Flere hører på musikk uten å betale

Strømmeselskapet Spotify er lite populært hos TONO.
Strømmeselskapet Spotify er lite populært hos TONO.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Rettighetsorganisasjonen TONO liker ikke at så mange som 38 prosent hører på musikk på nettet uten å betale for det.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er særlig på YouTube mange hører musikk gratis, men TONO reagerer også på musikkstrømming via Facebook og gratisversjonen av Spotify, skriver Aftenposten.

– Når så mange som én av fire konsumerer musikk via Facebook, er det på tide at de begynner å dele en rimelig andel av inntektene med rettighetshaverne, sier administrerende direktør Cato Strøm i TONO.

Rettighetsorganisasjonene TONO i Norge, Koda i Danmark og Teosto i Finland har laget en ny undersøkelse om musikklytting, som viser at andelen som lytter uten å betale har økt fra 33 til 38 prosent.

– Strømming gjør musikk mer tilgjengelig enn før, men muligheten for gratis lytting legger en demper på den generelle betalingsviljen, sier Cato Strøm i TONO.

88 prosent av nordmenn fra 12 til 65 år strømmer nå musikk fra ulike tjenester, enten gratis eller betalt. Strømmetjenesten Spotify er mest populær i Norge.