling Stone».

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sangen ble en hit og dermed så Wenner & co poenget i å la Dr. Hook & The Medicine Show få ønsket sitt oppfylt.

Havner du på forsiden av Rolling Stone i dag, du har muligheten hver 14. dag, vil vesentlig mange flere enn det som utgjør opplaget, 1,4 millioner, se ditt (formodentlig) blide åsyn. Rolling Stone er nemlig blitt et magasin som det er kultivert å ha liggende fremme, på stuebordet eller på kontorpulten om du for eksempel jobber i musikk- og/eller filmbransjen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den viktigste årsaken til denne statusen er Rolling Stones standhaftighet når det gjelder sine medarbeidere. Mange av dem er i dag blant verdens ledende kulturskribenter; Michael Azerrad, Robert Christgau, Joe Eszterhas, David Fricke, Joe Klein, Greil Marcus, P.J. O´Rourke, Neil Strauss og Peter Travers. Sistnevnte har betydelig innflytelse på amerikaneres filmvalg.

Blant Rolling Stones mest navngjetne skribenter var selvfølgelig også Lester Bangs og Hunter S. Thompson. Bangs var en sentral figur i tidligere Rolling Stone-skribent Cameron Crowes lett selvbiografiske film, «Almost Famous», om en tenårig musikkjournalist som ble kastet hodestups inn i 70-tallets utsvevende rock'n'roll-virkelighet.

Hunter S. Thompson, som krediteres for å ha funnet opp gonzo-journalistikken, publiserterte sitt mest kjente arbeid, «Fear and Loathing In Las Vegas», først i Rolling Stones spalter. Thompson stod fast oppført i Rolling Stones kolofon frem til han begikk selvmord i 2005.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

En forside fra 90-tallet som satte spor etter segEn forside fra 90-tallet som satte spor etter seg

Helt fra starten av har Rolling Stone brukt betydelige ressurser på undersøkende og ofte svært samfunnskritisk journalistikk. På tross av at Wenner og Rolling Stone har utviklet seg seg til styrtrike maktfaktorer i det amerikanske samfunnet (Under Wenner Publishing-paraplyen gis det også ut massevis av bøker), holder man fortsatt hippie-ideologien, som preget bladet sterkt til å begynne med, i hevd.

I 4.mai 2006-nummeret publiserte Rolling Stone en stor artikkel av Princeton University-historikeren Sean Wilentz som stemplet George W. Bush «som historiens verste president». Coveret var prydet av en karikatur av Bush som satt i skammekroken med «dumme-dumme-dum»-hatt på hodet.
Det hindret ikke at Rolling Stone i år vant en «National Magazine Award for General Excellence».

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Rolling Stone/Cover To Cover» neppe kommer til å være blant de harde pakkene under juletreet i Det Hvite Hus i år, så har du muligheten til å hjelpe noen du er glad i med å krympe magasinbunkene til jul. For eksempel om du snakker med Terje Thorsen på Tronsmo bokhandel i Oslo.

Les plateanmeldelser her

Les mer musikk her

Les Full av fuzz her

Les Lennart her

Les Blues Groove her

Les Lyttelua her

Les Retrohue her