Verden

Airbus-sjef ber europeiske land samle krefter om felles jagerfly-program

Luftfartsgiganten mener europeiske land må samles om étt prosjekt i stedet for å lage konkurrerende jagerfly.

Mange europeiske land har gjort som Norge og valgt å investere i amerikanske F-35-fly. Nå advarer Airbus-sjefen om at europeiske land må gå sammen for å komme med et fullgodt alternativ. Her er et F-35 på bakken med det som skal være et JAS Gripen i luften i bakgrunnen under en Nato-øvelse i fjor.
Publisert Sist oppdatert

Airbus lager mer enn bare passasjerfly. Guillaume Faury er daglig leder for den franske flyprodusenten og advarer om at et Russland på krigsstien og et USA der utenrikspolitikken kan bli snudd på hodet av en ny Trump-periode gjør at de europeiske landene selv må samles om noen teknologiske prosjekter. I et lengre intervju med The Guardian peker han spesielt på utviklingen av nye jagerfly.

Guillaume Faury er daglig leder for den franske flyprodusenten Airbus og ber om at europeiske land samarbeider om fremtidens jagerflyprosjekt. Foto: Fred Scheiber / AP
Guillaume Faury er daglig leder for den franske flyprodusenten Airbus og ber om at europeiske land samarbeider om fremtidens jagerflyprosjekt.

Han mener at europeiske land i alt for stor grad har lent seg på amerikanerne både for sikkerhet og infrastruktur. Derfor ber han landene å samle innsats i ett felles jagerflyprosjekt i stedet for at man skal kjempe innbyrdes.

– Vi kommer fra fredstid. Jeg tror ikke Europa er forberedt på hva man trenger i en konflikt mellom Europa og Russland. La oss kalle en spade for en spade. Det virker som Russland bygger opp sine forsvarsevner, sier han til The Guardian.

Se video: Største øvelsen siden den kalde krigen

Advarer mot «Trump 2»

– Vi har i nesten 80 år etter andre verdenskrig holdt ved et system som har vært mer designet til å avskrekke andre fra å angripe, men ikke helt forberedt på en konflikt. Om vi ønsker å være forberedt på en potensielt annerledes tilstand og konflikt, så må vi trappe opp, sier han videre.

Faury advarer om at tidligere president Donald Trumps trusler om å trekke USA ut av Nato bør være en oppvekker for Europa, både når det gjelder sikkerhet og tilgjengelighet av ressurser.

USA FØRST: Hva skjer om Donald Trump kommer tilbake i Det hvite hus og distanserer landet fra Nato? Airbus-sjefen advarer europeiske land mot avhengigheten av USA. Foto: Mandel NGAN / AFP / NTB
USA FØRST: Hva skjer om Donald Trump kommer tilbake i Det hvite hus og distanserer landet fra Nato? Airbus-sjefen advarer europeiske land mot avhengigheten av USA.

– Vi fikk de første faresignalene med Trump 1. Om Trump 2 blir på samme måte, eller i større grad ender med at USA forventer at Europa må klare seg selv, så bør vi ta det på alvor, advarer han.

På jagerfly-fronten er det flere europeiske land som har kjøpt inn amerikanske F-35-jagerfly, inkludert Norge. Boeing har også avtaler om både kamphelikoptere, spionfly og transportfly med flere land.

– Vi har lagt mye makt i andres hender. Vi har for lite av de fleste forskjellige systemene i Europa, og vi samarbeider ikke nok til å investere i riktig skala. Vi kjøper det meste fra utenfor Europa, og da det meste fra USA, sier han.

Taper konkurransen med USA

Han ber om at når sjette generasjon jagerfly skal utvikles, at man ikke ender i samme situasjon som forrige generasjon, da ressursene ble delt mellom tre konkurrerende fly: Eurofighter Typhoon (produsert av Tyskland, Italia, Spania, Storbritannia og opprinnelig Frankrike), Saab JAS Gripen (Sverige) og Dassault Rafale (Frankrike).

Jagerflyprodusentene

Eurofighter Typhoon
Produsert av Tyskland, Italia, Spania, Storbritannia og opprinnelig Frankrike. Frankrike trakk seg senere ut for å fokusere på Rafale-flyet.

Antall produsert: 592

Flyet brukes av forsvaret i

  • Storbritannia
  • Italia
  • Tyskland
  • Østerrike
  • Saudi-Arabia
  • Kuwait
  • Oman
  • Qatar

Saab 39 JAS Gripen

Produsert av Saab i Sverige, men også i samarbeid med britiske BAE

Antall produsert: ca. 300

Flyet brukes av forsvaret i

  • Sverige
  • Sør-Afrika
  • Brasil
  • Thailand
  • Tsjekkia
  • Ungarn

Dassault Rafale

Produsert av Frankrike, etter at de trakk seg ut av Eurofighter-prosjektet i 1985.

Antall produsert: 259

Flyet brukes av forsvaret i

  • Frankrike (både luftforsvar og sjøforsvar)
  • Egypt
  • India

Lockheed Martin F-35

Produsert av Lockheed Martin i USA

Antall produsert: Over 1000

Flyet brukes av forsvaret i

  • USA (både luftforsvar, sjøforsvar og marinekorpset)
  • Storbritannia (både luftforsvar og sjøforsvar)
  • Norge
  • Australia
  • Belgia
  • Canada
  • Finland
  • Tyskland
  • Hellas
  • Israel
  • Italia
  • Japan
  • Nederland
  • Polen
  • Sør-Korea
  • Singapore
  • Sveits
  • Tsjekkia

Kilde: Wikipedia

Faury påpeker at europeiske land kjørte flere amerikanske F-35 enn alle disse flytypene til sammen.

Det er kjent at Storbritannia, sammen med Japan og Italia jobber for å konstruere et nytt jagerfly, kalt Tempest. Dette i samarbeid med jagerfly-produsenten BAE Systems og motorprodusenten Rolls Royce, samt helikopter-produsenten Leonardo og missil-produsenten MBDA.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Jagerflyene F-35B (f.v.) F-15E og franske Rafale under en øvelse. Foto: Eddie Keogh / Reuters/NTB
Jagerflyene F-35B (f.v.) F-15E og franske Rafale under en øvelse.

Samtidig samarbeider Frankrike, Tyskland og Spania om å konstruere et lignende jagerfly, med hjelp fra Dassault og Faurys eget selskap Airbus.

– Det er ganske tydelig at vi må finne en vei å samle innsatsen vår som europeere for å ha én veldig kraftfull kompabilitet som våpensystem. Er det ikke logisk å komme sammen for sikkerhet og forsvar med de nivåene av usikkerhet som vi ser ved Europas grenser?

– Jeg mener vi ikke har noe annet valg, konkluderer han.