USA tester nytt «dommedagsfly»
Skal bli et flyvende kommandosenter for USAs øverste sivile og militære ledelse i ekstreme kriser, som kjernefysiske angrep.
USA har startet testflyvninger av E-4C Survivable Airborne Operations Center (SAOC). Testingen skal fortsette et stykke inn i 2026, hovedsakelig i Dayton, Ohio og Wichita, Kansas, melder Defense News.
Dersom bakkebaserte kommandoplasser blir ødelagt eller satt ut av spill – for eksempel ved kjernefysisk angrep – skal flyet gjøre det mulig for presidenten å utøve kommando, sende ordre og opprettholde kommunikasjon med styrkene fra luften.
Flyet blir arvtakeren til de ikoniske E-4B «Nightwatch», som rutinemessig brukes av forsvarsministeren på utenlandsreiser.
Hva gjør flyet spesielt?
«Dette er ekstremt avansert. I øyeblikket er nok bare USA i stand til å rigge et fly med denne teknologien», sier en kilde i det norske Forsvaret til ABC Nyheter.
SAOC/E-4C skiller seg ut ved at hele plattformen er konstruert for å overleve kjernefysiske bivirkninger, blant annet elektromagnetisk puls, slik at kritiske systemer kan fortsette å virke når bakkestrukturen svikter.
Bransjemagasiner som Aviation Week rapporterer at utvikleren bruker passasjerversjonen av Boeing 747‑8 som utgangspunkt for oppgraderinger til de ekstreme standardene.
Tilrettelagt for lufttankning klarer flyet svært lange oppdrag. Den største endringen er overgang til et nyere fly med modulær systemarkitektur og helt nye, kjernefysisk herdede sambandssystemer – bygget for raskere oppgraderinger og bedre robusthet.
Ombord får flyet et omfattende, redundansbygd kommunikasjonssystem med nye antenner, datamaskiner og sikre koblinger som kan nå styrker globalt.
Fem nye fly
USA har bestilt fem SAOC-fly som skal avløse dagens fire E-4B. Som ABC Nyheter tidligere har omtalt, ble Sierra Nevada Corporation i 2024 tildelt en kontrakt på 13,08 mrd. dollar (tilsvarende 133 milliarder norske kroner). Arbeidet skal etter planen være ferdig innen 10. juli 2036.
Testene skal sjekke at grunnoppsettet på flyet fungerer, før de bygger inn alt det tunge utstyret. Målet er å fange opp og rette feil tidlig, så risikoen blir lavere og prosjektet går smidigere.
Benyttes ved naturkatastrofer
Forgjengeren E-4B «Nightwatch» er en militært ombygd Boeing 747-200 som har vært i tjeneste siden starten av 1980-tallet. Flåten består av fire fly, og minst ett står alltid klart døgnet rundt for å sikre at presidenten, forsvarsministeren og forsvarssjefen kan lede landet om bakkebaserte kommandoplasser svikter.
«Dommedagsflyene» skal også benyttes ved store naturkatastrofer, der de kan kommunisere med samband og kommandoplass når vanlige systemer faller ut.