De første bildene: Her er den nye Volvoen!

Her er den: Volvos nye stasjonsvogn i storbilklassen, V90.
Her er den: Volvos nye stasjonsvogn i storbilklassen, V90.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Volvo har avduket en svært viktig bil.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Presse fra hele verden er på plass i Stockholm akkurat nå. Volvo har invitert til en eksklusiv premiere på sin nye V90, en av de viktigste bilene fra Volvo noensinne.

Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen er på plass i salen, og sikret seg en god plassering. Nå har Volvo akkurat dratt teppet av bilen.

Imagebygger

– Her var det mange som var spente! Volvo kjører en stor presentasjon her, og de ventet naturligvis med høydepunktet til slutt. Nemlig avdukingen av V90, forteller Vegard.

– Hva er førsteinntrykket ditt?

– At designet sitter! Den er lang og lav, faktisk nesten 56 centimeter lavere enn forgjeneren V70. Det er mye! Bagasjerommet er på 560 liter, det er faktisk litt mindre enn i V70, men helt på linje med biler som Audi A6 og BMW 5-serie. V90 ser eksklusiv ut, særlig forfra og fra siden. Den kommer til å skille seg ut i trafikken.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

V90 er stasjonsvognutgaven av S90, som debuterte før jul. I Norge og i Europa for øvrig er det stasjonsvogn flest er interessert i. Volvo er jo for mange synonymt med nettopp stasjonsvogn. Dette er en imagebygger for Volvo, og også en bil som kommer til å bli svært viktig salgsmessig.

V90 har sterke tradisjoner å følge opp. I mange markeder er Volvo nærmest synonymt med stasjonsvogn.
V90 har sterke tradisjoner å følge opp. I mange markeder er Volvo nærmest synonymt med stasjonsvogn.

Vil at du skal ha det bedre i bilen enn i godstolen hjemme

Premium-merkene

V90 erstatter altså dagens V70. Den har vært med oss i mange år og er i dag strengt tatt litt på overtid.

– Det er flere grunner til det. Den viktigste er at Volvo for noen år siden ble solgt fra Ford til kinesiske Geely. Geely har på mange måter startet på nytt. Volvo har fått mye ressurser og har en egenutviklet plattform som danner utgangspunkt for både SUV-en XC90 og S90/V90. Det handler om store og luksuriøse biler. Og nå skal Volvo for alvor konkurrere med premiummerkene, forteller Vegard.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne skal mer enn ti-doble salget

Design er viktig

V90 er nesten fem meter lang, og er dermed en av de største stasjonsvognene på markedet. Det ligger an til mye luksus og høy komfort – dessuten god plass.

– Designmessig er dette nye takter fra Volvo. V90 bryter med mange av stasjonsvogntradisjonene deres, ved at design her går foran mest mulig plass i bilen. Det ser vi særlig på den fallende taklinja bakerst. Volvo har tatt et tydelig valg. Og i forhold til premiumkonkurrentene er nok det smart, i denne klassen handler mye om design, forteller Vegard.
Les også: Volvo V90 blir årets største familiebil-nyhet

Særpreget hekk. Volvo bygger videre på tradisjonen med høytmonterte baklys.
Særpreget hekk. Volvo bygger videre på tradisjonen med høytmonterte baklys.

Her kan du lese mer om Volvos nye storbil