Forbrukertilsynet stiller flere til veggs om kontanter

Cutters har vokst til over 75 salonger, fordelt over alle de nordiske landene. Her fra Oslo sentrum.  Kjeden aksepterer bare kort, nå forventer Forbrukertilsynet svar på praksis. Foto: Martin Huseby Jensen
Cutters har vokst til over 75 salonger, fordelt over alle de nordiske landene. Her fra Oslo sentrum.  Kjeden aksepterer bare kort, nå forventer Forbrukertilsynet svar på praksis. Foto: Martin Huseby Jensen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Cutters, Babybanden og restauranteier Fursetgruppen må alle svare på Forbrukertilsynets spørsmål om hvorfor de ikke aksepterer kontanter, og det kjapt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I midten av november kunne ABC Nyheter fortelle at Forbrukertilsynet hadde sendt brev til Vy for å få svar på transportselskapets forsøk i november om å nekte passasjeren betale med kontanter.

Vy har poengterte med at det tross alt er en test, men fikk to uker på seg å svare på tilsynets spørsmål. Nå følger Forbrukertilsynet opp med å stile spørsmål til ytterligere tre næringslivsaktører.

Bakgrunn : Forbrukertilsynet skeptiske til Vys kontantnekt på buss

Restaurantkjempen Fursetgruppen, Babybanden og frisørkjeden Cutters har alle mottatt brev fra tilsynet.

Sistnevnte omtalte vi i ABC Nyheter i januar. Frisørkjeden Cutters tar ikke i mot kontanter, forklarer grunder og daglig leder Kristian Hauge Solheim.

Bekymret : Forbrukerrådet: – Elkjøp er ikke innenfor loven

Svart økonomi større problem

– Alle som klipper seg hos oss betaler på forhånd ved hjelp av bankkort eller Vipps. Det er mest effektivt, både for kunden og oss, skrev Solheim i en epost til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Han mener at regelverket er utydelig og utdatert. Cutters på sin side tenker bare på kundens beste. De har heller ikke hatt kunder som insisterer på å betale med kontanter.

– I frisørbransjen representerer kontanter først og fremst et problem. Det myldrer med frisører som tar betalt svart, skrev Solheim og la til at svart økonomi er større problem enn at Cutters ikke tar i mot kontanter.

Usikkert om lov: Loven gjør at butikken kan nekte å ta imot kontanter

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kan nekte kontanter

Før helgen kunne ABC Nyheter fortelle om jusprofessor Hans Fredrik Marthinussen ved Universitetet i Bergens som har hatt en gjennomgang av lovverket. Hans konklusjon om at rett til å gjøre opp med kontanter ikke står så sterkt som mange har ment. Professorens eksempel om at dersom kunden betaler før hun får varen eller tjenesten, har tilbyder full rett til å avvise kontanter. Altså slik det er hos Cutter. Fursetgruppen står i motsatt ende. Ifølge professoren vendes problemstillingen på hodet når man får varen før betaling. Slik er vanlig på restauranter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fursetgruppen driver blant annet Sanguine Brasserie på Operahuset, som er kontantfri. Det er en praksis som ifølge tilsynet reiser spørsmål om restauranten bryter finansavtaleloven.

«(...) ber vi om å få avklart om Sanguine Brasserie gir forbrukerne mulighet til å betale med kontanter,» heter det i brevet.

Sentralbanken vil ha orden: Sentralbanksjefen ber finansministeren om lovendring for kontanter

Vil presisere

Markeds- og kommunikasjonsdirektør Naja Boone skriver i en e-post til ABC Nyheter at de opplever at deres kunder er positive til kontantfri betaling.

«I noen få tilfeller ønsker likevel gjesten å betale kontant og det finner vi alltid en løsning på. Det er noen slike enkelttilfeller og de er vi opptatt av å håndtere på en fleksibel og hyggelig måte.»

Boone viser til at det blir stadig dyrere å håndtere kontanter i Norge. Og at kontanter utgjør en betydelig sikkerhetsrisiko. «Mange av våre ansatte opplever det som ubehagelig å håndtere store mengder kontanter.»

Artikkelen fortsetter under annonsen

Direktøren forteller at ønsket er at alle deres restauranter, som også omfatter Ekebergrestauranten, Grand Cafe og Maaemo for å nevne noen, skal bli kontantfrie.

«Men vi tar i mot kontanter på alle våre steder. Vi skal se på tekstene og tydeliggjøre dette der det kan trenges», skriver hun.

Den tredje som har mottatt brev fra Forbrukertilsynet er Babybanden som har butikk på Schøyen i Oslo.

Babybanden ønsker ikke å kommentere brevet før de har satt seg inn i gjeldende lover og regler om kontanter.