VW sjekker om enda en motortype kan være berørt av Dieselgate
Langt flere biler kan dras inn i skandalen.
Siste ord er fortsatt ikke sagt om Dieselgate, og nå kan den bli mer omfattende. Fra før er over 11 millioner biler berørt av jukseavsløringen. VW har bevisst sørget for at enkelte motorer slipper ut lavere mengder NOx-gasser under testing, enn de gjør under normal kjøring.
Nå melder nyhetsbyrået Reuters og det britiske bransjenettstedet Automotive news at VW undersøker om en ny motortype også kan være berørt.
Dette skal være en annen versjon av EA189-motoren, som har vært omfattet så langt. Navnet på motortypen som nå undersøkes er EA288.
Les også: Nå sjekker norske VW-eiere verdien på bilen sin
Flere varianter
Denne finnes i flere varianter, både som 1,6-liter og 2-liter, og ble brukt i biler solgt fra 2012 og utover.
EA288 brukes faktisk fortsatt i flere nye biler – og tilfredsstiller da Euro 6-kravene. Men disse motorene skal ifølge VW uansett ikke være berørt av jukset.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Ikke kjent med dette
På spørsmål om hvor mye den norske importøren har fått av informasjon om den siste utviklingen i saken, får vi følgende svar fra informasjonssjef Anita Svanes i VW Norge:
– Vi er ikke kjent med dette. Vi har bekreftelser på at alle biler som vi selger i Norge nå ikke er berørt. Alle nye dieselbiler som selges fra oss i dag tilfredsstiller lovkrav og miljøstandarder, og er dermed ikke berørt.
I underkant av 150.000 norske biler skal allerede inn til VW-forhandlere for å rydde opp etter utslippsfadesen.
Les også: VW stopper salget av enkelte nybiler
Salgsstopp
Tidligere denne uken ble det også klart at VW stopper salget av en del helt nye VW-modeller - dette gjelder da biler som har den såkalte Euro 5-motoren. Dette er en motor som ikke er like effektiv og miljøvennlig som dagens motorer.
I Norge bekrefter imidlertid importøren Harald A. Møller, at de utelukkende selger nybiler som tilfredsstiller de nye, Euro 6-kravene.
Les også: Enkelt triks kan forlenge motorens levetid med mange år