Erling Borgen langer ut mot Tesla-sjåfører: – De tror de eier hele verden

Erling Borgen er en professor, journalist, filmskaper, forfatter og samfunnsdebattant. Han står bak en rekke kritiske dokumentarer. Borgen er også broren til Oslos SV-ordfører Marianne Borgen.
Erling Borgen er en professor, journalist, filmskaper, forfatter og samfunnsdebattant. Han står bak en rekke kritiske dokumentarer. Borgen er også broren til Oslos SV-ordfører Marianne Borgen. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix

Forfatter, journalist og dokumentarist Erling Borgen ble nesten påkjørt av en Tesla torsdag. Det fikk begeret til å renne over.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

– Min harme overfor Tesla-er og Tesla-eiere har vært stigende lenge, men i dag ble det for mye etter at jeg holdt på å ende opp på sykehuset, sier Borgen til ABC Nyheter.

Han forteller at han skulle krysse et fotgjengerfelt i Oslo sentrum torsdag morgen, da han nesten ble påkjørt av en «Tesla-drittsekk».

– Jeg vil si at dette var et uhøytidelig Facebook-innlegg jeg skrev etter nesten å ha blitt påkjørt i et fotgjengerfelt. Tesla-sjåføren vrengte over uten å se oss og uten respekt for oss. Jeg vet at jeg tar litt hardt i på Facebook.

Innlegget har i skrivende stund over 20 delinger og 50 kommentarer, hvorav mange deler Borgens syn og applauderer hans utspill.

Se Facebook-posten under

Borgen sier hans betraktninger ikke har noe vitenskapelig grunnlag.

– Men hovedpoenget mitt er at det er utrolig mange dårlige Tesla-sjåfører. Farlige sjåfører som gir blaffen i elementære trafikkregler. De tror de eier hele verden.

Den mangeårige NRK-journalisten og dokumentarfilmskaperen synes det blir feil at eierne slipper unna å betale en del skatter og avgifter ettersom Tesla er en elbil, med alle de økonomiske fordelene som følger.

– Jeg synes nesten det verste er at de kjøper biler til 500.000-700.000 kroner, også får de støtte i form av skattelettelser på flere hundretusen fra den norske stat. Rikinger bør betale skatt og avgifter som alle andre mennesker.

– Men alle som kjøper elbil slipper vel å betale disse avgiftene?

– Det er forskjell på å kjøpe en elbil til 200.000-300.000 enn en dyr Tesla. Velbemidlede mennesker bør betale for luksusgodene sine.

– Burde de dyre elbilene være unntatt skattefritakene andre elbiler får?

Tesla solgte 8.600 nye biler i Norge i fjor. Dette sammen med øvrig aktivitet ga et overskudd på like under 100 millioner kroner. Foto: Ole Berg-Rusten
Tesla solgte 8.600 nye biler i Norge i fjor. Dette sammen med øvrig aktivitet ga et overskudd på like under 100 millioner kroner. Foto: Ole Berg-Rusten

– Jeg mener i alle fall det burde være en trappetrinnsmodell som gir skattelette avhengig av hvor dyr bil du har råd til å kjøp.

ABC Nyheter har vært i kontakt med Tesla Owners Club Norway og spurt dem om de vil kommentere kritikken. Det ønsker de ikke.

– Det er selvsagt leit at vedkommende har hatt en uheldig opplevelse, men dette er overhodet ikke tilfelle for majoriteten av eierne. Råkjørere finnes uansett bilmerke, uansett incentivordning og legning, sier president i foreningen, Satheesh Varadharajan.

Russiske medier: «Det norske elbil-mirakelet er en selvgod svindel for å subsidiere rikinger med Tesla»

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden