Verdens største fly tar form

Gjør det mulig å levere gigantiske gjenstander til de mest utilgjengelige stedene.

Med et lasterom tolv ganger større enn en Boeing 747 og lengde på 108 meter vil Windrunner bli verdens største i sitt slag
Publisert

Monster-flyet Windrunner bygges ikke av Airbus, Boeing eller Lockheed, men av noen som aldri har satt sammen et fly før: 

Det Colorado-baserte oppstartselskapet Radia utvikler flyet som skal revolusjonere transport av gigantiske vindturbinblader, og i tillegg kunne bistå i militære operasjoner. 

Med et lasterom tolv ganger større enn en Boeing 747 og lengde på 108 meter vil flyet bli verdens største i sitt slag, og de siste månedene har realisering av konseptet skutt fart.

Ny løsning på gammelt problem

Frakten av vindturbinblader over 70 meter er i dag en stor logistikkutfordring. Veier, broer og tunneler setter fysiske begrensninger, og de lengste bladene brukes derfor nesten utelukkende offshore. Dette hemmer utviklingen av landbasert vindkraft.

Radia mener å ha løsningen. Selskapet utvikler et gigantfly som kan frakte blad på over 100 meter direkte til vindparker på land – uten behov for kostbare veiprosjekter.

– «Dette er første gang et fly er designet for å optimalisere volum framfor vekt … det kan fortsatt frakte mye masse, 70 tonn, men har et volum som er omtrent 12 ganger større enn et 747-fly,» sier Radias grunnlegger og administrerende direktør Mark Lundstrom til World Economic Forum.

Teknisk rekord

WindRunner vil bli 108 meter langt og ha et vingespenn på 80 meter. Lastevolumet er hele 8200 kubikkmeter, og flyet skal kunne ta av og lande på rullebaner ned mot 1800 meter – også på grus eller ujevnt underlag.

Selv om kapasiteten «bare» er 72 tonn, er det volumet som gjør flyet unikt. Bladene det frakter er lette, men ekstremt lange.

– «Det benyttes ingen ny luftfartsteknologi … vi bruker komponenter som allerede er i bruk og sertifisert i dag», understreker Lundstrom overfor BBC Future.

Viktig for klimaomstillingen

Radia hevder WindRunner kan bli en gamechanger for landbasert vindkraft. Med lengre blader kan turbiner produsere mer strøm og gi lavere kostnad per kilowattime.

Ifølge selskapet kan en moderat flåte WindRunner-fly bidra til 216 gigawatt ny vindkraft i USA innen 2050 – nok til å dekke rundt 40 prosent av landets strømbehov og kutte 760 millioner tonn CO₂ årlig. Det er verdt å merke seg at alle disse tallene kommer fra Radias egen rapport og modellering – de er ikke verifiserte observasjoner, men selskaps-sponsede estimater utarbeidet sammen med konsulentselskapet DeSolve LLC. 

– «Behovet for å bekjempe klimaendringene er en stor motivasjonsfaktor. Dette er en unik mulighet for luftfartsindustrien til både å få eksponering mot energiverdenen og samtidig redusere CO₂-utslipp betydelig,» sier Lundstrom.

Nye steg i 2025

Radia avslørte planene for Windrunner allerede i mars 2024, men de siste månedene har prosjektet tatt flere viktige steg mot realisering:

  • Paris Air Show (juni 2025): WindRunner ble vist fram i full skala for første gang i Europa.

  • Fem nye partnere: Radia har inngått samarbeid med Aciturri (Spania), Akaer Engenharia (Brasil), Astronautics (USA), Element Materials Technology (UK) og Ingenium Technologies (USA). Dette kommer i tillegg til etablerte partnere som Leonardo og Aernnova, ifølge ASDNews.

  • Avtale med det amerikanske forsvaret (mai 2025): WindRunner skal testes for både militær og humanitær logistikk. Det kan blant annet bli aktuelt å bruke flyet til frakt av missilsystemer og rakettkomponenter, deler til mobile radar- og kommunikasjonssystemer, store kjøretøy og modulære kommandoposter, broseksjoner eller mobile luftvernbatterier. Humane nødoperasjoner kan også dra nytte av den enorme kapasiteten.

    Forsvaret har tidligere brukt Antonov An‑124 og An‑225 for slike oppdrag, men WindRunner kan ta enda lengre laster og bruke enklere rullebaner.

Et særtrekk ved prosjektet er at Radia ikke bygger en mindre prototype. All utvikling skjer i full skala, støttet av omfattende simulering og vindtunneltester.

– «Det eneste nye med dette flyet, er størrelsen. Du kan ikke prototype størrelse», sa Lundstrom nylig til Aerospace Global News.

Radia planlegger første flyging i god tid før 2029, da målet er å ha en betydelig flåte i drift. Dette innebærer at sertifisering, produksjon og testfaser må være fullført i løpet av 2027–2028.

Det kan bli aktuelt å bruke flyet både til frakt av gigantiske vindturbinblader og missilsystemer.

Fakta: WindRunner

  • Utvikles av: Radia (Colorado, USA)

  • Formål: Frakt av vindturbinblader for landbasert vindkraft, samt militære operasjoner

  • Planlagt førsteflyging: Før 2029

  • Unik egenskap: Optimalisert for volum fremfor vekt

  • Klimaeffekt: Kan gi 216 GW ny vindkraft i USA innen 2050

Ingen norske selskaper involvert – foreløpig

Foreløpig er ingen norske aktører med i prosjektet. Leverandørkjeden domineres av selskaper fra USA, Italia, Spania, Brasil og Storbritannia. 

Det er likevel ikke utenkelig at norske bedrifter kan bli aktuelle hvis WindRunner tas i bruk i kommende hav- eller landvindprosjekter.