Livsstil

Bild: EU vil droppe fossilbil-forbud

EU-reglene som i praksis skal gi nullutslipp fra nye biler fra 2035 kan bli svekket. 

En oppmyking av reglene vil kunne utsette utfasing av fossilbiler, men vil samtidig gi bilindustrien mer fleksibilitet og redusere risikoen for bøter/omstillingstakt på kort sikt.
Publisert Sist oppdatert

Den tyske avisen Bild skriver at EU er i ferd med å endre kurs i bilpolitikken. Ifølge avisen skal produsentenes flåtemål fra 2035 endres fra 100 prosent kutt i CO₂ til 90 prosent kutt, og EPP-leder Manfred Weber sier til avisen at det heller ikke blir et 100 prosent-mål fra 2040. 

Reuters melder at EU-kommisjonen ventes å legge fram et forslag tirsdag 16. desember, og siterer Weber på at kommisjonen da vil foreslå å fjerne det som i dag i praksis stenger for nye biler med CO₂-utslipp fra eksosen fra 2035.

Konsekvensen, dersom et 90-prosentmål blir stående i regelverket, er at det ikke lenger blir null som krav i 2035: Produsentene vil da i prinsippet kunne selge noen nye biler med forbrenningsmotor også etter 2035, men bare i begrenset omfang, fordi slike biler må veies opp av svært høyt salg av nullutslippsbiler for at flåtesnittet skal holde seg innenfor kravet.

Omkamp fra industrien

Dette er 2035-målet

Dagens EU-regel: 0 g CO₂/km fra 2035 for nye biler og varebiler (100 prosent reduksjon).

Nå: Bild/Reuters omtaler et mulig skifte til 90 prosent kutt i 2035, med avklaring varslet 16. desember 2025. 

ABC Nyheter har tidligere omtalt hvordan deler av bilindustrien presser på for mer fleksible 2035-regler – noe som kan påvirke både hvor raskt fossilbiler fases ut og hvor forutsigbare rammene blir for bilprodusenter og forbrukere. 

I september skrev vi at EU allerede har gitt en kortsiktig lettelse ved å måle produsentenes utslipp som et treårig gjennomsnitt i 2025–2027 i stedet for år-for-år. 

Vi meldte også at EU-kommisjonen forbereder en egen EU-kategori for små elbiler som kan åpne for lavere beskatning, og at kommisjonen varslet at gjennomgangen av 2035-regelverket skulle fremskyndes til slutten av 2025 – nå kan avklaringen altså komme allerede tirsdag.

Volvo ber EU stå fast ved målet

Mercedes har vært en av pådriverne for å myke opp reglene.

Samtidig peker flere i motsatt retning. Ifølge Reuters har Spanias statsminister Pedro Sánchez i et brev til kommisjonspresident Ursula von der Leyen advart mot å svekke 2035-målet, og skrevet at en oppmykning kan forsinke investeringer og true jobber. 

Også Volvo Cars advarer mot å endre kursen og sier en oppmykning vil svekke tilliten til regelverket – etter at enkelte selskaper allerede har investert tungt i elektrifisering.

Les også: BMW tenker nytt om elbil