Norges beste og «verste» elbil-kommuner

Bærum i Akershus har tredje høyest elbilandel av alle kommuner i Norge. Mange pendler fra Bærum med bil inn til Oslo. Her fra E18 ved Høvik.
Bærum i Akershus har tredje høyest elbilandel av alle kommuner i Norge. Mange pendler fra Bærum med bil inn til Oslo. Her fra E18 ved Høvik. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Pendler- og bompenge-kommuner har flest elbiler. To landsdeler holder alle jumboplassene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

ABC Nyheter har fått tilgang til en komplett oversikt over elbilandelen i norske kommuner, satt sammen av Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Disse ti kommunene har høyest andel registrerte elbiler i bilparken per 30. juni 2019, ifølge OFVs statistikk:

  1. Finnøy, Rogaland – 26 prosent.
  2. Askøy, Hordaland – 25 prosent.
  3. Bærum, Akershus – 18,4 prosent.
  4. Bergen, Hordaland – 17,6 prosent.
  5. Fjell, Hordaland – 16,9 prosent.
  6. Asker, Akershus – 16,6 prosent.
  7. Randaberg, Rogaland – 16,5 prosent.
  8. Sola, Rogaland – 16,3 prosent.
  9. Averøy, Møre og Romsdal – 16,0 prosent.
  10. Malvik, Trøndelag – 15,9 prosent.

Oslo havner på 11. plass med 15,7 prosent, Stavanger på 28. plass med 11,8 prosent og Trondheim på 35. plass med 10, 8 prosent.

Se bunnlista lenger ned i artikkelen.

Bompenger øker elbilandelen

Felles for alle kommunene på topp ti-lista er at de har bompenger i kommunen eller i nærliggende kommuner.

– Ti på topp-listen viser at det å gi elbiler fritak for passering i bomstasjoner er en av de sterkeste virkemidlene lokale politikere har for å øke elbilandelen. Det viser nøkkelen til norsk elbilpolitikk, nemlig at hvis du gjør det lønnsomt å velge miljøvennlig, så gjør forbrukerne det, sier kommunikasjonssjef i Elbilforeningen, Unni Berge, til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Elbilforeningen har gjennomført spørreundersøkelsen Elbilisten 2019, med rundt 16.000 respondenter (elbileiere). Undersøkelsen viser hvor viktig nettopp bompengeincentivet er for mange:

  • 62 prosent sier gratis eller rabattert bompassering er en av årsakene til at de kjøper elbil.
  • 27 prosent sier de ikke ville kjøpt elbil i dag uten gratis bompassering.
  • 50 prosent mener det er en av de tre viktigste elbilforeldene.

Finnøy: – Verdens beste elbil-kommune

En undersjøisk veitunnel forbinder Finnøy kommune til fastlandet like nord for Stavanger. Byggingsprosjektet har navnet Finnfast og har ført til høye bompengesatser for innbyggerne på Finnøya. For ordinære kjøretøy med AutoPASS-avtale koster det 84,80 kroner å passere Finnfast-bommen, mens elbiler har kjørt gratis i mange år. Fra 1. august i år må elbilister betale halv takst.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Avtroppende ordfører Henrik Halleland (Ap) i Finnøy, som blir en del av nye Stavanger kommune, sier den høye elbilandelen har blitt en snakkis blant innbyggerne i kommunen.

– Vi er ikke bare kommunen med høyest elbilandel i Norge, men i verden. Nyhetsbyrået Reuters har vært og laget reportasje om det. De har lett etter kommunen i Europa med høyest elbilandel, og endte opp her. Det er stas å bli fremstilt som en av de beste miljøkommunene i verden, sier Halleland til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han er ikke i tvil om at det er Finnfast-bommen som har æren.

– Den høye elbilandelen handler om at virkemidler funker. Det er i all hovedsak en veldig dyr bom som gjør at det er veldig mange elbiler i kommunen.

Pendlerkommuner på topp

I Averøy kommune finner du Atlanterhavstunnelen som koster 102 kroner å passere med personbil. Elbiler betaler halv takst, men inntil nylig var det gratis for elbiler å passere også der.

– Det blir spennende å se hva innføringen av halv takst for elbiler får å si for videre vekst på de stedene som har innført det. Vårt råd er at man venter til man har fått minst 25 prosent elbilandel i bompasseringer før man innfører betaling for elbil, sier Unni Berge i Elbilforeningen.

I tillegg til å ha bompenger er alle kommunene på topp ti, med unntak av Averøy og Bergen, pendlerkommuner hvor mange innbyggere pendler inn til storbyene Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er tydelig at det lønner seg for pendlere å velge elbil, særlig hvis de må betale bompenger på veien.

Distriktskommuner uten bompenger har færrest elbiler

I andre enden av lista finner vi åtte kommuner hvor null elbiler er registrert.

  • Kvalsund, Finnmark - 0,0 prosent
  • Lebesby, Finnmark - 0,0 prosent.
  • Gamvik, Finnmark - 0,0 prosent.
  • Hasvik, Finnmark - 0,0 prosent.
  • Kvænangen, Troms - 0,0 prosent.
  • Torsken, Troms - 0,0 prosent.
  • Beiarn, Nordland - 0,0 prosent.
  • Flatanger, Trøndelag - 0,0 prosent.

I tillegg er det åtte kommuner med kun én registrert elbil.

  • Katokeino, Finnmark - 0,1 prosent.
  • Vardø, Finnmark - 0,1 prosent.
  • Loppa, Finnmark - 0,3 prosent
  • Berg, Troms - 0,2 prosent.
  • Namsskogan, Trøndelag - 0,2 prosent.
  • Roan, Trøndelag - 0,2 prosent.
  • Leka, Trøndelag - 0,3 prosent.
  • Røyrvik, Trøndelag - 0,4 prosent.

Med unntak av Kautokeino, er alle de 15 kommunene vist til over distriktskommuner med under 1000 registrerte biler totalt. Ingen av kommunene har bompenger, og samtlige befinner seg i landsdelene Trøndelag og Nord-Norge.

– Elbilpolitikken har virket saktere i distriktsnorge lenge, i alle fall der det mangler bompengeincentiv. Nå kommer det flere og flere elbiler med lengre rekkevidde og det har innvirkning på salget også i distriktene. Ting er på gang også i typiske distriktskommuner nå, men det vil ta tid før de kan konkurrere på elbilandel med andre kommuner, mener Berge.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun mener det er tre faktorer som kan påvirke elbilsalget negativ. Mangel på elbiler med lang rekkevidde, manglende bompengeincentiv og mangel på hurtigladere.

– Særlig i Troms og Finnmark har det vært utfordringer på det siste punktet. Det er snakk om lange avstander. Per nå er det bare to hurtigladestasjoner i hele Finnmark. Det viktigste for å få fart på salget er at hurtigladerne kommer.

Alta er Finnmarks beste elbil-kommune

Generelt er Finnmark et fylke med lav elbilandel. Fylkets største kommune Alta kommer best ut med 207 registrerte elbiler, tilsvarende 1,7 prosent elbilandel.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Alta er en veldig fin by å kjøre elbil i. Det er ikke for store avstander. Vi selger en god del elbiler, både Volkswagen E-golf, E-up og Audi e-tron, og jeg vet at konkurrenten vår på Nissan selger en god del Leaf, sier Rolf Gunnar Pedersen til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han er daglig leder i Alta Motor AS, som er lokal forhandler for Volkswagen, Audi og Skoda. Elbilsalget i Finnmark er på vei oppover. Første halvår i 2019 sto det for 10,8 prosent av nybilsalget, opp fra 5,4 i 2017. Han er enig med Unni Berge i Elbilforeningen om at flere hurtigladere blir avgjørende for utviklingen videre.

Fortum er sammen med de lokale kraftselskapene her oppe i ferd med å etablere et stort hurtigladenettverk tilpasset forholdene. Når det er på plass, tror jeg vi kan få en skikkelig salgsboom, sier Pedersen.