Russisk statskanal:– Norge bryr seg egentlig ikke om verden

Den russiske statskanaler svinger storslegga mot norsk elbilpolitikk. – Tendensiøst, mener transportforsker som også beskriver kommentaren som «propaganda». Faksimile: rt.com
Den russiske statskanaler svinger storslegga mot norsk elbilpolitikk. – Tendensiøst, mener transportforsker som også beskriver kommentaren som «propaganda». Faksimile: rt.com
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den Putin-lojale nyhetskanalen RT svinger storslegga mot norsk elbil-politikk: «Det norske elbil-mirakelet er en selvgod svindel for å subsidiere rikinger med Tesla».

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er ikke hvilken som helst nyhetskanal som gjør narr av den norske elbil-politikken. Russia Today – RT – er bygd på Stalins gamle propagandakanal Novosti.

Kanalen legger ikke skjul på sin forsatte lojalitet til makthaverne i Kreml. I omtalen av sitt redaksjonelle ståsted, heter det at de skal gi et «russisk syn på store globale begivenheter».

Nå er det den norske elbil-politikken som ikke samsvarer med det de mener er et «russisk syn».

I en kommentarartikkel skrevet av seniorskribenten Igor Ogorodnev konkluderes med at «Norge bryr seg egentlig ikke om verden». Tittelen er «Det norske elbil-mirakelet er en selvgod svindel for å subsidiere rikinger med Tesla».

Forsker Lasse Fridstrøm ved Transportøkonomisk institutt (TØI) ler først når han hører tittelen på kommentaren, og konkluderer etter å ha lest epistelen:

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dette er jo propaganda, veldig tendensiøst og på mange punkt direkte feil, sier Fridstrøm til ABC Nyheter.

– Dette er propaganda, konkluderer Lasse Fridstrøm, forsker ved Transportøkonomisk institutt. Foto: TØI/ www.toi.no
– Dette er propaganda, konkluderer Lasse Fridstrøm, forsker ved Transportøkonomisk institutt. Foto: TØI/ www.toi.no

– For det første har vi ingen subsidier for elbiler i Norge. Vi har skatt på andre biler, som elbiler er fritatt for. Det er en viktig forskjell. Det er skattleggingen av bensin- og dieselbiler som gjør elbiler konkurransedyktige, ikke subsidier, sier forskeren ved TØIs avdeling for økonomiske analyser.

«Latterlig og dumt»

Russiske Ogorodnev mener den norske regjeringens elbil-subsidier stammer fra olje-milliarder og er «europeisk miljøvern på sitt mest falske og meningsløse».

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Utgangspunktet hans er det norske elbil-salget som har tatt av de siste årene, og at Norge nå skal være verdens tredje største elbil-marked. Kommentatoren mener det har gitt oss status som et land med unike etiske mennesker.

Det mener RT-kommentatoren derimot ikke er tilfelle, for salget skyldes «skamløse bestikkelser fra staten». Med det henviser han til fritak for moms og miljøavgifter, samt lave drivstoffutgifter. Dette gjør dyre elbiler som Tesla billigere enn for eksempel en bensin- eller dieseldrevet Audi.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ogorodnev mener to tredjedeler av elbil-eierne også har en tradisjonell bil, og at to tredjedeler av de husholdningene som bare har en bil velger tradisjonelt. Det er fordi det er upraktisk å bruke en elbil utenfor storbyene, etter som Norge består av «en liten befolkning spredd over store avstander».

Det er også flere rikinger som kjøper elbiler enn fattige, hevder RT-skribenten uten å oppgi kilde for påstanden. Han mener også at de som bruker elbiler hindrer kollektivtrafikken og gjør denne mindre økonomisk bærekraftig.

Importerte leketøy

Russeren mener elbiler bare er importert leketøy som regjeringen prøver å presse på deg. Han viser til at elbilsalget i Danmark gikk ned etter 2017 da enkelte økonomiske initiativer ble tatt bort.

RT-skribenten mener elbilsalget også viser til en dypere sannhet om Norge – påstanden om at landet er karbon-nøytralt selv om vi er verdens tolvte største oljeekortør og nest største gasstilbyder.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Kronprins Haakon ankommer Dignity Day i en Tesla ved Norges idrettshøgskole (NIH) i Oslo høsten 2015. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix
Kronprins Haakon ankommer Dignity Day i en Tesla ved Norges idrettshøgskole (NIH) i Oslo høsten 2015. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix

«Hvis landet brydde seg om CO2-utslippene i verden burde man legge ned utvinningsindustrien, heller enn å pumpe skatter fra den inn i generøse og meningsløse ordninger for at de etisk bortskjemte og priviligerte borgerne skal kjøpe nye biler».

Russeren konkluderer bastant med at Norge ikke bryr seg om verden og at bare de rikeste landene kan ha råd til vår elbil-revolusjon.

«Norges fremstår som et priviligert samfunn med mindreverdighetskompleks som vil signalisere eksepsjonalitet og et selverklært fremskritt. La dem kjøre Tesla».

Ikke imponert

TØI-forskeren lar seg ikke imponere over det russiske resonnementet:

– Det er heller ikke riktig at vi bare kjøper Tesla eller andre dyre merker. De fleste elbiler som kjøpes i Norge er relativt billige, og derfor populære. Hele premisset hans er galt. Han påstår at det er en dyr måte å kutte i CO2-utslippene på, men man kan ikke kjøpe kvoter i stedet for bilenes utslipp fra bensin og diesel. Påstanden er tatt ut av lufta.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Men det er riktig at det koster oss noe som samfunn, fordi elbiler er
dyrere å produsere enn konvensjonelle biler, og fordi elbileierne
aksepterer å klare seg med lavere rekkevidde.

TØI-forskeren påpeker også at det norske elbilsalget i fjor utgjorde 31 prosent av nybilsalget. Tallet – 49 prosent, som refereres i den russiske kommentaren – inkluderer hybrider, som slett ikke er avgiftsfrie. Informasjonen om Danmark er også villedende, mener han.

– Realiteten er at Danmark, etter Singapore, har verdens høyeste bilavgifter, og slett ingen subsidier for elbiler. De var bare fram til 2015 fritatt for registreringsavgift.

Forskeren viser til egne undersøkelser som viser at den norske elbil-politikken kan kopieres av andre land, og at det ikke vil være kostbart dor staten fremkommer i den rapporten Fridstrøm publiserte i år: «Electrifying the Vehicle Fleet: Projections for Norway 2018-2050».

– Om norske bilavgifter ble innført i Russland, ville staten få store inntekter
og bilkjøperne store utgifter, oppsummerer han.