Motor
Små elbiler kan snart bli billigere
EU-kommisjonen vil foreslå en egen kjøretøykategori for små elbiler som kan «nyte godt av lavere skatter». Målet er å få flere rimelige elbiler ut i markedet.
EU deler biler inn i kategorier som styrer tekniske krav, typegodkjenning og hvordan land kan utforme avgifter. En ny kategori for små elbiler ka åpne for gunstigere beskatning for de minste og enkleste bilene. Målet er å sikre lavere pris, økt andel elbiler på veiene og raskere utslippskutt. Det er dette kommisjonen nå forbereder forslag om.
Det er Reuters som melder om utfallet av møtet mellom EU-kommisjonen og bilprodusentene i Brussel fredag 12. september.
Hva betyr dette i praksis
I praksis kan dette gi lavere priser i EU dersom landene bruker skattesystemet til å favorisere de minste modellene.
Norge følger EU-typegodkjenning gjennom EØS, så en ny EU-kategori vil normalt gjelde også her. Skatte- og avgiftsfordeler må derimot vedtas nasjonalt – i Norge er det Stortinget som avgjør dette.
Lignende grep har tidligere vært gjort i Kina, der rimelige modeller vinner volum-kampen. BYD Seagull ble for eksempel lansert i til en pris som tilsvarer mindre enn 100.000 kroner.
Detaljene i den nye småbilkategorien er ikke vedtatt. Omfang, tekniske krav og hvilke økonomiske fordeler som kan følge, skal nå utredes.
Hvorfor kommer dette nå?
EU har tidligere vedtatt 100 prosent kutt i CO₂ fra nye biler og varebiler fra 2035. Det betyr i praksis stopp for nye fossilbiler fra denne datoen.
Debatten har rullet i flere år, med harde fronter mellom produsenter som vil myke opp og aktører som vil holde linjen, og fredag var det duket for en omkamp. Selve 2035-målet om nullutslipp for nye biler og varebiler ligger fast i EU-retten, men Kommisjonen melder at de nå fremskynder en gjennomgang av regelverket til slutten av 2025 før eventuelle endringer legges fram.
Utfallet kan bli at kursen ligger fast. Kommisjonen kan også velge å justere delmål og virkemidler, særlig for varebiler der omstillingen går saktere. En tredje mulighet er å utvide regelverket slik at det tar høyde for nye løsninger; det har vært diskutert både enklere krav og eventuelt rom for CO₂-nøytrale drivstoff. Ingenting av dette er vedtatt, og detaljer kommer først når forslaget legges fram.
– Vi kan ikke la oss lede av direktører som vil sette utviklingen ytterligere tilbake, uttalte generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening til ABC Nyheter for noen dager siden.
Mercedes og BMW er blant produsentene som ønsker å myke opp reglene.