«Norske» tankfly gir Nato bedre rekkevidde
Overvåkingsflyet E-3A AWACS er Natos øyne i lufta. Norsk hjelp gir dem lengre rekkevidde.
AWACS er Natos flyvende radar- og kontrolltårn – et overvåkingsfly som oppdager mål langt unna og leder allierte fly i operasjoner.
Fram til i sommer kunne ikke flyene få drivstoff-påfyll i lufta fra den europeiske flåten, men nå er Boeing-systemene i AWACS og Airbus-systemene i de europeiske tankflyene testet sammen og funnet trygge i operasjon.
Med nødvendig sertifisering på plass kan AWACS nå koble seg på A330 MRTT - et ombygd Airbus A330, som fungerer som en tankstasjon i lufta. Nato selv omtaler dettet som et viktig løft for rekkevidde, samvirke og beredskap.
Ørland spiller sentral rolle
AWACS brukes til alt fra daglig beredskap i luftrommet til krisehåndtering.
Basen for flyene er i Geilenkirchen i Tyskland, men for å komme nærmere nordområdene opererer flyene jevnlig fra Ørland i Trøndelag. Nato omtaler Ørland som et av systemets framskutte operasjonssteder, og under øvelser tidligere i år fløy overvåkingsflyene herfra for å sikre rask dekning fra Østersjøen til nordområdene.
Og de kommer stadig innom: Rundt klokken 13.50 mandag 8. september ble AWACS-flyet NATO01 observert til innflyvning på Ørland. Dette er også bekreftet av Flightradar24.
Norge på eiersiden
Norge sluttet seg i 2017 til den flernasjonale MRTT-flåten, der deltakende land deler kostnader og flytimer i en felles Nato-eid flåte i stedet for å kjøpe egne tankfly. Det er også nordmenn med i AWACS-besetningene.
Flåten er i tillegg viktig for F-35. Når A330 MRTT tilbyr tanking i lufta, kan norske F-35 stå lenger på vakt fra Evenes og under øvelser i nord. A330 MRTT kan levere opptil 4500 liter per minutt, noe som betyr at «top-ups» ofte tar få minutter før F-35 er tilbake i oppdrag.
juleideer fra kreative ideer