Les om prosjektetStatus: 45 dager gjennomført • 3351 km av 3351 km
Les mer45 dager gjennomført • 3351 km av 3351 km

Vikingskipmuseet Sagastad:Gå om bord i kongen av Fjordanes dødsskip

Ta en nærmere titt på vikingskipet i videoen over.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Funnet av Myklebustskipet ble overskygget av de bedre bevarte Gokstad og Oseberg. Nå har Norges lengste vikingskip tatt viktige rotak ut av glemselen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

NORDFJORDEID (ABC Nyheter): Nede ved sjøkanten i Nordfjordeid sentrum er det reist et kombinert viten- og opplevelsessenter som rommer det største vikingskipet det er funnet rester av i Norge.

Myklebustskipet er bygget i full målestokk – cirka 30 meter langt og 6,5 meter bredt og utgjør hovedattraksjonen i vikingskipmuseet Sagastad. Og i motsetning til «søsterskipene» på Bygdøy utenfor Oslo kan du her gå om bord og kjenne på din egen indre viking.

– Poenget med hele utstillingen vår er at du skal kunne ta på og føle, forklarer daglig leder Solveig Midtbø til ABC Nyheter.

– Du skal kunne kjenne lukten av treverket, ta på kister og skjold, løfte på årene. Her skal du virkelig få kjenne hva det hele dreier seg om!

Graven bestemmer lengden

Selve navnet Myklebust har skipet fått fordi det ble funnet i en gravhaug på gården Myklebust i Nordfjordeid, og utgravingen ble foretatt i 1874 av arkeologen Anders Lorange. Selv om det kun var naglene som var intakt, har man ut fra antallet regnet seg frem til at skipet kan ha vært så langt som 25 meter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det gjør det til det største vikingskipet det er funnet spor av i Norge.

– Gravhaugen sin utforming er med på å bestemme lengden på skipet, pluss antall skjoldbuler. Skjoldbulene er de som sitter i midten på forsiden av skjoldene som sitter langs skipet på begge sider, forklarer Midtbø mens hun peker bort mot skipssiden.

– Skipet var brent, men alt om bord som var laget av jern og metall har vi funnet. Resten ble ødelagt da vikingene satte fyr på skipet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Drømt om Norge i to år: – Den perfekte destinasjonen

(Saken fortsetter under)

Trerester fra Myklebustskipet ble ikke funnet, men under utgravningene ble det funnet et kullag med omtrent 30 meters tverrmål. Foto: Roger Grosvold

Den drepte småkongen

Det er blitt antydet at mannen som er gravlagt i skipet er kong Audbjørn av Fjordane, som skal ha blitt drept i slaget ved Solskjel i år 870.
Det er blitt antydet at mannen som er gravlagt i skipet er kong Audbjørn av Fjordane, som skal ha blitt drept i slaget ved Solskjel i år 870.

Myklebustskipet var trolig av Osebergtypen, og man mener det skal ha blitt bygget på 800-tallet. Lorange beskrev selve gravfunnet i en beretning datert 1874. Der forteller han om alt han har gravd ut og som i dag står på en egen funnliste.

– Alle funnene han gjorde - klinksømmer, ulike beslag, mastering og skjoldbuler - ligger til oppbevaring hos Universitetsmuseet i Bergen. Vi har støttet oss til den beretningen som Lorange har skrevet, og så har professorer og arkeologer kvalitetssikret utstillingen, forteller Midtbø.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I 1880 avdekket man Gokstadskipet, som med sine 23,8 meter er landets største bevarte vikingskip. Tjuefire år senere ble det staselige Osebergskipet funnet. Ettersom de begge var i så god stand, ble det langt dårligere bevarte Myklebustskipet mer eller mindre glemt.

Men hva vet vi egentlig om høvdingen som ble gravlagt i Myklebustskipet? Det ble funnet benrester om bord på skipet og studier viser ifølge forskere at vedkommende skal ha vært omkring 30-35 år gammel. Det ble også funnet en pilspiss, noe som tyder på at han kan ha blitt drept i kamp.

De mest hardnakkede teoriene går ut på at skipet skal ha vært siste hvilested for kong Audbjørn av Fjordane som ifølge historien ble drept i sjøslaget ved Solskjel i år 870.

Les også: Hele verden lar seg fascinere av Under

Artikkelen fortsetter under annonsen

Skal smykke skipet med utskjæringer

Den mektige skipsmodellen som utgjør hovedattraksjonen er ikke helt ferdig utformet riktig ennå. For tiden jobbes det med utsmykning, og oppgaven med å lage vakre utskjæringer på skipets dragehode og -hale har tilfalt Rolf Taraldset.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Han kommer i juli og da blir hodet demontert. Så skal han stå her og skjære ut slik at besøkende og lokalbefolkningen selv skal få se hvordan han utsmykker skipet videre, forklarer Midtbø.

– Taraldset har forsket i to år og kommet frem til hvordan han mener det kan ha sett ut. Men dette blir jo å skape noe basert på det vi kjenner fra fortellinger som står nedfelt og nedskrevet om utskjæringer fra den aktuelle tidsepoken.

Les også: Flere ser revyen enn det bor innbyggere i kommunen

(Saken fortsetter under)

Gravhaugen der Myklebustskipet ble funnet er ikke totalgravd. Restene av funnet er i dag i Bergen Museum. Foto: Roger Grosvold
Gravhaugen der Myklebustskipet ble funnet er ikke totalgravd. Restene av funnet er i dag i Bergen Museum. Foto: Roger Grosvold

Lang ferd mot realisering

Den første idéskissen til Sagastad tok form på slutten av 1980-tallet, men det var først i 2007 at man startet arbeidet som førte til dagens Sagastad. I spissen har det stått lokale ildsjeler, godt hjulpet av bygdefolket, lokalt næringsliv og Eid kommune.

Sagastads uttalte oppgave er å videreformidle historier om vikingtida i fjordfylket til de besøkende ved bruk av underholdning og opplevelser.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det har tatt tretti år fra ønsket om å gjenskape dette skipet til det nå står klart. Det har tatt lang tid, og det er mye dugnad som ligger i dette prosjektet, men nå er vi endelig her, smiler museumsdirektøren stolt.

Les om ABC Nyheters sykkelprosjekt: «To på strømmen»: Et elektrisk eventyr gjennom Norge

Samleside: Alle artiklene fra «To på strømmen»