Her er Nasas «stille» overlydsfly i lufta for første gang
Teknologien kan åpne for raskere flyruter over land.
Nasa har gjennomført første flyging med X-59, demoflyet i byråets program for «stille» overlyd. Testen fant sted tirsdag 28. oktober fra USAF Plant 42 i Palmdale, med landing ved Armstrong Flight Research Center på Edwards-basen i California, etter en kort runde i lav hastighet. Dette melder blant andre Reuters.
Det spesielle med X-59 er at det skal kunne fly fortere enn lydens hastighet uten de store smellene – mer et dempet dunk enn et høyt «boom».
For å få til dette har flyet svært lang nese som fordeler trykkbølgene og en topplassert motor. Cockpiten har ikke frontvindu. Piloten ser framover via Nasas eXternal Visibility System – kameraer og skjermer som gir syntetisk utsikt og er støttet med grafikk.
Ekstreme mål
Jomfruferden ble fløyet i lav høyde og hastighet for å verifisere luftdyktighet og systemintegrasjon, slik Nasa tidligere har varslet at de første testene skulle gjennomføres. Deretter skal programmet gradvis øke fart og høyde og etter hvert passere lydmuren.
Målet er rundt 1 500 km/t i cirka 17 000 meters høyde – altså mye raskere og litt høyere enn vanlige passasjerfly, som typisk går i 850–900 km/t i 10–12 000 meters høyde.
- Les også: USA tester dommedagsfly
Hvorfor betyr dette noe?
Sivile overlydsfly har vært forbudt over land i USA siden 1973 på grunn av støy. Overlyds-programmet Quesst skal samle inn målte støydata og publikumsrespons når X-59 senere flyr over utvalgte lokalsamfunn.
Resultatene deles med USAs luftfartsmyndighet FAA og internasjonale myndigheter som grunnlag for vurdering av reglene for supersonisk flyging over land.
Hvis Nasa lykkes, kan dataene brukes til å vurdere åpning for raskere, kommersielle ruter mellom byer over land – uten at folk på bakken opplever plagsom støy.
Det er denne anvendelsen Nasa eksplisitt peker på som formålet med X-59-demonstrasjonen.
- Les også: Verdens største fly tar form