Tøff og melodiøs rock med gode tekster

Artikkelen fortsetter under annonsen

The Hold Steady er Brooklyn-bandet som med fjorårets album «Separation Sunday», opparbeidet seg stor cred blant mange kritikere og indie-fans. På «Boys And Girls In America» feier de all tvil under te

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Med tanke på at vokalist og låtskriver Craig Finn elsker å fortelle historier om unge menneskers forhold til dop, sex og religion, er det ikke merkelig at tittelen på Hold Steadys tredje album, «Boys And Girls In America» er hentet fra Jack Kerouacs berømte roman «On The Road». Finns fortellinger, som skildres med innlevelse og troverdighet, er trolig inspirert av egne opplevelser fra ungdomstiden i Minneapolis, der de konfliktladede kontrastene mellom religionens vesen og ungdomsmiljøenes forhold til dop og sex sjelden lot seg forene. Tenker jeg.

Musikalsk sett er dette beinhard og energisk rock. Flere av medlemmene har en fortid fra punk/hardcore band, og Craig Finn hørte naturlig nok mye på Minneapolis' store sønner på 80-tallet, Hüsker Dü. Allikevel, bandet har beveget seg mer og mer i retning av et klassisk rockeuttrykk der Thin Lizzy og spesielt en ung Bruce Springsteen, synes å være store inspirasjonskilder.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Springsteen i kulissene


«Boys And Girls In America» er på sett og vis blitt hardcoreversjonen av Springsteens «Born to Run». Noe kombinasjonen av gitarveggene og et lekent piano på åpningslåta «Stuck Between Stations» er et utmerket eksempel på. En låt en ung Springsteen definitivt kunnet ha identifisert seg med.

She was a really cool kisser and she wasn't that strict of a christian
She was a damn good dancer but she wasn't all that great as a girlfriend
He likes the warm feeling but he's tired of all the dehydration
Most nights were crystal clear but tonight it's like it's stuck between stations on the radio

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

«First Night» er et annet eksempel på Springsteens nærvær. En utsøkt låt som kombinerer piano, lapsteel og strykere med en tekst som beskriver to unge menneskers tvil, angst og desperasjon i en kaotisk verden der katolske tradisjoner og ungdommelige drømmer frontkolliderer. Craig Finn er i det hele tatt en mester i å formidle det følelsesmessige vakuumet som oppstår i det en ungdom forsøker å løsrive seg fra tradisjoner og foreldre, for å kunne bli et selvstendig individ.

Artikkelen fortsetter under annonsen

She was golden with barlight and beer
She slept like she's never been scared
And then last night
She said words alone never could save us
And then last night she told us about Jesus
Holly's inconsolable
Unhiged and uncontrollable
Because we can't get as high as we got
On that first night

Står godt på egne ben

Men på tross av de åpenbare innflytelsene, står The Hold Steady godt på egne ben. Bandets smittende energi og fortellerglede løper albumet igjennom. Noe låter som «Massive Nights», «Hot Soft Light» og «Same Kooks» er gode eksempler på. Sistnevnte er et voldsomt fyrverkeri, med gitarer og tangenter som fyker frem og tilbake i et vanvittig tempo.

«Chillout Tent» er en forførende (og kanskje litt trist) låt om et kort og intenst kjærlighetsforhold mellom to unge mennesker som under en konsert har fått i seg litt for mye sopp og litt for mange piller.

Artikkelen fortsetter under annonsen

The Hold Steady har laget et kanonbra og fett rock'n'roll album. Med sin blanding av hardcore, tradisjonell rock, fengende refrenger og utsøkte tekster fremstår de som et modent og moderne band som står på terskelen til å erobre verden.

Låter:

Stuck Between Stations
Clips Ahoy!
Hot Soft Light
Same Kooks
First Nite
Party Pit
You Can Make Him Like You
Massive Nights
Citrus
Chillout Tent
Southtown Girls

The Hold Steadys hjemmeside

Mer i Neste Klikk:

Musikk
Plateanmeldelser

ABC Startsiden:


Musikk
Musikkanmeldelser