Kunnskapsdepartementet frykter nasjonal mobbetabbe

Statssekretær Birgitte Jordahl i Kunnskapsdepartementet vedgår at Elevundersøkelsen for 2015 kan være upålitelig. Foto: Ole Gunnar Onsøien / NTB scanpix
Statssekretær Birgitte Jordahl i Kunnskapsdepartementet vedgår at Elevundersøkelsen for 2015 kan være upålitelig. Foto: Ole Gunnar Onsøien / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Rekkefølgen på spørsmålene om mobbing kan ha gjort at Elevundersøkelsen ikke er til å stole på, mener Kunnskapsdepartementet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter at Elevundersøkelsen ble endret i 2013, har de nasjonale mobbetallene gått markant ned, skriver Dagsavisen. Nå vedgår departementet at den reelle nedgangen de siste årene kan være langt lavere enn de offisielle tallene har vist.

– Blant annet er det tatt inn nye spørsmål om krenkelser. Disse spørsmålene blir stilt før hovedspørsmålet om mobbing. Flere har lurt på om nedgangen i mobbetall, fra i underkant av 7 prosent i 2013 til om lag 4 prosent i 2015, skyldes at mobbespørsmålet kommer etter spørsmålet om krenkelser, sier statssekretær Birgitte Jordahl (H) i Kunnskapsdepartementet til Dagsavisen.

Les også: 32.000 elever mobbes – 241 klager til Fylkesmannen

Hun legger til at mye tyder på at det er blitt mindre mobbing på norske skoler, men at en frivillig elevundersøkelse fra våren 2015 viser at nedgangen ikke er like stor som den ordinære undersøkelsen viser.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Departementet opplyser at Utdanningsdirektoratet nå gjør en full gjennomgang av Elevundersøkelsen. Flere forhold, ikke bare rekkefølgen på spørsmålene, gjør at undersøkelsen kan være upålitelig. Blant disse er innholdet i undersøkelsen, begrepsbruken og tidspunktet for undersøkelsen, som er blitt flyttet fra våren til høsten.