Meny

SUBARU OUTBACK

Best på beskyttelse for barna

LANSERES: Outback lanseres i Norge i løpet av våren. FOTO: Subaru

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Bare Mercedes C-klasse er bedre totalt sett.

Subaru Outback er blant familiebilene som lanseres i løpet av våren i Norge. Outback-en kommer til Norge i månedsskifte februar/mars, og er blant bilene som har oppnådd høyst poengsum i EuroNCAPs kollisjonstest.

Den scorer høyere på sikkerhet for barn i baksetet enn Mercedes C-klasse som ble kåret til "Best in Class" av EuroNCAP i 2014. Det gjaldt biler som organisasjonen definerer som "large familiy car"

Familiebilene som EuroNCAP testet i fjor fikk følgende score:

ModellTotaltVoksneBarnFotgjengerUtstyr
Subaru Outback5 stjerner85%87%70%73%
Mercedes C-klasse5 stjerner92%84%77%70%
Ford Mondeo5 stjerner86%82%66%66%
VW Passat5 stjerner85%87%66%76%

Subaru Outback og VW Passat oppnådde begge 87 prosent i kategorien "beskyttelse for barn". Porsche Macan oppnådde samme score i SUV-klassen . Dersom vi ser samtlige klasser under ett, var det bare Mercedes GLA som scoret høyere på beskyttelse for barn. GLA oppnådde 88 prosent.

Utstyrt med øyne

Outback scorer også høyt på sikkerhetsutstyr. Blant annet på grunn av førerassistanse-systemet EyeSight, som er helt nytt på Outback. EyeSight kommer som standard. Systemet har seks funksjoner, og er basert på to fargekameraer foran som bearbeider stereobilder og gjenkjenner alt fra kjøretøy, fotgjengere, syklister til andre hindringer i kjørebanen.

Systemet bremser også bilen om nødvendig. EyeSight-systemet har i tillegg andre funksjoner, der gasspedalkontroll (hindrer akselerasjon dersom noe er i veien), adaptiv cruisekontroll, filskiftevarsler og styreassistanse er blant de viktigste.

ØYNE SOM SER: Sikkerhetssystemet EyeSight. FOTO: Subaru © FOTO: Subaru/Ursula Nerger ØYNE SOM SER: Sikkerhetssystemet EyeSight. FOTO: Subaru © FOTO: Subaru/Ursula Nerger

To utstyrsnivåer

Over 160 nordmenn har allerede bestilt bilen, ifølge informasjonsdirektør Stian Thrane i Subaru Norge.

- Outback blir en viktig modell for oss i 2015, og vi er svært fornøyd med at så mange har valgt å kjøpe bilen før de har prøvd den. Totalt håper vi å selge 700 nye Outback i år, sier Thrane.

Outback vokser litt både i lengden og bredden. Bagasjerommet er også blitt litt større, og er på 559 liter, som inkluderer 47 under gulvet. Med bakseteryggen nedfelt øker volumet til 1848 liter.

Nye Outback kommer som før med 2,5-liters bensinmotor på 175 hk og 235 Nm eller 2,0-liters diesel som yter 150 hk og 350 Nm. Forbruket ved blandet kjøring for dieselversjonen er oppgitt til 0,61 l/mil med et CO2-utslipp på 159 g/km. 

Begge drivstoffversjonene har samme pris: 459 800 kroner for Classic og 509 800 kroner for Sport Premium. Forskjellen mellom Classic og Sport Premium er utstyrsnivået.

Høy bakkeklaring

Begge har Lineartronic automatgir, men Sport Premium har i tillegg skinnseter, bedre lydanlegg og elektrisk drevet soltak og elektrisk betjent bakluke med fjernkontroll.

Bensinversjonen har automatisk stopp/start og SI-DRIVE, som innebærer to motorinnstillinger - Intelligent eller Sport.

Som Subaru Forester kommer Outback også med X-Mode som skal gi enda bedre fremkommelighet på vanskelig underlag

Outback er også blant stasjonsvognene med høyest bakkeklaring:

ModellBakkeklaring
Audi A6 Allroad21,3 cm*
Volvo XC7021 cm
Subaru Outback20 cm
Peugeot RXH 50818,4 cm
Audi A4 Allroad18 cm
Skoda Octavia Scout17,1 cm
VW Passat Alltrack16,5 cm
Skoda Superb 4Drive15,8 cm

* Maks bakkeklaring med luftfjæring

Viktigste konkurrenter: VW Passat Allroad, Volvo XC70,  Skoda Superb 4drive og Audi A4 Allroad

 Les også:

Nå kommer utstyret som kjøperne har ventet på

Vi har testet de 20 mest solgte bilene i Norge

Greier du alle her er du ekstremt bilinteressert


Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus