Livsstil
Fem minutter lading skal gi 400 kilometer
Kinesiske BYD planlegger å bygge et europeisk nettverk av ladere med en effekt på mer enn det dobbelte av dagens kraftigste personbil-ladere i Norge.
BYD har lansert en ny bilplattform de kaller «Super e-Platform». Her skrus spenningen i bilens hovedsystem opp til rundt 1.000 volt, noe som gjør det mulig å presse inn svært mye strøm på kort tid. Systemet er laget for ekstrem hurtiglading, som BYD selv kaller «flash charging».
Bilen bruker videreutviklede Blade-batterier med en batterikjemi som skal tåle å bli ladet veldig hardt, gang på gang. Ifølge BYD kan systemet gi ladeeffekt på opptil 1.000 kilowatt og rundt 1.000 ampere, og i teorien fylle på rundt 40 mil rekkevidde på fem minutters lading under perfekte forhold.
– Det er spennende, men dag finnes det biler som lader på 450 kW og går fra ti til 80 prosent på 12 minutter. Vi er usikre på om vi trenger noe særlig raskere enn det, kommenterer generalsektrær Christina Bu i Norsk Elbilforening overfor ABC Nyheter.
SUV og sedan
Teknologien kommer først i to modeller på det kinesiske markedet: Sedanen Han L og SUV-en Tang L. Begge er konstruert for ekstremt høy ladefart – i teorien nok til å fylle batteriet helt opp på omtrent et kvarter.
I Kina bruker BYD to ladeporter og to kabler på disse modellene. Hver port skal kunne ta imot inntil 500 kW, slik at bilen samlet kan lades med 1.000 kW når begge er i bruk.
Ambisjonene stopper ikke ved hjemmemarkedet. BYD har annonsert at de vil bygge mellom 200 og 300 «flash charging»-stasjoner i Europa innen andre kvartal 2026.
Stasjonene skal bruke europeisk CCS2-standard og etter planen kunne levere inntil 1.000 kW til én enkelt bil.
I Kina planlegger konsernet et nettverk på over 4.000 megawatt-stasjoner. Den første bølgen på rundt 500 ladepunkter skal rulles ut parallelt med salgsstarten av Han L og Tang L.
Økende effekt
I dag er hurtigladere på 150–300 kW det vanligste på nye, større stasjoner i Europa. På toppnivå tilbyr for eksempel Ionity inntil 350 kW per ladepunkt for biler som kan utnytte dette.
Flere leverandører har også lansert 400 kW-ladere, som ABBs A400, der effekten enten kan deles på to biler eller gis fullt ut til én.
BYDs planer innebærer et sprang til 1.000 kW. Mens dagens raskeste personbiler typisk kan hente 200–300 kilometer rekkevidde på 15–20 minutters lading, lover BYD altså om lag 400 kilometer på fem minutter – gitt optimale forhold og riktig infrastruktur.
– Det krever mye nettkapasitet å bygge ladere med såpass høy kapasitet, og det er veldig kostnadsdrivende. De fleste ladeoperatører vil heller ha noe lavere effekt, men da med flere plugger. I dag finnes det allerede ladere i Norge som gir 1,2 MW - men de er laget for tungtransport. Dette gir mer mening fordi de har langt større batterikapasitet, kommenterer Christina Bu.
Mange gjør feil: Slik tar du vare på ladekabelen
Mye må på plass
Flere forhold må på plass for at dette skal fungere i stor skala.
For det første må tilknytningen til strømnettet oppgraderes. Mange av dagens hurtigladere er koblet til lav- eller mellomspenningsnett, dimensjonert for 150–400 kW per stolpe. For 1 MW-lading må anleggene gjerne inn på regionalt mellomspenningsnett, med til dels kostbare nettforsterkninger.
For det andre peker BYD selv på at stasjonene vil få lokale batterilagre. Da kan man lade opp et stasjonært batteri jevnt over tid, mens bilen får en kort periode med høy effekt uten at nettet belastes like ekstremt i øyeblikket.
For det tredje krever kombinasjonen av 1.000 volt og 1.000 ampere avansert kjøling og sikkerhet. Kabler og kontakter må typisk væskekjøles, og anleggene må tilfredsstille strenge krav i blant annet NEK 400 og relevante forskrifter fra DSB.
Status i Norge
BYD er allerede godt etablert i det norske markedet med modeller som Tang, Han, Dolphin, Atto 3, Seal og Seal U. Dagens utgaver av Tang og Han ligger imidlertid på mer ordinære ladeeffekter for familiebiler, typisk i området 120–150 kW, og er ikke konstruert for megawatt-lading.
Foreløpig har BYD ikke publisert noen konkret tidsplan for når nye Han L og Tang L kommer i europeiske eller norske versjoner, eller hvilke land som får megawatt-ladere i første fase.
– Vi litt usikre på nytteverdien. Vi vet at ladehastighet kommer langt ned på hva elbilister synes er viktigst. Videre ser de aller fleste på ladepausen som noe nødvendig, avslutter Christina Bu i Norsk Elbilforening, og viser til foreningens egne undersøkelse Elbilisten 2024, der bare 30 prosent oppgir hurtiglading som en unødvendig pause på kjøreturen.