Eldre ekskluderes fra jobbannonser på sosiale media
Store selskaper målretter sine jobbannonser mot yngre på Facebook, og teknologien utelukker eldre fra å se muligheten for en jobb.
Facebook er selv et av selskapene som benytter seg av denne muligheten for å målrette annonsene.
Det innrømmer selskapet overfor nyhetsmediene New York Times og ProPublica i en felles undersøkende artikkel om det de kaller «urettferdige algorytmer».
De har et særlig blikk på forholdene i USA, og kan avdekke at også andre store globale selskaper forsøker å unngå eldre arbeidstakere. Blant andre som navngis er Amazon, Goldman Sachs og UPS.
Likestillings- og diskrimineringsombudet (LDO) er ikke kjent med om dette foregår i Norge.
– Hvis det er tilfellet, er det uheldig og reiser spørsmål om aldersdiskriminering, sier seniorrådgiver Edona Maksutaj til ABC Nyheter.
Tilpasser annonser
Bak Facebooks svært vellykkede og økonomisk innbringende virksomhet, ligger en teknologi som analyserer hvem som bruker verdens mest omfattende sosiale medium. Det gjør at du som bruker for annonser som er tilpasset dine interesser, og at annonseverdien stiger for de som vil selge noe til deg.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenPotensielle kunder som blir vurdert som helt uinteresserte i å kjøpe for eksempel ny bil vil dermed ikke bli utsatt for annonser om dette. Og på den annen side, de som har søkt etter tilbud på ny bil og kanskje leser magasiner om dette, vil være svært mottakelige for annonser som involverer bil og motor.
– Hjelper selskaper
Men nå viser det seg altså at også selskaper som er på jakt etter arbeidskraft kan snu på flisa. De bruker informasjonen som er lagret om brukerne til å bestemme hvem som får se annonsen. Og når man ekskluderer - ved hjelp av algorytmene - eldre brukere av Facebook, vil det være mulig å få søkere fra nesten bare den ønskede aldersgruppen.
– Brukt ansvarlig vil aldersbestemt annonsering av jobber være en akseptabel praksis og med god grunn: Det hjelper selskaper å rekruttere og folk i alle aldre å finne jobb, sier en av Facebooks visepresidenter, Rob Goldman, til proPublica/ New York Times.