BMW tenker nytt om elbil

40 (!) nye modeller på vei.

RÅSKINN: BMW vil tilby nye 3-serie som elbil og med forbrenningsmotor – men på ulike plattformer. Nye i3, som blir navnet på den elektriske 3-serien, vil også danne utgangspunktet for den første fullverdige elektriske M-modellen.
Publisert

 Denne artikkelen ble først publisert på Broom.no

BMW har hatt suksess med sin tilnærming til elbiler. I en overgangsfase har de i stor grad valgt å bruke samme plattform til biler med både forbrenningsmotorer og rene elbiler.

Fordelen med denne løsningen, er at man lettere kan tilpasse seg etterspørselen. Her har flere konkurrenter brent seg, etter å ha merket at elbilsalget har gått tyngre enn ventet.

Men framover vil BMW bygge flere modeller rene elbil-plattformer. Først ut i den såkalte Neue Klasse-familien av biler er iX3. Ikke langt bak i løypa ligger en ny, elektrisk 3-serie – som får et velkjent navn: i3. 

Og det er bare starten. Innen utgangen av 2027 skal det komme 40 nye modeller fra BMW!

Steindyr BMW-verstig: Én ting vil mange savne

Voldsom rekkevidde

3-serie er den mest solgte modellen til BMW gjennom tidene. Derfor er det noe spesielt med akkurat den. Her kan man ikke bomme, når den for første gang blir elektrisk.

Vi har alt sett spionbilder og prototype av i3, som den elektriske 3-serien skal hete. Navnet kjenner vi jo fra før – men kommende i3 blir noe helt annet enn den det ruller tusenvis av på norske veier.

Her snakker vi trolig også om en av bilene på markedet med best rekkevidde. Det gir iX3 en forsmak på. SUV-en klarer opptil 805 kilometers på én lading.

Mye av teknikken fra den høyreiste bilen ventes å finne veien til den lavere, lettere og mer aerodynamiske sedanen – noe som gjør at mange forventer enda mye lenger rekkevidde.

SPINNVILL: Vi mangler fortsatt mye informasjon om den første fullverdige M-modellen til BMW. Men det lille vi vet, tilsier at denne blir noe av det råeste blant elbilene.

Klassisk M5 kan være en svært god investering

Rask

At i3 blir rask, er det ingen tvil om. Mye tilsier at man blant annet benytter samme motorer som i iX3. Det betyr foreløpig at den kan får firehjulsdrift og opptil 467 hestekrefter – slik som i iX3 M50. SUV-en klarer 0-100 km/t på 4,9 sekunder med denne drivlinjen. 

Rask blir den også på hurtigladestasjonen. 800 Volt-system gjør den mottakelig for opptil 400 kW.

Det er også bekreftet at det kommer en M-utgave av i3. Det blir den første fullverdige M-modellen som er elektrisk – og det ryktes om helt ekstreme ytelser. Fire motorer, lyd og simulerte girskift er noe av det som kan bli aktuelt på den villeste elbilen BMW vil tilby.

BMW har også bekreftet at det kommer en «vanlig» M3 med rekkesekser bensinmotor. Det er det mange som er glade for ...

Les mer om elektriske M3 her

Interiøret

Designet til i3 vil skille seg noe fra nye 3-serie med forbrenningsmotor – men basert på spionbilder vil den nye fronten og lyktene bli nærmest identisk.

Spionbilder avslører også at i3 får mye av det samme interiøret som iX3. 

Det betyr blant annet Panoramic Vision-løsningen nederst på frontvinduet. En prosjeksjon som viser informasjon langs hele bredden av dashbordet.

Det innebærer også en horisontal infotainmentskjerm som vinkles mot sjåføren.

Dro til Abu Dhabi – fikk en skikkelig overraskelse

Klar til våren

Enn så lenge har vi ikke fått bekreftet om i3 også kommer som stasjonsvogn – men noe annet vil overraske oss.

Det er foreløpig ikke noen bekreftet dato for lansering – men mye tilsier allerede våren 2026.

Den tradisjonelle 3-serien med forbrenningsmotor vil bygge videre på den velkjente CLAR-plattformen – og sortimentet vil blant annet inkludere en heftig M350-versjon på over 400 hestekrefter, skriver Carscoops.