Cutters tvinges til å ta imot kontanter: – Overrasket

Cutters har siden etableringen ikke akseptert kontanter som betalingsmiddel. Nå pålegger Forbrukertilsynet frisørkjeden å gjøre nettopp det. Foto: Martin Huseby Jensen Les mer Lukk

Frisørkjeden Cutters må akseptere kontanter, hvis ikke kan Forbrukertilsynet komme med sanksjoner. – Vi frykter myndighetene vil pålegge næringslivet unødvendig byråkrati som vil føre til økte priser.

For snart en måned siden kunne ABC Nyheter fortelle at Forbrukertilsynet gikk i rette med fire næringslivsaktører om kontanter. Deler av busselskapet til Vy forsøkte med kontantfritt i november, mens frisørkjeden Cutters har siden etableringen for fire år siden ikke akseptert betaling med kontanter. Nå er det klart at tilsynet mener det er i strid med loven, og at kontanter må aksepteres som betalingsmiddel.

Bakgrunn: Forbrukertilsynet vil ha svar på hvorfor tre selskaper ikke tar imot kontanter

– Vi er overrasket over pålegget fra myndighetene, men må bare ta det til etterretning. Vi må nå vurdere hva vi skal foreta oss. Det vil være kostnadskrevende og en stor operasjon å etablere et nytt betalingssystem, sier daglig leder Kristian Solheim.

Krav om oppgjør med kontanter  

Ifølge sentralbanklovens paragraf 14 er sedler og mynter tvungent betalingsmiddel.

(Dette er regulert av Finansdepartementet)

I finansavtalelovens paragraf 38s tredje ledd står det at en forbruker: «.... har alltid rett til å foreta oppgjør med tvungne betalingsmidler hos betalingsmottakeren».

(Dette er regulert av justisdepartementet)

Kilde: Lovdata

Cutters var i begynnelsen av desember i møte med digitaliseringsminister Nikolai Astrup for å drøfte kravet om kontanter. Astrup har tidligere ledet Høyres digitaliseringsutvalg som ønsket å avskaffe kontantkravet i 2020.

Frykter unødvendig byråkrati

I et brev fra Forbrukertilsynet, som ABC Nyheter har fått innsyn i, heter det at tilsynet konkluderer med at «Cutters praksis med å nekte forbrukerne å betale med kontanter i selskapets frisørsalonger er i strid med finansavtalelovens § 38, tredje ledd. (..) Forbrukertilsynet ber Cutters endre sine vilkår for betaling, slik at forbrukere gis anledning til å betale med kontanter i selskapets frisørsalonger.»

Tilsynet ber om snarlig svar, og senest 15. januar neste år. Cutters opplyser at de er avventende og må sette seg inn i jussen. Blant annet for å se hvor omfattende en omlegging vil bli.
– Vi forsøker å se dette fra kundens perspektiv. Vi har drevet kontantfritt i fire år. Cutters er bare en av mange aktører som kun aksepterer kort eller Vipps. Vi frykter myndighetene vil pålegge næringslivet unødvendig byråkrati som vil føre til økte priser til sluttkundene, sier Solheim til ABC Nyheter.

Dagens Næringsliv omtalte vedtaket fra tilsynet mot Cutters først.

Les også: Vy dropper kontanter – Trolig helt i grenseland juridisk

Vy bryter loven

Vy har også fått passet sitt påskrevet av Forbrukertilsynet. Selskapet gjennomførte et forsøk på sine ekspress- og flybusser i november, hvor kontanter ikke ble akseptert som betalingsmiddel i november.

Her er noen som er kontantfrie:  

* Elkjøp Phonehouse

* Skistar Hemsedal og Trysil

* Stena Line Oslo - Fredrikshavn
* Cutters

* Flere kemnerkontorer

* Statens Vegvesen (ved omregistrering av kjøretøy)

* Bussene i Nordlands fylkeskommune

* Vy ekspress- og flybusser (som prøveperiode i november)

Vet du om andre som ikke tar imot kontanter? Tips ABC Nyheter

Det viste seg å være en sannhet med visse modifikasjoner. For mens selskapet skrev på sine nettsider at folk som ikke hadde kjøpt billetter, og kun kunne betale med kontanter, ville risikere ikke å komme med på bussreisen. Skriver de i sitt svarbrev til tilsynet at det var en oppfordring til å betale med kort. Og at det derfor også var mulig å betale med kontanter i prøveperioden. Vy mener derfor at de fyller villkårene for kjøp av billetter i henhold til lovens krav. Det er tilsynet ikke enig i.

Les også: Stortinget sier bestemt nei til kontant-krav

Tilsynet viser til at de har fått en henvendelse fra en reisende som ønsket å betale kontant fordi bankkortet var ødelagt. Personen ble ifølge tilsynet nektet adgang på bussen.

Forbrukertilsynet ber i brevet til Vy at «Vy Buss endrer sine avtalevilkår for betaling, slik at selskapets forbrukerkunder gis en reell adgang til å betale bussbilletten med kontanter.»

Tilsynet viser til at det kan gjennomføres ved for eksempel ved å legge til rette for kontant betaling av billetter på stoppestedene.