Disse to bilene klarte noe helt spesielt i fjor

VW Tiguan (til venstre) og Skoda Octavia (til høyre) er de eneste bilene med kun bensin- og dieselmotor som klarte å komme inn blant de 20 mest solgte i Norge i fjor.
VW Tiguan (til venstre) og Skoda Octavia (til høyre) er de eneste bilene med kun bensin- og dieselmotor som klarte å komme inn blant de 20 mest solgte i Norge i fjor.
Gikk mot strømmen på topp 20.

Bilsalget i Norge ble rekordhøyt i fjor. Vi må helt tilbake til jappeinnspurten i 1986 for å finne maken.

Når tallene for 2017 nå er oppsummert, viser fasiten at det ble registrert 158.650 nye personbiler, det gjør fjoråret til det tredje beste salgsåret i historien.

Ikke bare det: Det ble også et temmelig unikt år i forhold til hvilke biler vi kjøpte. Det norske bilmarkedet er inne i store omveltninger, der én biltype fosser fram, mens en annen taper.

Økte – med bare bensin og diesel

Vinnerne er de elektrifiserte, hybrid- og elbilene. Taperne er dieselbilene. Av de 20 mest solgte personbilene i Norge i fjor, er hele 18 enten hybrid- eller elbiler. Det finnes altså bare to unntak fra den "regelen". Det sier veldig mye om hvordan markedet har utviklet seg, på kort tid.

Hvem er det så som – bokstavelig talt – går mot strømmen?

Den som solgte mest av dem ble Norges niende mest solgte bil i fjor, kommer fra Skoda og heter Octavia. Skoda har faktisk ikke en eneste hybrid- eller elbil foreløpig. Likevel klarte de å øke salget sitt med 16,3 prosent i fjor. Det er en knallsterk prestasjon og understreker at det er i bilbransjen som i så mange andre bransjer: Man må selge de bæra man har. Og det har Skoda virkelig lyktes med.

Skoda Octavia har vært en stor familiebilsuksess i Norge i mange år. Det er den fortsatt.
Skoda Octavia har vært en stor familiebilsuksess i Norge i mange år. Det er den fortsatt.

Glem Skoda-vitsene, nå står vi kø for denne

Var opplagte valg

Octavia har i flere år vært Norges mest solgte stasjonsvogn. Den har markert seg som en tvers gjennom fornuftig modell som gir svært mye bil for pengene. 4x4-andelen er høy, samtidig som Skoda på utstyrsfronten nyter godt av å være en del av VW-konsernet. Det betyr i praksis at du kan spekke opp Skodaen din med mye fint utstyr, hvis du ønsker.

Octavia tilhører den tradisjonelle familiebil-klassen, vi skal ikke så mange år tilbake i tid før den sto for en stor del av nybilsalget i Norge. Biler som VW Passat, Ford Mondeo, Toyota Avensis, Opel Vectra og flere andre japanske/franske modeller var opplagte valg for mange norske familier.

Mondeo var bestselger, les hvordan det går nå:

Comeback? Neppe!

I dag er bare Passat og Octavia igjen blant de 20 mest solgte bilene. Og Passat på femteplass nyter i stor grad godt av at den er tilgjengelig som ladbar hybrid. Den luksusen har ikke Octavia.

Mange av kundene har "rømt" til SUV-er i stedet. Og i 2017 valgte nok mange av dem heller en ladbar hybrid, fra enten Mercedes, BMW eller andre merker som tilbyr dette. Det er fint lite som tyder på at de folkelige stasjonsvognene vil klare å få til noe salgscomeback med det første.

Mitsubishi Outlander PHEV var verdens første ladbare SUV da den kom. Den har nok også forsynt seg grovt av det tradisjonelle stasjonsvognmarkedet her hjemme. Foto: Sverre Hjornevik
Mitsubishi Outlander PHEV var verdens første ladbare SUV da den kom. Den har nok også forsynt seg grovt av det tradisjonelle stasjonsvognmarkedet her hjemme. Foto: Sverre Hjornevik

Golf ble vinneren – igjen

Den andre bilen som klarer seg bra med "bare" bensin- og dieselmotor kommer også fra Volkswagen. Familie-SUVen Tiguan er inne på 16-plassen på registreringsstatistikkene.

Den faller riktignok 24 prosent fra fjoråret, og selger betydelig mindre enn i storhetstiden for noen år tilbake. Men Tiguan klorer seg altså likevel ganske godt fast, og bør ha potensiale til å øke salget i 2018, i og med at den nå kommer i den forlengede sjuseters-utgaven Allspace.

For Volkswagen her hjemme hadde det naturligvis vært gull verdt med en ladbar Tiguan, men lite tyder på at noe slikt vil komme. I stedet er Volkswagen i full gang med å bygge opp en stor el-satsing, med modeller som skal bygges som elektriske helt fra grunnen av. Og der er ikke dagens Tiguan.

Mest solgte nybil i fjor som i en rekke tidligere år ble forresten Volkswagen Golf. Og du kan jo gjette hva slags drivlinje over halvparten av alle Golfene som ble solgt hadde? Jo, helt riktig – elektrisk.

Spennende nyheter: Slik starter VW en elbil-revolusjon

Volkswagen Tiguan har i mange år vært Norges mest solgte SUV. Den prestasjonen klarer den ikke lenger, men er fortsatt inne blant de 20 mest solgte bilene i Norge.
Volkswagen Tiguan har i mange år vært Norges mest solgte SUV. Den prestasjonen klarer den ikke lenger, men er fortsatt inne blant de 20 mest solgte bilene i Norge.

Slik endte personbilsalget i fjor:

Alle tall og tabell fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)
Alle tall og tabell fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)

Saken ble først publisert på Hegnar.no

Motor