Kiwi og Coop varsler priskrig på dagligvarer

Norgesgruppens Kiwi og Coop lover priskrig i forbindelse med at Rema 1000 onsdag skal presentere det de selv har kalt «store nyheter».
Norgesgruppens Kiwi og Coop lover priskrig i forbindelse med at Rema 1000 onsdag skal presentere det de selv har kalt «store nyheter». Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Rema 1000 skal lansere ny strategi og konkurrentene lover hard konkurranse på pris.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ole Robert Reitan, sjef i Norges største butikkjede, har varslet at han vil presentere store endringer i et møte 4. januar. En mystisk reklamekampanje der bokstaven «Æ» står i sentrum, har fått fart på spekulasjonene.

Konkurrentene tror Rema 1000 vil gjøre et forsøk på å presse prisene ned, noe som vil resultere i full priskrig, til fordel for forbrukerne.

– Vi tror Rema kommer med et opplegg hvor de vil forsøke å gjeninnta tronen som kjeden som tilbyr den billigste maten. Det vi kan love, er at det vil utløse priskrig. Vi har de siste to årene i stor grad vært prisledende og den posisjonen skal vi ikke gi fra oss, sier kommunikasjonsdirektør Bjørn Alan Takle Friis i Coop til VG.

Også kommunikasjonsdirektør Kristine Aakvaag Arvini i Norgesgruppens lavpriskjede Kiwi lover priskrig.

Tre store aktører

I 2015 kjøpte Coop Ica-kjeden og siden den gang har det vært tre store aktører i det norske dagligvaremarkedet: Norgesgruppen med over 40 prosent av markedet, Coop med nesten 30 prosent av markedet og Rema 1000 som den tredje største aktøren, med en markedsandel på under 25 prosent.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Busskur landet over har fått en blå reklameplakat der det står «Æ kjæm snart». Ingen som vet, vil si hva det dreier seg om. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Busskur landet over har fått en blå reklameplakat der det står «Æ kjæm snart». Ingen som vet, vil si hva det dreier seg om. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Reitan hevdet i fjor høst at Rema ble angrepet fra alle kanter og at andre kjeder fikk bedre innkjøpsbetingelser enn dem, som følge av at Rema gikk fra å være nest størst i det norske dagligvaremarkedet til tredjeplass bak Norgesgruppen og Coop. Rema-sjefen mente da at de må tilby enkelte leverandører større plass for å få bedre betingelser.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les mer: – Rema får dårligere betingelser enn Norgesgruppen

Forventer netthandel

I en strategi som er blitt kalt bestevennstrategien, har Rema varslet at selskapet vil samarbeide tettere med et mindre antall utvalgte leverandører og avslutte samarbeidet med andre. Så langt er det kjent at merkevaren Kims fra Orkla rammes av dette.

Les mer: Rema 1000 rensker opp i antallet leverandører

Friis i Coop tror også Rema vil lansere handel med hjemkjøring via en app, noe kjeden har satset på i Danmark.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Rema 1000 etablerte seg i Danmark i 1994. I fjor varslet kjeden at de satser stort i nabolandet og vil etablere 130 nye butikker i løpet av de nærmeste årene.

Den eneste kommentaren fra kommunikasjonsdirektør Mette Fossum i Rema 1000, om lovnaden om priskrig og spekulasjoner fra konkurrentene, er: «Hæ?», skriver VG.

Les også: Rema: – Over 80 konkurrenter har ulovlig søndagsåpent