Her er Nasas «stille» overlydsfly i lufta for første gang

Teknologien kan åpne for raskere flyruter over land.

På sin første flyging tar Nasas eksperimentelle «stille» overlydsfly X-59 Quesst av fra Palmdale, California, 28. oktober 2025.
Publisert

Nasa har gjennomført første flyging med X-59, demoflyet i byråets program for «stille» overlyd. Testen fant sted tirsdag 28. oktober fra USAF Plant 42 i Palmdale, med landing ved Armstrong Flight Research Center på Edwards-basen i California, etter en kort runde i lav hastighet. Dette melder blant andre Reuters.

Det spesielle med X-59 er at det skal kunne fly fortere enn lydens hastighet uten de store smellene – mer et dempet dunk enn et høyt «boom». 

For å få til dette har flyet svært lang nese som fordeler trykkbølgene og en topplassert motor. Cockpiten har ikke frontvindu. Piloten ser framover via Nasas eXternal Visibility System – kameraer og skjermer som gir syntetisk utsikt og er støttet med grafikk.

Ekstreme mål

Jomfruferden ble fløyet i lav høyde og hastighet for å verifisere luftdyktighet og systemintegrasjon, slik Nasa tidligere har varslet at de første testene skulle gjennomføres. Deretter skal programmet gradvis øke fart og høyde og etter hvert passere lydmuren. 

Målet er rundt 1 500 km/t i cirka 17 000 meters høyde – altså mye raskere og litt høyere enn vanlige passasjerfly, som typisk går i 850–900 km/t i 10–12 000 meters høyde.

Hvorfor betyr dette noe?

Sivile overlydsfly har vært forbudt over land i USA siden 1973 på grunn av støy. Overlyds-programmet Quesst skal samle inn målte støydata og publikumsrespons når X-59 senere flyr over utvalgte lokalsamfunn. 

Resultatene deles med USAs luftfartsmyndighet FAA og internasjonale myndigheter som grunnlag for vurdering av reglene for supersonisk flyging over land.

Hvis Nasa lykkes, kan dataene brukes til å vurdere åpning for raskere, kommersielle ruter mellom byer over land – uten at folk på bakken opplever plagsom støy. 

Det er denne anvendelsen Nasa eksplisitt peker på som formålet med X-59-demonstrasjonen.

Fakta: Nasa X-59 «Quesst»

Hva er det? Enseters forsøksfly utviklet for å dempe «sonic boom» til et mildere «sonic thump». Formålet er å teste om supersonisk flyging over land kan aksepteres støy-messig. 

Målfart og høyde: Mach 1,4 (1 490 km/t) i ca. 55 000 fot. 

Størrelse: Lengde 30,4 m, vingespenn 9,0 m.

Utforming: Ekstra lang nese og topplassert motor for å fordele trykkbølger; ingen frontvindu – piloten bruker kamera- og skjermsystemet eXternal Visibility System. 

Motor: Én GE F414-jetmotor.

Program/aktører: Nasa Quesst, med Lockheed Martin Skunk Works som industripartner. 

Regelverk i dag: Sivile fly over land i USA kan ikke fly raskere enn Mach 1 uten særskilt tillatelse.