Politikk
Mæland: Mange muligheter i loven for å slå sammen Finnmark og Troms
Bjørnar Moxnes spurte om departementet har lovhjemmel for å overta sammenslåingsprosessen mellom Finnmark og Troms fra fylkene. Statsråd Mæland påberoper seg å ha svart på et annet spørsmål.
Monica Mæland avklarte tilsynelatende onsdag i et skriftlig svar til Bjørnar Moxnes (Rødt) at lovverket har unntaksbestemmelser som gjør at departementet kan overta sammenslåingsprosessen mellom Finnmark og Troms fra fylkenes fellesnemnd, som ifølge inndelingslova skal gjøre den oppgaven.
Avklarte tilsynelatende.
For etter at ABC Nyheter publiserte nyheten om dette, reagerte Kommunal- og moderniseringsdepartementet med å si at de ikke hadde svart på dette høyaktuelle spørsmålet, men på hva som skjedde i en forskriftsendring 21. juni.
Svaret kommer to dager før et dramatisk møte i Troms fylkesting fredag. Der ønsker flertallet å nekte å kjøre gjennom prosessen alene fra Troms sin side. I stedet ber de departementet gjennomføre jobben.
Det er lovhjemmelen for det Rødt i Troms og på Stortinget har betvilt og ba om å få avklart fra statsrådens side.
Forskrift på en halvtime
– Vi har i dag besvart et spørsmål fra Moxnes der han viser til det som skjedde før sommeren, en forskrift av 21. juni og hvilken hjemmel i inndelingslova vi har brukt. Vi tar ikke stilling til eventuelle lovhjemler for å overta oppgaver fra fylkene, sier imidlertid statssekretær Aase Marthe J. Horrigmo.
Problemene for tvangssammenslåinga tårnet seg opp da Finnmark fylkesting avviste å delta i fellesnemnda som skal gjennomføre sammenslåingen.
En halvtime etter at det skjedde 21. juni, hadde Mæland en ny forskrift på lur som hun innførte. Den gjorde det mulig for Troms alene å få slått sammen de to fylkene.
Men ledelsen i Troms fylke innstiller på at Troms slett ikke skal gjøre det.
Også Senterpartiets stortingsrepresentant Sandra Borch har bedt om en avklaring av lovligheten av det som skjer.
Troms sparker ballen opp
Forslaget til fylkestingsvedtak 10. august slår fast at «Fylkestinget i Troms anser det som umulig for medlemmer fra Troms å gjennomføre sitt arbeid i fellesnemnda uten at Finnmark deltar i nemnda.»
I stedet ber flertallet om at kommunal- og moderniseringsministeren skal ta ansvaret for å gjennomføre oppgavene med sammenslåing.
Rødt: Er dette lov?
Det reagerer Rødts fylkestingsrepresentant Jens Ingvald Olsen på. Han går i stedet inn for at fylkestinget skal be statsråden fremme en ny sak for Stortinget, som fastslår at sammenslåing ikke lar seg gjøre og anbefaler Stortinget å omgjøre vedtaket om sammenslåing.
Selv partier som Sp og Ap foretrekker imidlertid å be departementet slå sammen, framfor å støtte Rødts vedtak. Olsen hevder også at det ikke er lovhjemmel i den såkalte inndelingslova for å gjennomføre sammenslåingen uten fellesnemnda.
Det er det siste stortingsrepresentant Bjørnar Moxnes (Rødt) i et skriftlig spørsmål har bedt Mæland avklare.
– Ulykkelig tvangsekteskap
I sitt svar til Moxnes går statsråden gjennom paragrafer i loven og påviser de omfattende mulighetene til unntak og spillerom for departementet når ting ikke går som de skal.
ABC Nyheter trodde i utgangspunktet at unntakene som ble påvist, var et svar på Moxnes' spørsmål. Vi fikk onsdag ikke avklart om unntaket (se hele svaret nederst i artikkelen) også kan brukes til å la departementet oppfylle et fylkestingsvedtak om å gjøre sammenslåingsjobben.
– Dette viser hvor svakt fundamentert denne prosessen er, særlig konstruksjonen i nord. Rødt er mot udemokratiske tvangssammenslåinger, og dette tror vi blir et ulykkelig tvangsekteskap for begge parter, sier Moxnes i en kommentar til ABC Nyheter.
– Vi advarer statsråden mot å ta seg til rette i denne saken. Det eneste riktige er å la Finnmark og Troms forbli selvstendige fylker, konkluderer han.
Artikkelen er oppdatert fra å slå fast at Mæland mener det er lovhjemmel for departementet å overta sammenslåingsprosessen, til at departementet påviser mange unntaksbestemmelser i loven uten å si at de kan brukes til dette.