«Norske» tankfly gir Nato bedre rekkevidde

Overvåkingsflyet E-3A AWACS er Natos øyne i lufta. Norsk hjelp gir dem lengre rekkevidde.

Overvåkingsflyet E-3A AWACS er Natos «øyne i lufta».
Publisert Sist oppdatert

AWACS er Natos flyvende radar- og kontrolltårn – et overvåkingsfly som oppdager mål langt unna og leder allierte fly i operasjoner. 

Fram til i sommer kunne ikke flyene få drivstoff-påfyll i lufta fra den europeiske flåten, men nå er Boeing-systemene i AWACS og Airbus-systemene i de europeiske tankflyene testet sammen og funnet trygge i operasjon.

    Med nødvendig sertifisering på plass kan AWACS nå koble seg på A330 MRTT - et ombygd Airbus A330, som fungerer som en tankstasjon i lufta. Nato selv omtaler dettet som et viktig løft for rekkevidde, samvirke og beredskap.

Hvorfor er dette viktig for norsk sikkerhet?

Mer tid i lufta over nord. Når AWACS kan få drivstoff fra de europeiske A330 MRTT i lufta, kan overvåkingen og ledelsen av luftrommet vare lenger – uten retur til base.

Raskere respons – færre avbrudd. Lufttanking gjør at fly på oppdrag kan fortsette direkte etter påfyll, i stedet for å lande. Det øker beredskapen i pågående situasjoner. 

Bedre samvirke med allierte. Sertifiseringen validerer at Boeing-systemene (AWACS) og Airbus-systemene (MRTT) fungerer sammen i operasjon.

Kort vei til nordområdene. AWACS opererer jevnlig fra FOL Ørland i Trøndelag, noe som gir rask dekning fra Østersjøen til nordområdene. 

Støtte til norske F-35. Tilgang til MRTT øker utholdenheten på vakt og under øvelser i nord. 

Hovedkilde: Nato

Ørland spiller sentral rolle

AWACS brukes til alt fra daglig beredskap i luftrommet til krisehåndtering. 

Basen for flyene er i Geilenkirchen i Tyskland, men for å komme nærmere nordområdene opererer flyene jevnlig fra Ørland i Trøndelag. Nato omtaler Ørland som et av systemets framskutte operasjonssteder, og under øvelser tidligere i år fløy overvåkingsflyene herfra for å sikre rask dekning fra Østersjøen til nordområdene.

Og de kommer stadig innom: Rundt klokken 13.50 mandag 8. september ble AWACS-flyet NATO01 observert til innflyvning på Ørland. Dette er også bekreftet av Flightradar24. 

Tankflyet A330 MRTT kan levere 4500 liter drivstoff per minutt.

Norge på eiersiden

Norge sluttet seg i 2017 til den flernasjonale MRTT-flåten, der deltakende land deler kostnader og flytimer i en felles Nato-eid flåte i stedet for å kjøpe egne tankfly. Det er også nordmenn med i AWACS-besetningene.  

Flåten er i tillegg viktig for F-35. Når A330 MRTT tilbyr tanking i lufta, kan norske F-35 stå lenger på vakt fra Evenes og under øvelser i nord. A330 MRTT kan levere opptil 4500 liter per minutt, noe som betyr at «top-ups» ofte tar få minutter før F-35 er tilbake i oppdrag.

Natos fly - kort forklart

AWACS (E-3A): Luftbåren radar og ledelse som gir oversikt langt utover rekkevidden til bakkesensorer. Base Geilenkirchen (DE). Framskutte steder: Konya (TR), Aktion (GR), Trapani (IT) og FOL Ørland (NO). 

A330 MRTT: Felles europeisk tank-/transport-/medevac-flåte. Opereres av MMU fra Eindhoven (NL) med framskutt base Köln. 

Norges rolle: Deltaker i samarbeidet siden 2017; deler kostnader og flytimer i felles flåte («pooling & sharing»). 

Nytt i 2025: Sertifisering juli 2025. Sverige og Danmark gikk inn i tankfly-enheten i juni, noe som styrker luftmobilitet og utholdenhet i regionen. To nye fly er bestilt. I øyeblikket ni operative fly.