Meny

3.000 nordmenn står i kø for ny, elektrisk SUV

Audi e-tron kan komme til å bli en stor salgssuksess i det norske markedet. Forhåndsinteressen er skyhøy.
Audi e-tron kommer allerede neste år.

Audi har på ingen måte forhastet seg inn i elbilmarkedet.

Det har i stedet vært en litt myk vei mot elektrifiseringen, med ladbare modeller som A3 e-tron og Q7 e-tron.

Men i 2018 er det klart for merkets første helelektriske modell. Og her treffer Audi det norske elbil-markedet perfekt. Deres e-tron er nemlig en stor, elektrisk SUV, i praksis en konkurrent til Tesla Model X, som i dag er den eneste bilen i denne klassen.

Hengerfeste? Takboks?

Tidligere i år åpnet Audi opp for å reservere en plass i køen. For 20.000 kroner kunne nordmenn, som de første kundene i hele verden, sette seg opp på reservasjonsliste.

Det ble en umiddelbar suksess. Interessen var stor, og nå like før jul har importøren gått ut med et offisielt antall.

– Vi har rundet 3.000 betalte reservasjoner! I tillegg har vi flere tusen potensielle kunder som venter på info rundt mulighet for hengerfeste, takboks og hurtiglading, bare for å nevne noe. Det er foreløpig for tidlig å gå ut med konkret informasjon her. Men jeg kan si så mye som at vi gleder oss til å dele dette med kundene våre, fortalte den norske Audi-sjefen Harald Eibak under et pressearrangement hos importøren.

Slik ser konseptbilen ut innvendig, her er det det grunn til å tro at Audi vil dra på ganske godt.

Dette er en av de smarteste SUVene på markedet

Tre elektriske motorer

Det vi vet om nykommeren så langt, er at den sannsynligvis får rekkevidde på minst 500 kilometer. Dette blir også en stor bil. Den skal være rundt 4,90 meter lang, slik sett går den inn mellom Q5 og Q7 i Audis modellutvalg. Med batteriene plassert i bunnen av bilen, ligger det an til svært god plass i kupéen, det er heller ikke usannsynlig at den kan leveres som sjuseter. Firehjulstrekk er noe mange norske kunder setter stor pris på.

Fremdriften blir sørget for av tre elektriske motorer. En på forakselen, mens de to andre driver bakakselen. Kraftfordelingen mellom de tre elektriske motorene er grunnlaget for quattro firehjulsdrift.

Motorene i konseptbilen Audi har vist så langt, leverer totalt 320 kW (435 hk), men det finnes også en egen boostfunksjon som øker effekten over kortere perioder, til hele 370 kW (503 hk) og dreiemomentet til over 800 Nm.

Dette er en av de smarteste SUVene på markedet

Tre elektriske motorer

Det vi vet om nykommeren så langt, er at den sannsynligvis får rekkevidde på minst 500 kilometer. Dette blir også en stor bil. Den skal være rundt 4,90 meter lang, slik sett går den inn mellom Q5 og Q7 i Audis modellutvalg. Med batteriene plassert i bunnen av bilen, ligger det an til svært god plass i kupéen, det er heller ikke usannsynlig at den kan leveres som sjuseter. Firehjulstrekk er noe mange norske kunder setter stor pris på.

Fremdriften blir sørget for av tre elektriske motorer. En på forakselen, mens de to andre driver bakakselen. Kraftfordelingen mellom de tre elektriske motorene er grunnlaget for quattro firehjulsdrift.

Motorene i konseptbilen Audi har vist så langt, leverer totalt 320 kW (435 hk), men det finnes også en egen boostfunksjon som øker effekten over kortere perioder, til hele 370 kW (503 hk) og dreiemomentet til over 800 Nm.

Denne saken ble først publisert hos Broom.no

Motor
Populært