Råtassen kostet flesk som ny - men nå...

De tre bokstavene i grillen indikerer hva det dreier seg om. Denne bilen er en skikkelig råtass! Foto: Finn.no
De tre bokstavene i grillen indikerer hva det dreier seg om. Denne bilen er en skikkelig råtass! Foto: Finn.no
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her er sportsbilen «ingen» tok seg råd til.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sitter du og er skikkelig fysen på en Golf GTI eller en Ford Focus ST? Det kan vi jo skjønne - for det er morsomme biler, begge to.

Men hva om du plutselig bli parkert i et lyskryss, av en helt vanlig Mazda 3!? Ja, helt vanlig vil den jo ikke være - for den har et luftinntak på panseret, en ganske kraftig takspoiler bak - og under panseret er det en råsterk motor på 260 hk.

Her er en glemt konkurrent som spiser både GTI-er og ST-er til frokost.

Les om Broom-Benny sin gamle GTI her

Rå ytelser

Modellen vi snakker om heter Mazda 3 MPS. De tre siste bokstavene står for Mazda Performance Series. Og motoren er en herlig sinnatagg på 2,3 liter, med pustehjelp fra en turbo, som sørger for den voldsomme effekten.

0-100 km/t er tatt hånd om på 6,1 sekunder. Det er faktisk vesentlig kjappere enn forrige generasjon Golf GTI (6,9 sekunder) og Ford Focus (6,5 sekunder).

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikke verst - for en fem år gammel Mazda.

Saken fortsetter under bildet Mazda 3 er en tøff bil alt i utgangspunktet - og med MPS-styling er den en rallybil-light. Mazda 3 er en tøff bil alt i utgangspunktet - og med MPS-styling er den en rallybil-light.

Les også: 34 år med moro: Her kan du lese mer om Golf GTI

400.000 kroner - i avgifter!

Problemet med denne bilen, som var hovedårsaken til at ikke flere ble solgt i Norge, var prisen. Den kostet faktisk spinnville 639.337 kroner! Det er nesten så en skulle tro det er en spøk. Men denne bilen kom altså særdeles dårlig ut av det norske avgiftssystemet - og av denne prisen gikk faktisk rundt 400.000 kroner til felleskassen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men nå, noen år senere, er prisen en helt annen. Selger ønsker 289.000 kroner for bilen sin, som har rullet 73.000 kilometer.

Les også: Les testen av nye Mazda 3 - som imponerer oss

Skiftet olje hver 5.000 kilometer

Om det er dyrt eller billig kan sikkert diskuteres. Du får Golf GTI fra samme tidsperiode, og noen år nyere også, til samme pris.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men disse har som vi allerede har slått fast, helt andre ytelser.

Akkurat denne bilen har for øvrig kun hatt én, godt voksen eier - og ble altså kjøpt ny i Norge. I annonsen står det også at alle servicer er gjort på merkeverksted - og at oljeskift er utført hver 5.000 kilometer. Det er et godt tegn.

Saken fortsetter under bildet Ingen tvil om at det er sportslig innvendig heller. Og manuell girkasse - det liker vi på slike biler. Ingen tvil om at det er sportslig innvendig heller. Og manuell girkasse - det liker vi på slike biler.

Klikk her for å se hele annonsen

Mye bil igjen

Men så er dette også en bil som krever litt ekstra. For eksempel skal den helst ha 98 oktan eller mer. Litt racebil må det være.

Siden det er en Mazda, trenger du i utgangspunktet ikke å bekymre deg mye for driftssikkerheten. Og verkstedprisene er heller ikke de verste.

Så lenge bilen er godt fulgt opp, noe denne virker å være, skal det være alle muligheter for å mange flere år med morsomme kjøreturer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Klikk her for å lese Brooms test av bilen

4x4

Men noen vinterbil er det ikke snakk om her. Forhjulstrekken har allerede mer enn nok å hanskes med på tørr asfalt. 260 hk og ingen firehjulsdrift er slett ikke bare lett.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ideelt sett skulle vi gjerne hatt 4x4 her, for å sikre at kreftene ble tøylet litt bedre. Men skitt au, det er mye moro å kose seg med uansett.

For øvrig er designet minst like positivt som kjøreegenskapene.

Det er knallrød lakk, rallyinspirert takspoiler og luftinntak på panseret, store felger, hissig rød belysning i instrumentene, alupedaler, treeiket sportsratt, manuell girkasse og sportsseter i delskinn.

Og grillen gliser minst like mye som føreren!

PS: I annonsen står det at bilen har 295 hk - om det er en skrivefeil eller om motoren er tunet vites ikke.

Saken fortsetter under bildet Om du klarer å utnytte kreftene til det fulle, er dette den siden av bilen som vil synes best ut av lyskryssduellen med Golf GTI og Ford Focus ST fra samme periode. Om du klarer å utnytte kreftene til det fulle, er dette den siden av bilen som vil synes best ut av lyskryssduellen med Golf GTI og Ford Focus ST fra samme periode.

Les også: Så mye kan du spare på SUV-bestselgeren