Kontanter i samfunnet:

Cutters mener regelverk for kontanter er utdatert – ber om møte med digitaliseringsministeren

Cutters har vokst til over 75 salonger, fordelt over alle de nordiske landene. Her fra Oslo sentrum. Foto: Martin Huseby Jensen
Cutters har vokst til over 75 salonger, fordelt over alle de nordiske landene. Her fra Oslo sentrum. Foto: Martin Huseby Jensen

Frisørkjeden Cutters mener digitaliseringsminister Nikolai Astrup (H) må komme på banen på grunn av utdatert regelverk om kontanter. 

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Denne uken kunne ABC Nyheter fortelle at Forbrukertilsynet tar grep om de delene av næringslivet som ikke aksepterer kontanter. I første halvdel av november sendte tilsynet brev til Vy. Det statlig eide selskapet har en forsøksperiode nå i november hvor det ikke skal være mulig å betale kontanter på deres ekspress- eller flybusser.

Mandag fikk ABC Nyheter innsyn i ytterligere tre brev fra tilsynet, som har blitt sendt til tre forskjellige bedrifter som måtte svare for sin praksis. Alle fikk de beskjed i brevet fra tilsynet at de opererte på kanten av Finansavtaleloven, som sier at i det norske samfunn er kontanter et tvungent betalingsmiddel.

Frisørkjeden Cutters er en av mottagerne. Kjeden har siden etableringen tilbudt kjapp og billig klipp, uten vask. Alle som klipper seg hos Cutters må betale før klippen.

Daglig leder Kristian Solheim reagerer på brevet fra Forbrukertilsynet. Han har nå sendt brev til digitaliseringsminister Nikolai Astrup (H) for å få skikk på kravet om kontanter.

Gründer og daglig leder Kristian Solheim i Cutters ønsker å få møte med digitaliseringsminister Nikolai Astrup (H). Foto: Cutters
Gründer og daglig leder Kristian Solheim i Cutters ønsker å få møte med digitaliseringsminister Nikolai Astrup (H). Foto: Cutters

– Landets digitaliseringsminister bør si hva han mener i denne debatten. Han foreslo selv at butikker ikke skulle ha kontantplikt for snart tre år siden. Det vil overraske meg om han har endret standpunkt, sier Solheim til ABC Nyheter.

I brevet viser Solheim og Cutters til at Astrup var leder av Høyres digitalutvalg og at de konkluderte at krav om kontanter i butikkene bør fjernes i 2020.

«Nå frykter vi at myndighetene vil pålegge næringslivet unødvendig byråkrati som vil føre til økte priser til sluttkundene. Vi oppfatter at regelverket både er uklart og utdatert. Dagens lov ble etablert i 1999, og mye har skjedd innenfor digitalisering av betalingsløsninger siden den gang», skriver Cutters i brevet.

Avviste nye regler: Stortinget sier bestemt nei til kontant-krav

Utdatert

Selv om Finansavtaleloven er under oppdatering, og det ligger utenfor Astrups ansvarsområde, ønsker Cutters likevel et møte med ham for å stille et par spørsmål.

– Hva mener Norges digitaliseringsminister om et mulig pålegg til norske butikker om å akseptere kontant betaling? Hvilke hensyn taler for et pålegg?

– Vi oppfatter at Forbrukertilsynet forsvarer et utdatert regelverk. Cutters er bare en av mange aktører som kun aksepterer kort eller Vipps. Vi frykter myndighetene vil pålegge næringslivet unødvendig byråkrati som vil føre til økte priser til sluttkundene, sier Solheim.

Daglig leder i Cutters sier at han forstå at det alltid vil være noen som ønsker å gjøre opp for seg med kontanter.

– Dersom det er kunder som utelukkende vil betale kontant vil det alltid være noen som vil gi dette tilbudet. Cutters er ikke en av dem. Lovgivningen i Sverige sier at butikker ikke behøver å ta imot kontanter som betaling når dette er opplyst om på en tydelig måte på forhånd. Slik burde det også være i Norge, sier Solheim.

Går etter Vy : Forbrukertilsynet skeptiske til Vys kontantnekt på buss

Innafor

Samtidig som Forbrukertilsynet har sendt ut brev til næringslivet, og har varslet at tilsvarende brev vil bli sendt til flere, har jusprofessor Hans-Fredrik Marhinussen ved Universitetet i Bergen gått gjennom lovene for å finne ut av hvor forbrukernes rettigheter sto med tanke på å betale med kontanter.

Før helgen fortalte professoren ABC Nyheter at rett til å gjøre opp med kontanter ikke står så sterkt som mange har ment. Professorens eksempel om at dersom kunden betaler før hun får varen eller tjenesten, har tilbyder full rett til å avvise kontanter. Altså slik det er hos Cutters.

– Cutters ønsker å drive i tråd med lovverket. Samtidig ønsker vi å bidra til at lovverket reformeres når dette er utdatert, sier Solheim.

I tillegg til Vy og Cutters har også butikken Babybanden mottatt tilsvarende brev fra Forbrukertilsynet. I tillegg har også Fursetgruppen, som driver flere restauranter i Oslo, vært blant de som har mottatt brev.

Markeds- og kommunikasjonsdirektør i Fursetgruppen, Naja Boone, skriver i en e-post til ABC Nyheter at de opplever at deres kunder er positive til kontantfri betaling.

Les også: På landets største sykehus får du knapt betalt med kontanter

– I noen få tilfeller ønsker likevel gjesten å betale kontant og det finner vi alltid en løsning på. Det er noen slike enkelttilfeller og de er vi opptatt av å håndtere på en fleksibel og hyggelig måte, skriver hun.

Men det er altså kommunikasjonen om å kunne betale med kontanter det reageres på, og dette ønsker Fursetgrupppen å ta tak i.

– Men vi tar i mot kontanter på alle våre steder. Vi skal se på tekstene og tydeliggjøre dette der det kan trenges, skriver Boone.

Alle de tre siste har til 4. desember å svare på Forbrukertilsynets spørsmål.

Personvernpolicy