Meny

SUV-favoritten vi nordmenn snytes for

Nye VW Tiguan som ladbar hybrid ville etter alt å dømme blitt en stor hit her hjemme.
Nye VW Tiguan som ladbar hybrid ville etter alt å dømme blitt en stor hit her hjemme.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

– Den hadde garantert blitt en suksess i Norge, sier Broom-Benny.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I " Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny! VW lanserte i 2015 konseptbilen Tiguan GTE, men skal nå ha bestemt seg for å ikke lansere denne. Tror du i likhet med meg at de heller vil komme med en ren elbil i denne størrelsen, for å kunne være konkurransedyktige med Teslas nye SUV? Magnus

Benny svarer:

Hei Magnus!

Her har det vært mye fram og tilbake fra VWs side. Men nå ser det altså ut som at de har landet på å droppe den nye VW Tiguan som ladbar hybrid.

Nordmenn elsker disse ladbare hybridene og vi liker VW veldig godt. Det viser salgsstatistikkene med all tydelighet. Vi ser også at biler som den ladbare VW Golf og Passat tar rikelig for seg av markedsandelene. Når vi også vet hvor glade vi nordmenn er i SUV-er, så er det vel liten tvil om at Tiguan i denne konfigurasjonen fort kunne blitt en stor hit her på berget.

Jeg var så heldig å få være med på lanseringen av nye Tiguan i Tyskland tidligere i vår, og kom da i prat med en av de produktansvarlige for Tiguan ved fabrikken. Jeg lot jo da ikke anledningen gå i fra meg til å spørre om nettopp den ladbare Tiguan-hybriden.

Beslutningen om å ikke sett den i produksjon var da ennå ikke tatt, men jeg forsto av det han sa et sjansene for at den ville komme var små.

Årsaken er veldig enkel. De ladbare hybridene selges nesten bare i Norge. Her er de til gjengjeld mye bli for pengene. Ofte med stor samlet effekt, lave utslippstall og reduserte avgifter. Det sammen med at man faktisk kan spare mye på drivstoffbudsjettet (forutsatt at men er flink til å lade og har mye småkjøring) gjør biltypen til en vinner her hjemme.

Les vår test av nye VW Tiguan her:

Særnorsk fenomen

Ser man på våre naboland, som Sverige, Finland, Danmark – og resten av Europa, for den sakens skyld – er markedsandelene for disse bilene ørsmå. Ja nesten helt fraværende. Dessuten er bilene dyrere enn tilsvarende med diesel- og bensinmotor. Fenomenet med ladbare hybridbiler er særnorsk.

Men selv om det norske markedet nærmest er umettelig på biltypen, så blir volumet fort for lavt til å forsvare produksjonskostnadene. VW har jo også en kostbar dieselskandale hengende over seg, og må spare penger.

Det er derfor grunn til å anta at den ikke kommer, hverken som ladbar eller elbil. I alle fall ikke ennå.

Men tro meg – VW følger dette markedet med argusøyne. Nye Tiguan bygger også på en plattform som er klargjort for både elektrisk og hybriddrivlinje, så de kan "snu seg fort" om de skulle ombestemme seg.

Jeg tipper at den norske importøren gjerne skulle kunnet tilby denne. Det gjør nok litt vondt å se på at Mitsubishi selger alt hva de kan få tak i av sin Outlander og at Mercedes har ett års levering på sin GLC hybrid.

Men det betyr i alle fall at det finne andre alternativer for de som ønsker seg en hybrid-SUV.

Les også: Volkswagen kutter over 40 modeller

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Motor

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus