Tre av fire ungdomsskoleelever i Afrika kan bare telle til 80

Etter flere år på skole kan mange afrikanske ungdomsskoleelever verken lese eller telle til mer enn 80, viser en ny rapport fra Verdensbanken. Kvaliteten på både lærere og undervisningsmateriell får skylden. Illustrasjonsfoto: Heiko Junge / NTB scanpix
Etter flere år på skole kan mange afrikanske ungdomsskoleelever verken lese eller telle til mer enn 80, viser en ny rapport fra Verdensbanken. Kvaliteten på både lærere og undervisningsmateriell får skylden. Illustrasjonsfoto: Heiko Junge / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

50 millioner afrikanske barn får ikke gå på skole. Blant dem som får, kan mange verken lese eller telle til mer enn 80, viser en ny rapport. 

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er Verdensbanken som står bak rapporten «Facing Forward: Schooling for Learning in Africa» som blir lansert i Norge av Norad torsdag.

Rapporten konkluderer med at selv om det er gjort store framskritt med å sørge for at barn får gå på skole, henger Afrika etter. Der får om lag 50 millioner barn ingen skolegang overhodet. I tillegg er kvaliteten på undervisningen altfor dårlig, og flertallet lærer ikke grunnleggende ferdigheter, heter det i rapporten.

Ungdomsskoleelever kan ikke lese

Resultater fra undersøkelser blant ungdomsskoleelever i flere afrikanske land viser blant annet at:

* tre av fire ikke kan telle til høyere tallmengde enn 80

* 40 prosent av elevene kan ikke løse regneoppgaver på førsteklassenivå, som 3+4

* mellom 50 og 80 prosent kunne ikke svare på et eneste spørsmål fra en tekst de hadde lest, og en stor andel klarte ikke å lese et eneste ord.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Ikke nok

Mye av utdanningsbistanden har til nå handlet om å sikre barn rett til å gå på skole. Men det er ikke nok, mener Norad-direktør Jon Lomøy.

– Når vi ser hvor mange barn som går flere år på skole uten å lære helt grunnleggende ferdigheter, viser dette viktigheten av å satse enda mer på innholdet i skolen, sier han til NTB.

Norge har innledet et samarbeid med en rekke universitet og høyskoler for å utdanne fagpersonell og lanserte nylig et globalt digitalt bibliotek, der læremateriell samles inn og gjøres tilgjengelig via nettbrett og smarttelefoner, eller kan printes ut.

– Målet er innen 2020 å ha materiell på 100 språk, slik at barn kan få lærebøker på et språk de forstår, sier Lomøy.

Hovedsatsing

Regjeringen har lenge hatt utdanning som et av sine hovedområder i bistanden. Utviklingsminister Nikolai Astrup (H) mener det er viktig å holde trykket oppe i Afrika.

– Både tilgang til utdanning og kvalitet på læring må prioriteres i utviklingssamarbeidet. Vi må bidra til at landene selv styrker utdanningssektoren slik at det blir færre elever per lærer, bedre læremateriell, godt skolemiljø og kompetente lærere, konstaterer han.