Meny

Frukt og grønnsaker:

– Fem om dagen kan holde trivselen opp

FEM OM DAGEN: Folk som trives føler seg bra og fungerer bra. Optimisme, lykke, selvtillit og gode relasjoner til andre mennesker er alle inkludert i denne tilstanden. Det å spise mye frukt og grønt knyttes til økt trivsel, ifølge ny studie. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En ny studie knytter et høyt inntak av frukt og grønnsaker til bedre trivsel.
Fem om dagen

 

Spis minst fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag.

La grønnsaker og frukt inngå i alle dagens måltider. Gå på oppdagelsesferd i frukt- og grøntavdelingen. Smak og eksperimenter. Velg ulike farger.

  • En porsjon tilsvarer 100 gram, og kan for eksempel være en liten bolle med salat, en gulrot eller en middels stor frukt.
  • Du kan bruke friske, hermetiske, frosne, og varmebehandlede grønnsaker, frukt og bær. Mulighetene er mange. Halvparten av «fem om dagen» bør være grønnsaker.
  • Varier mellom ulike typer grønnsaker og frukt. Bruk gjerne tomater, løk,purre og hvitløk.
  • Poteter er ikke inkludert i «fem om dagen», men hører med i et variert kosthold. Poteter inneholder mer kostfiber, vitaminer og mineraler enn vanlig ris og pasta. Du bør helst velge kokte eller bakte poteter. 
  • Belgvekster som bønner og linser, frø, krydder og urter inngår heller ikke i «fem om dagen». Disse har ofte et høyt innhold av næringsstoffer og hører med i et variert kosthold.
  • Spis gjerne en liten håndfull usaltede nøtter om dagen.

Kilde: Helsedirektoratet

Lenge har helsemyndighetene i mange land, inkludert Norge, anbefalt oss å spise fem porsjoner med frukt og grønt hver dag fordi det er bra for helsen og beskytter mot sykdom.

En ny britisk studie finner en sammenheng mellom hvor godt folk trives og hvor mye frukt og grønt de spiser.

– Resultatene antyder at jo høyere inntak av frukt og grønt en person har, desto lavere er risikoen for lav trivsel, sier førsteforfatter av studien dr. Saverio Stranges i en pressemelding.

Les også: – Økologiske grønnsaker kan beskytte under svangerskapet

Få spiste lite frukt

Studien tar utgangspunkt i befolkningsundersøkelsen Health Survey for England, med data fra over 14.000 deltagere som alle er over 16 år, skriver AFP Relaxnews.

Deltagerne hadde blant annet blitt spurt om å vurdere sin egen mentale trivsel og oppgitt informasjon om egen livsstil, inkludert sitt inntak av frukt og grønnsaker.

En tredjedel av dem som oppga at de hadde høy mental trivsel, oppga samtidig at de spiste fem porsjoner om dagen. 31,4 prosent spiste tre til fire porsjoner, mens 28,4 prosent spiste en eller to.

I gruppen av folk med høyest trivsel, som utgjorde 15 prosent av deltagerne, var det bare 6,8 prosent som spiste mindre enn én porsjon om dagen.

I andre enden av skalaen, blant de 15 prosentene som hadde lavest trivsel, var lavt inntak av frukt og grønt mye mer utbredt.

Forskerne undersøkte også sammenhengen mellom røyking, alkoholinntak og kroppsvekt og mental trivsel. De fant en sammenheng mellom røyking og trivsel for både kvinner og menn, mens alkohol og kroppsvekt ikke så ut til å kunne knyttes til mental trivsel på samme måte.

Les også: – Frukt og grønnsaker gjør deg mer tiltrekkende enn soling

– Beskytter både fysisk og psykisk

Lav trivsel knyttes til psykisk sykdom og psykiske problemer, men høy trivsel er mer enn fraværet av symptomer og sykdom, ifølge forskerne. Det er en tilstand der folk føler seg bra og fungerer bra. Optimisme, lykke, selvtillit, tilpasningsdyktighet og gode relasjoner til andre mennesker er alle inkludert i denne tilstanden, skriver forskerne i pressemeldingen.

– Funnene våre føyer seg inn i rekken av dokumentasjon på inntak av frukt og grønt er en måte folk kan forbedre sin egen trivsel, samtidig som det beskytter dem mot hjertesykdom og kreft, sier Strangers i meldingen.

Les også: Forskere ber alle over 50 år om å spise ett eple om dagen

Helse og livsstil
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus