Butikken var for treg - fikk pengene tilbake

KJEDELIG: Det er surt når PC-er går i stykker, men enda surere om butikken bruker ukesvis på å reparere den. Heldigvis kan de ikke bruke så lang tid de vil. (Foto: Ole Petter Baugerød Stokke)
KJEDELIG: Det er surt når PC-er går i stykker, men enda surere om butikken bruker ukesvis på å reparere den. Heldigvis kan de ikke bruke så lang tid de vil. (Foto: Ole Petter Baugerød Stokke)

PC-en må repareres innen seks uker. Ellers kan du kreve pengene tilbake fra butikken.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Punkter fra Forbrukerkjøpsloven du kan banke i bordet:
  • § 30: "Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren."
  • § 31: "Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden."
  • § 32: " I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig."
  • § 33: "Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av at tingen har en mangel."
  • (Her kan du lese hele loven)

Tålmodighet er en dyd. Men det er også rettferdighet.

Derfor er det ikke slik at butikken kan bruke så lang tid den vil når produktene dine går i stykker og du reklamerer.

For går ikke reparasjonen fort nok kan du faktisk ha krav på å heve kjøpet og få alle pengene dine tilbake.

Åtte uker på PC-reparasjon

Etter tre år og fire måneder ble PC-en til en kar i Drammen ødelagt. Det var ikke hans skyld, og han hadde derfor reklamasjonsretten på sin side. Butikken, i en av Norges største elkjeder, lovet å ordne opp, men han hørte aldri noe mer fra dem.

Mannen fikk visstnok heller ikke låne en PC – noe du har krav på!

Men fordi det hadde gått nesten åtte uker siden PC-en ble levert til butikken, hadde drammenseren allerede kjøpt seg ny PC. Han var derfor ikke interessert i hverken reparert PC eller gavekortet på 500 kroner som butikken tilbød. Han ville bare heve kjøpet, noe butikken nektet.

Saken havnet derfor på bordet til FTU, som nå har behandlet den.

Nordmenn krangler mindre med elbutikkene – er det fordi vi bare kjøper noe nytt?

Kan ikke ta mer enn seks uker

FTU gir mannen medhold: Han skal få lov til å heve kjøpet, og få de 5.999 kronene PC-en kostet tilbake. Dette til tross for at butikken skylder på diverse tekniske problemer, som at de ikke hadde riktig kontaktinformasjon, og at PC-en egentlig var klar tidligere, men at de derfor ikke hadde fått kontakt med han.

Grunnen finner vi i Forbrukerkjøpsloven, som styrer salg fra butikk til forbruker. Her står det at en reklamasjonssak skal løses «innen rimelig tid».

Nøyaktig hva «rimelig tid» betyr er opp til blant annet FTU å bestemme. Og det varierer ut fra hva slags produkt det er snakk om. Utvalget har tidligere uttalt at seks uker er for mye for en PC. For mobiler skal utvalget tidligere ha satt en grense på fire uker. Og overskrides disse grensene, har du krav på å heve kjøpet.

Les også: Måtte vente to måneder på ny badevekt

«Utvalget bemerker at det avgjørende for vurderingen ikke er hvor lang tid det tok før PC-en kom tilbake til butikken ferdig reparert, men den tiden fra innlevering til klageren ble kjent med at PC-en var klar til henting», skriver FTU i sitt ferske vedtak.

Vil du beholde produktet som har blitt reparert, kan du heller be om et prisavslag om det tok urimelig lang tid. I tillegg kan du ha krav på erstatning om du har lidd direkte tap på grunn av feilen.

Personvernpolicy