Oslo er Norges minst bilavhengige by: – Langt fra nok

Lan Marie Berg (MDG) er Oslos byråd for miljø og samferdsel. Hun sier det er gledelig at Oslo har lav biltetthet, men at byrådet ønsker den skal gå ytterligere ned.
Lan Marie Berg (MDG) er Oslos byråd for miljø og samferdsel. Hun sier det er gledelig at Oslo har lav biltetthet, men at byrådet ønsker den skal gå ytterligere ned. Foto: Ole Berg-rusten / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Selv om det relativt sett er få bileiere i Oslo, ønsker byråd Lan Marie Berg at enda færre skal eie bil. 

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I Oslo finnes det kun 0,38 biler per innbygger, langt lavere enn landssnittet på 0,51. Det viser en statistikk fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

– Det er gledelig, men plass er fortsatt et knapphetsgode i byen. Biltrafikken i Oslo går ned, men langt fra nok, sier byråd for miljø- og samferdsel, Lan Marie Berg (MDG) til ABC Nyheter.

Oslo har sjette lavest biltetthet av alle kommunene i Norge. Ifølge Den nasjonale reisevaneundersøkelsen skiller Oslo seg ut ved at byen har en lavere andel innbyggere som kjøper bil, og en lavere andel som tar førerkort enn landssnittet.

– Det er gledelig at stadig flere velger bort bilen. Oslo, som mange andre byer, har blitt bygd på bilens premisser i alt for mange år. Det har ført til dårlig luft, høye klimagassutslipp, utrygge skoleveier, få og dårligere sykkelveier og at både biler, busser og trikker står og stanger i kø. Sånn kan vi ikke ha det, sier Berg.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hvorfor trenger Oslo å få ned biltrafikken når byen er blant kommunene med færrest biler per innbygger?

– Biltrafikk er den største kilden til både klimautslipp og helsefarlig luftforurensning i Oslo, så vi er helt avhengig av å redusere biltrafikken for å løse disse problemene. Mindre kø, kork og kaos på veiene betyr at næringsliv og andre som virkelig trenger bilen kommer seg raskere frem.

Les også: Disse ti kommunene er mest bilavhengige i Norge

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Stavanger flest biler av storbyene

De tre andre store byene ligger også under landssnittet på antall biler per innbygger.

  • 6. lavest biltetthet i landet: Oslo – 0,38 biler per innbygger og 2,6 innbyggere per bil.
  • 17. lavest biltetthet i landet: Bergen – 0,41 biler per innbygger og 2,4 innbyggere per bil.
  • 23. lavest biltetthet i landet: Trondheim – 0,43 biler per innbygger og 2,3 innbyggere per bil.
  • 30. lavest biltetthet i landet: Stavanger – 0,45 biler per innbygger og 2,2 innbyggere per bil.

Forskningsleder ved Transportøkonomisk institutt (TØI) Aud Tennøy sier bilavhengighet - hvor nødvendig det er å ha bil for å få hverdagen til å gå opp - er en viktig faktor for hvor stor andel av befolkningen som eier en.

– I større byer bor mange sentralt med god tilgang til kollektivtransport, og det er enkelt å sykle og gå. Slike steder er det lettere å klare seg uten bil. Det er derfor ikke overraskende at Norges fire største byer har lavere biltetthet enn landssnittet, sier Tennøy til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Dette kreves for å elektrifisere et lands bilpark

Fakta: Dette er statistikken:

  • Statisikken er laget av Opplysningsrådet for Veitraikken (OFV). OFV er en politisk uavhengig medlemsorganisasjon som produserer tall og fakta om veier og kjøretøy i Norge.
  • Biltetthetsstatistikken er basert på tall fra 2018.
  • Tallene avviker fra SSBs tall, og det er det en viktig grunn til. På SSBs sider kan du lese at byrået tar følgende forbehold for sine data: «Dataene for kjøretøyparken hentes fra det sentrale motorvognregisteret i Statens vegvesen. Motorvognregisteret oppdateres løpende enten ved at forhandlere selv registrerer data gjennom AUTOREG eller at det gjøres via Statens vegvesen sine trafikkstasjoner. For statistikkformål er det et problem at registeret ikke inneholder informasjon om hvem som faktisk disponerer bilen, ved for eksempel leasingkontrakter. Dette skaper problemer med å fordele kjøretøyparken korrekt på region.»
  • OFV har laget en system hvor bilforhandlere melder inn salg eller leasing av biler som blir registrert et annet sted enn der bilen er registrert i motorvognregisteret. Dermed får OFV en riktigere statistikk enn SSB akkurat i dette tilfellet.
  • Direktør i OFV, Øyvind Solberg Thorsen, sier til ABC Nyheter: – Dersom det er et et privat leasingselskap blir alle bilene registrert på selskapets adresse. Det store flertallet av disse selskapene holder til i Oslo. Men det kan hende bilene de eier blir brukt i Ørsta eller Dombås. Disse bilene får vi flyttet geografisk i vår statisikk.
Kilder: SSB, OFV

Mål om at færre skal eie og kjøre bil

Stavanger har en høyere andel biler per innbygger enn de andre storbyene i Norge. Ordfører Christine Sagen Helgø (H) sier det er et mål å redusere biltetthet og bilavhengighet i byen.

– Det har vært typisk for vår region at vi er veldig bilbaserte. Vi har et næringsområde som ligger utenfor byen som veldig mange kjører til som gir mange jobbreiser med bil, sier Helgø til ABC Nyheter.

Les også: Bompenger har skapt opprør i Norge: Derfor krangler partiene

Stavanger-ordfører Christine Sagen Helgø (H). Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Stavanger-ordfører Christine Sagen Helgø (H). Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Ordføreren sier bymiljøavtalen for Nord-Jæren som kom på plass i oktober i fjor, er viktig for å få ned bilbruken i Stavanger.

– Etter at bymiljøpakken ble innført har biltrafikken blitt redusert med seks prosent. Antall kollektivreisende har økt med 11 prosent, og antall syklister har økt med 60 prosent.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Helgø fortsetter:

– Det er et mål å få flere over til å bruke kollektiv, gå eller sykle. For denne regionen er i vekst. Vi har utfordringer med kø, men det er også et miljøproblem. Med færre biler får vi renere luft. Det er viktig for oss å få færre til å kjøre bil.

– Tror du vi vil se en endring i tallene i denne statistikken for Stavanger i årene fremover?

– Det er jeg helt overbevist om. Vi ser allerede at antall husstander i Stavanger uten bil har økt fra 12 prosent til 16 prosent på fire år. Det er ganske mange husstander som har to biler, men antall husstander som ikke har bil øker.