– ARoS skal være som et mentalt treningssenter

VIDEO: På samme måte som Louvre kan friste med da Vincis ikoniske portrett «Mona Lisa», kan ARoS friste med et kunstverk som får både barn og voksne til å måpe når de ser det. Video: Roger Grosvold / Redigering: Marte Pritzlaff Njerve
Artikkelen fortsetter under annonsen

En fire og en halv meter høy gutt med et mystisk blikk og regnbuevandring med panoramautsikt over Århus venter deg i Nord-Europas største kunstmuseum som har både himmel og helvete. 

Artikkelen fortsetter under annonsen

ÅRHUS, DANMARK (ABC Nyheter): Med 17.700 kvadratmeter fordelt på ni etasjer er ARoS Aarhus Kunstmuseum et av Nord-Europas største kunstmuseum. Og for førstegangsbesøkende er det en spektakulær opplevelse fra man setter foten innenfor dørene:

Utenfra ser det litt kjedelig ut, bortsett fra regnbuen på toppen kunne det like gjerne vært et bankbygg eller forsikringsselskap. Men bygget skjuler en voldsom kontrast mellom det du ser utenfor og det du møter på innsiden.

– Det er det som er litt av magien med ARoS, forteller museumsdirektør Erlend G. Høyersten når vi møter ham på hans kontor. Selv beskriver bergenseren museet som en kroppslig, estetisk og sanselig opplevelse.

Les også: ARoS-direktør Høyersten: – Vi bruker penger vi ikke har

– Regnbuen er et godt bilde på hva ikke bare ARoS er, men også hva kunst er: den gir farge til tilværelsen, samtidig som du ser det kjente i et nytt perspektiv. Utstillingene våre forsøker å være relevante og snakke til noe allment menneskelig. Det andre er opplevelsen av arkitektur og estetikk på et veldig høyt nivå når man kommer inn. Samtidig skal du kunne nyte mat og drikke av høy klasse.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

(ABC Nyheter ble invitert på pressetur til Århus av Visit Denmark. Dette er en fri og uavhengig skildring fra turen )

Himmel og helvete

Det første som slår en når man kommer innenfor dørene, er arkitekturen som står i skarp kontrast til den langt mer nøytrale fasaden. Her inne er det åpent og høyt under taket, samtidig som etasjene ruver i lag på lag over hodet ditt. I den ene enden av entréhallen vokser det ut en spiralformet trapp som snor seg oppover og sørger for en dramatisk entre til de ulike galleriene som ligger bak hvite glidedører.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under)

ARoS er et klassisk eksempel på at en anonym utside kan skjule en fantastisk eksteriør. Foto: Roger Grosvold
ARoS er et klassisk eksempel på at en anonym utside kan skjule en fantastisk eksteriør. Foto: Roger Grosvold

Inspirasjonen har arkitektene bak det kubistiske bygget hentet fra Dantes «Den gudommelige komedie», der kjelleren er helvete mens takrommet med glasshvelvingen symboliserer himmelen – med regnbuen som prikken over i-en. Langs vegger og de buede trappehjørnene står det skrevet utdrag fra «Faust».

Artikkelen fortsetter under annonsen

Like ved informasjonsskranken høres lyder fra en fotballkamp et sted lenger ned i etasjene under, man hører publikum som roper og piper, avbrutt av hviningen fra dommerens fløyte. Det kan også skimtes noe musikk som virker bygge opp til en spenningstopp. Hvor det kommer fra vites ikke, men nysgjerrigheten er trigget.

Årshus' svar på «Mona Lisa»

Det er ingen tvil om at dette er et enormt museum, likevel føles det kledelig intimt. Det er godt med plass i de ulike galleriene, hvilket gir kunstnerne plass til å utnytte rommet og verkene får anledning til å virkelig komme til sin rett.

Museets utstillinger fordeler seg på fire store særgallerier, et ARoS Focus-galleri og en egen etasje som er forbeholdt installasjonskunst. I de ulike galleriene er det til enhver tid kunst fra museets egen omfattende samling, eller av internasjonale og nasjonale kunstnere.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Og på samme måte som Louvre kan friste med da Vincis ikoniske portrett «Mona Lisa», kan ARoS friste med et kunstverk som får både barn og voksne til å måpe når de ser det.

(Saken fortsetter under)

VIDEO: Med 17.700 kvadratmeter fordelt på ni etasjer er ARoS et av Nord-Europas største kunstmuseum. Video: Roger Grosvold / Redigering: Marte Pritzlaff Njerve

Artikkelen fortsetter under annonsen

Inne i et eget rom i femte etasje, der taket og samtlige vegger er bekledd med speil, står «Boy» - en 4,5 meter høy, slank og skremmende realistisk gutt skapt av den australske kunstneren Ron Mueck. Ikledd kortbukse sitter gutten på huk med armene fremfor seg og ansiktet delvis gjemt bak den ene armen. Oppmerksomheten virker være festet på noe eller noen vi ikke kan se, samtidig som vi opplever sinnsstemningen i blikket hans forskjellig – noen synes han ser redd ut, andre leser sinne og frustrasjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En vandring i regnbuen

Til tross for at enkelte utstillinger er som en eksplosjon av sanseinntrykk i møtet mellom lyd og bilde, henger det en behagelig og konsentrert ro over lokalene. Her er det rom for å studere og beundre, grine på nesen og for noen kanskje kvele en liten latter mens de tenker «ungen min kunne laget noe liknende». Andre verker vil kunne treffe deg i mellomgulvet med full kraft og bli liggende under huden din lenge etter du har forlatt lokalet.

Det anbefales å sette av litt ekstra tid når du besøker ARoS, for det er mye å både se og oppleve. Underveis i galleriene er det gjerne rom for å sitte ned og slappe av, men det er ingen ting som kan måle seg med å vandre gjennom en regnbue mens man lar inntrykkene synke inn.

(Saken fortsetter under)

VIDEO: Olafur Eliassons «Your Rainbow Panorama» (2011) gir deg strålende utsikt over Århus gjennom alle regnbuens farger. Video: Roger Grosvold / Redigering: Marte Pritzlaff Njerve

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Selv om sola kanskje glimrer med sitt fravær og gråværet skulle ha lagt seg over Århus, er det et must å ta turen hele veien opp til taket der du finner «Your Rainbow Panorama», laget av dansk-islandske Olafur Eliasson. 360 grader med panoramautsikt over den danske byen i alle regnbuens farger er en opplevelse i seg selv.

Siden den kom på plass i 2011 har regnbuen gjort bygget til byens kjennemerke. Om sommeren er det uteservering her oppe på taket.

– Du må selv gjøre en innsats

Tidligere har kunstmuseum for mange fortonet seg som et kulturtilbud som ført og fremst eliten og kunstnermiljøet selv benyttet seg av. Høyersten føler man fremdeles er utfordret på det at kunstmuseum ofte kommuniserer til sin egen menighet som allerede er overbevist.

– Selv beskriver jeg ofte ARoS som et mentalt fitness-senter, og det handler både om å skape en retorikk og hvordan vi skal arbeide, men også hva publikum skal kunne forvente. Du vet at et treningssenter er godt for deg, men samtidig er det jo slik at hvis du bare løfter de vektene du er vant til å bruke, så får du ingen progresjon. Et treningssenter har derfor en forventning om at du selv gjør en innsats.

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under)

Damien Hirst: «Away From the Flock» (1994) i forgrunnen, «Trinity - Pharmacology, Physiology, Pathology» (2000) i bakgrunnen. Foto: Roger Grosvold

For Høyersten handler det om at kunstmuseum kan spille en rolle i forhold til det å utvikle empati, sosial forståelse, kognitiv fleksibilitet, til å skape forståelse for hvordan holdninger oppstår, og det å forflytte seg i forhold til ditt eget mentale ståsted.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Kanskje spesielt i dag hvor ting blir stadig mer tabloidisert og polarisert, hvor folk insisterer på å ha én posisjon i livet, så tror jeg kunstmuseum kan være god retningsgiver for at det ikke finnes kun ett svar og én årsak. Ting er komplekst.

(Saken fortsetter under)

– Det viktigste er at når man kommer inn i ARoS-universet, så er det faktisk det man gjør. Når du forlater ARoS, skal det være med ønske om å komme tilbake, forteller museumsdirektør Erlend Høyersten. Bak tårner «Boy» seg 4,5 meter over ham. Foto: Roger Grosvold
– Det viktigste er at når man kommer inn i ARoS-universet, så er det faktisk det man gjør. Når du forlater ARoS, skal det være med ønske om å komme tilbake, forteller museumsdirektør Erlend Høyersten. Bak tårner «Boy» seg 4,5 meter over ham. Foto: Roger Grosvold

I januar i år publiserte The Guardian en artikkel som slo fast at mens de som er i aldersklassen 30 pluss går på yogatimer og meditasjonskurs for å finne indre ro, tyr de under 3o til gallerier og kunstmuseum. Erlend Høyersten mener dette understreker at kunstmuseene spiller en viktig rolle.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– En ting er å være alene, en annen ting er at den sosiale ensomheten blir stadig større problem fordi vi lever mer og mer digitalt. Så det å møtes på steder som gir mening der man kan møte ikke bare «sine», men også andre typer mennesker blir stadig mer verdifullt. Så kunstmuseum kan – dersom de faktisk vil - spille en veldig stor rolle for hvordan samfunnsutviklingen tenkes og utføres. Og det er derfor vi gjør det vi gjør.