Meny

Nordmenn står i kø for Mercedes-AMG G63

15 nordmenn hadde skrevet seg på liste for Mercedes-AMG G63 allerede før prisene var klare. Nå er de sluppet.
15 nordmenn hadde skrevet seg på liste for Mercedes-AMG G63 allerede før prisene var klare. Nå er de sluppet.

Nye G-Klasse nærmer seg lansering og nå er de norske prisene klare. G 500 prises fra 1.930.000 kroner og forventes til landet i mai, mens toppmodellen Mercedes-AMG G 63 starter på 2.520.000 kroner med markedslansering til sommeren.

– Svært mange kunder har ventet spent på denne salgsstarten og allerede før vi åpnet for bestilling hadde hele 15 nordmenn skrevet seg på liste for toppmodellen G 63. Av andre hyggelige nyheter kan det nevnes at norsk standard inkluderer utstyr for over 75.000 kroner og at den blir tilgjengelig som varebil, sier Audun Hermansen, PR- og informasjonssjef i Mercedes-Benz personbil, i en pressemelding.

PS: Prisene som varebil er ikke helt klare da den endelige typegodkjenningen ikke er klar. Det anslås en pris på 1.397.900 kroner for G 500 og 1.857.900 kroner for G 63.

Videreutviklet designikon

Med G-Klasse er det ofte snakk om forsiktig evolusjon fremfor radikale endinger. Det er også tilfelle med nye G-Klasse. Mange av de ikoniske elementene er med videre, som de særegne dørhåndtakene og den karakteristiske lukkelyden, den robuste ytre beskyttelseslisten, det eksponerte reservehjulet på bakdøren og de fremtredende blinklysene. Funksjonelt design går aldri av moten.

Nye G-klasse er 53 mm lengre og 121 mm bredere enn sin forgjenger og har et mer harmonisk design, med elegante overganger og mer integrerte støtfangere.

Les også:  SEAT lover en drøss med nye biler, inkludert elbil

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Mercedes-AMG

Rød tråd

Mens eksteriøret viderefører de klassiske linjene, har interiøret i G-Klasse blitt fundamentalt redesignet. Det har ifølge de norske importøren vært viktig å modernisere uttrykket og øke luksusfølelsen samtidig som man skaper en rød designtråd gjennom hele bilen. For eksempel videreføres formen på de runde frontlyktene til luftdysene på siden og de pansermonterte blinklysene reflekteres i høyttalerne på dashbordet. Ikoniske elementer som håndtaket for passasjeren foran og de krombelagte bryterne til de tre differensiallåsene er selvfølgelig også med til den nye modellen.

Det nyutviklede instrumentpanelet har tidløse analoge klokker som standard, men som i E-Klasse og S-Klasse er også widescreen-cockpit tilgjengelig, med sine to skjermer på 12,3-tommer dekket av en sømløs glassplate.

Les også:   Jaguar E-PACE blir dessverre bare en parentes i Norge

Mercedes-AMG G 63

I toppmodellen Mercedes-AMG G 63 har den gamle 5,5 liters motoren blitt erstattet av den nye V8 twinturbo-motoren fra AMG GT. 4MATIC systemet har også fått bakhjulsdrevet karakteristikk, med en fordeling på 60/40 for bedret kjøredynamikk. Visuelt kjennetegnes G 63 av eksosrør på siden,bredere skjermer, AMG-spesifikk grill og 22-tommers AMG-felger, som er standard på denne modellen.

Les også:   Her er nye VW Touareg

Sakener opprinnelig publisert på Hegnar.no

Motor
Populært