Nytt kampfly-konsept: Trenger verken mannskap eller rullebane
Det amerikanske selskapet Shield AI har vist fram en modell av X-BAT - et ubemannet kampfly som skal kunne ta av og lande vertikalt.
Flyet skal drives ved hjelp av kunstig intelligens og operere uten rullebane. Det skal kunne operere sammen med bemannede jagerfly eller løse oppdrag alene - uten behov for konstant kommunikasjon.
Shield AI hevder at kombinasjonen av vertikal takeoff og landing (VTOL), rekkevidde, bredt bruksområde og autonomi kan endre hvordan USA og allierte utøver sin krigføring. Men fortsatt er teknologien umoden - det må gjennomføres mange tester før flyet er operativt og blir kommersielt attraktivt.
Tilpasset militær strategi
Shield AI viste fram en skalamodell i Washington D.C. 21. oktober.
Ifølge Defense News er målet å skape et fly som kan ta av fra skip, øyer og enkle landingsplasser – og fortsatt levere kampkraft over lange avstander.
Sentralt i utviklingen står Shield Ais programvare Hivemind. Den skal bidra til at X-BAT kan trenge inn i bestridt luftrom, samhandle med bemannede jagerfly som «loyal wingman» eller fly solo når kommunikasjonen er ustabil. Det amerikanske luftforsvarets strategi innebærer at ubemannede fly gjør jageroppdrag sammen med bemannede plattformer for å gi rimelig og skalerbar kampkraft.
Shield AI uttaler at X-BAT kan bekle mange roller: Luft-til-luft-angrep mot andre fly, presisjonsangrep mot bakkemål, elektronisk krigføring og etterretning/overvåking.
Selskapet hevder rekkevidde på over 2.000 nautiske mil med full last for oppdrag, samt at inntil tre X-BAT får plass der ett eldre jagerfly eller helikopter normalt står. Designet oppgis som «plattform-agnostisk», ment å kunne integreres i både luftforsvarets og marinens konsepter.
«Det ultimate avskrekkingsmiddelet»
Medgründer Brandon Tseng uttaler i en pressemelding at «luftmakt uten rullebaner er det ultimate avskrekkingsmiddelet».
Armor Harris, som er ansvarlig for flyprogrammet, argumenterer for X-Bat kan gi en «revolusjon i luftmakt», fordi den reduserer avhengigheten av tankfly og gjør styrkene mer fleksible når planene endrer seg i møte med fienden.
Det finnes flere kampfly som kan ta av på korte rullebaner, som på et hangarskip. Et av dem er F-35B. Men F-35B er bemannet, og full vertikal avgang brukes sjelden i operativ hverdag, fordi det går på bekostning av last og rekkevidde.
Det unike med X-BAT er at det skal være ubemannet, med ren vertikal takeoff i stridskonfigurasjon. Flyet skal også betydelige billigere enn et F-35, slik at det er lavere terskel for å ofre et fly i intens kamp.
Dette må testes
Pris er ennå ikke oppgitt, og plattformen står foran et omfattende testløp før operativ bruk kan iverksettes.
For å gå fra lovende konsept til operativ kapasitet, må følgende leveres i faktisk flyging og integrasjonstester:
VTOL-prestasjon med last og rekkevidde: Vertikal avgang/landing med reell våpen- og sensorlast samtidig som rekkeviddekravet på 2.000 nautiske mil nås under realistiske forhold.
Autonomi i «mørke» soner: Programvaren må vise navigasjon, trusselflukt og taktiske samarbeidsmanøvre både som wingman og solo når GPS og datalink er begrenset. (Tidligere tester bekrefter Hivemind-modenhet på en F-16-plattform, men ikke på X-BATs skrog.)
Våpen og sensorer: Stabil integrasjon og skarpe tester av våpen og elektroniske effekter, med robust datalogg og godkjenninger.
Dekks- og feltoperasjoner: Sikker håndtering på skip og provisoriske plasser, rask «turnaround» og vedlikehold som faktisk gir lav logistikkbyrde.
Sikkerhet, cybersikkerhet og luftdyktighet: Systemet må ha nødløsninger som tar over hvis noe går galt, og det må godkjennes før det får fly tett på bemannede fly.
Det finnes ingen offentlig amerikansk kjøpsavtale for X-BAT. US Air Force har derimot valgt Shield AIs programvare til autonomi på sine første ubemannede kampfly – på andre flyskrog som benytter rullebane til takeoff og landing.
- Les også: Norsk tankfly gir NATO bedre rekkevidde