Stridsbåten kan kjøre ubemannet og ta egne valg

Saab tester ut et system som lar en ombygd stridsbåt navigere og løse oppdrag uten folk om bord.

Testbåten «Enforcer III» er en ombygd versjon av Saabs Stridsbåt 90.
Publisert Sist oppdatert

I pågående tester ved tettstedet Docksta i Sverige styrer «Enforcer III» seg selv mot målet: Den planlegger ruten, oppdager hindringer og korrigerer kursen underveis. Mister den sambandet, går den over i et sikkert modus som stanser båten eller tar den til trygg havn. Alt overvåkes fra land, der operatøren kan ta over når som helst.

Grunnmuren er Autonomous Ocean Core (AOC) – Saabs system som kan brukes på mange plattformer, både over og under vann. AOC står for styring og navigasjon, og er laget for å kunne bygges ut med nye sensorer og utstyr etter behov.

Patruljerer på egenhånd

Hvorfor Saabs teknologi er viktig for Nato

Felles nettverk. Nato bygger et oppdragsnett som lar bemannede skip og ubemannede fartøy samarbeide. Saab leder industrilaget Mangrove som utvikler dette.

Enklere samspill. Løsningen gir felles regler og et testmiljø. Nye droner og sensorer kan kobles inn uten skreddersøm.

Vern av havbunnen. Kritisk infrastruktur ligger under vann. Felles standarder gjør det lettere å oppdage trusler og dele data raskt.

«Enforcer III» er en ombygd versjon av Saabs Stridsbåt 90.

I Docksta-testene utforskes også det Saab og verftet kaller et «friere» modus: En enkel tekstinstruks – som «overvåk Dockstafjorden» – omsettes av systemet til et ferdig patruljemønster, rutevalg og atferd i området uten kontinuerlig inngripen fra operatør. Altså tolker AOC hensikten med oppdraget innenfor forhåndssatte rammer. 

Ved hjelp av kunstig intelligens skal fartøyet snart kunne ta enda flere operative valg selv om sambandet forstyrres.

Til Ny Teknik sier sjefingeniør Emil Jonze: «Mulige arbeidsoppgaver kan være minedeteksjon og minerydding, sporing og overvåking, kartlegging av havbunn, elektronisk krigføring, eller å plassere ut ulike typer utstyr på havbunnen. Det kan også handle om skarpe våpeninnsatser – alt avhenger av hva selve fartøyet er utrustet med». 

Hvis en situasjon er utmattende eller farlig, og kan løses ubemannet, så vil man løse den ubemannet, poengterer Jonze.

Det pekes på to gevinster: Mindre risiko for mannskap og bedre utnyttelse av arbeidskraft. Tre mann kan fjernstyre seks båter.

Selv om AOC kan integreres med våpensystemer, skal all bruk av våpen skal fortsatt bestemmes av mennesker, og under solid kontroll, i tråd med gjeldende prinsipper.

Saabs autonomi-plattform kan brukes både over og under vann. Nå jobbes det med å få systemet til å spille på lag med allierte.

På lag med allierte

I august meldte Saab at selskapet skal utvikle en stor ubemannet undervannsfarkost for det svenske forsvaret. AOC integreres i systemene også her. Første sjøprøver er planlagt sommeren 2026. 

Det jobbes også med å få slike systemer til å spille på lag med allierte. I september fikk Saab oppdraget med å lede industri-samarbeidet Mangrove, som bygger Natos Allied Underwater Battlespace Mission Network. Målet er å få bemannede fartøy og ubemannede systemer til å fungere sikkert sammen over og under vann.