Disse ti kommunene er mest bilavhengige i Norge

Gol kommune i Buskerud topper listen over Norges mest bilavhengige kommuner, sammen med Nes i Buskerud.
Gol kommune i Buskerud topper listen over Norges mest bilavhengige kommuner, sammen med Nes i Buskerud. Foto: Colourbox
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Overraskende å høre, mener ordføreren i Nes i Buskerud, en av Norges to mest biltette kommuner.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er store forskjeller på hvor mange som eier bil i de forskjellige kommunene i Norge. I kommunene Nes og Gol i Buskerud er det flere bileiere i forhold til befolkningen enn noen andre steder i Norge.

De to kommunene har 0,71 biler per innbygger – den høyeste biltettheten av alle landets kommuner. Det viser en statistikk fra Opplysningsrådet fra Veitrafikken.

Tore Haraldset er ordfører i Nes i Buskerud for Nes bygdeliste (NBL). Foto: Nes kommune
Tore Haraldset er ordfører i Nes i Buskerud for Nes bygdeliste (NBL). Foto: Nes kommune

– Jeg ble litt overrasket over å høre dette. Det er ikke en statistikk vi har sett før, sier ordfører Tore Haraldset i Nes kommune til ABC Nyheter.

Han ser imidlertid flere faktorer som kan være medvirkende til at innlandskommunen med 3300 innbyggere har høyest biltetthet i Norge.

– Grovt regnet er det 1000 husstander i sentrum og cirka 500 utenfor. Med en stor andel utenfor sentrum og et dårlig kollektivtilbud er det mange familier som er avhengige av å ha to biler. I tillegg er det mange som pendler herfra til andre kommuner for å komme seg på jobb, sier Haraldset.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fakta: Dette er statistikken:

  • Statisikken er laget av Opplysningsrådet for Veitraikken (OFV). OFV er en politisk uavhengig medlemsorganisasjon som produserer tall og fakta om veier og kjøretøy i Norge.
  • Biltetthetsstatistikken er basert på tall fra 2018.
  • Tallene avviker fra SSBs tall, og det er det en viktig grunn til. På SSBs sider kan du lese at byrået tar følgende forbehold for sine data: «Dataene for kjøretøyparken hentes fra det sentrale motorvognregisteret i Statens vegvesen. Motorvognregisteret oppdateres løpende enten ved at forhandlere selv registrerer data gjennom AUTOREG eller at det gjøres via Statens vegvesen sine trafikkstasjoner. For statistikkformål er det et problem at registeret ikke inneholder informasjon om hvem som faktisk disponerer bilen, ved for eksempel leasingkontrakter. Dette skaper problemer med å fordele kjøretøyparken korrekt på region.»
  • OFV har laget en system hvor bilforhandlere melder inn salg eller leasing av biler som blir registrert et annet sted enn der bilen er registrert i motorvognregisteret. Dermed får OFV en riktigere statistikk enn SSB akkurat i dette tilfellet.
  • Direktør i OFV, Øyvind Solberg Thorsen, sier til ABC Nyheter: – Dersom det er et et privat leasingselskap blir alle bilene registrert på selskapets adresse. Det store flertallet av disse selskapene holder til i Oslo. Men det kan hende bilene de eier blir brukt i Ørsta eller Dombås. Disse bilene får vi flyttet geografisk i vår statisikk.
Kilder: SSB, OFV

Savner et sterkere kollektivtilbud

Også ordføreren i Gol, Heidi Granli (Ap) er overrasket over at de to kommunene havner øverst av alle landets kommuner. Hun ser flere mulige forklaringer.

Heidi Granli (Ap) er ordfører i Gol. Foto: Privat
Heidi Granli (Ap) er ordfører i Gol. Foto: Privat

– Både Gol og Nes har et veldig stort miljø for veteranbiler, og det er innbyggere som har flere biler registrert på seg. Ellers er ikke vi distriktskommuner bortskjemt med mange kollektivløsninger. Vi har noen, men skulle gjerne sett vi hadde flere.

Både Haraldset og Granli ønsker bedre kollektivtilbud i sine kommuner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er definitivt et mål for oss å få ned bilandelen og samtidig bedre kollektivtilbudet. Vi tenker mer og mer miljø, og jobber sammen med ungdomsrådet og fylkeskommunen med å bedre kollektivtilbudet, sier Tore Haraldset i Nes.

– Jeg tenker at det gir oss et incentiv til å jobbe mer med klimatiltak. Det gjør vi i vår kommune med en klimaplan og et klimaråd, sier Granli i Gol.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Av folkerike kommuner skiller Bærum i Akershus, med sine nesten 130.000 innbyggere, seg ut. Der ligger biltettheten på 0,69 biler per innbygger.

Les også: – Er bilen snart historie? Svaret er utvilsomt ja

(Saken fortsetter under)

De ti kommunene med høyest biltetthet:

  1. Nes i Buskerud – 0,71 biler per innbygger og 1,4 innbyggere per bil.
  2. Gol i Buskerud – 0,71 biler per innbygger og 1,4 innbyggere per bil.
  3. Nord-Aurdal i Oppland – 0,69 biler per innbygger og 1,4 innbyggere per bil.
  4. Bærum i Akershus – 0,69 biler per innbygger og 1,4 innbyggere per bil.
  5. Skjåk i Oppland – 0,69 biler per innbygger og 1,4 innbyggere per bil.
  6. Lier i Buskerud – 0,69 biler per innbygger og 1,5 innbyggere per bil.
  7. Åsnes i Hedmark – 0,68 biler per innbygger og 1,5 innbyggere per bil.
  8. Kongsvinger i Hedmark – 0,67 biler per innbygger og 1,5 innbyggere per bil.
  9. Os i Hedmark – 0,67 biler per innbygger og 1,5 innbyggere per bil.
  10. Våler i Hedmark – 0,67 biler per innbygger og 1,5 innbyggere per bil.

Syv av kommunene har mellom 1900 og 7200 innbyggere. Kongsvinger, Lier og Bærum er mer folkerike kommuner.

Norges minste klarer seg best uten bil

Helt i andre enden av skalaen finner vi Træna kommune i Nordland, med 0,25 biler per innbygger og Utsira kommune i Rogaland med 0,34 biler per innbygger. Begge er øykommuner med få innbyggere. Træna er Norges tredje minste kommune målt i innbyggertall, og Utsira er Norges aller minste.

– Det oppleves ikke som om det er så få biler her. Vi er en liten kommune og merker det veldig godt når det er biler på veien, sier ordfører i Træna, Per Pedersen (KrF) til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han mener det kan være en positiv ting at Træna kommer godt ut, men påpeker at innbyggerne i kommunen er svært avhengige av båt-kommunikasjon for å komme seg mellom øyene og inn til fastlandet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg tror heller ikke det kommer til å være sånn i all fremtid. Det er en kjennsgjerning at det bor mange eldre her som ikke har bil. I tiden fremover tror jeg antall biler kommer til å øke.

(Saken fortsetter under)

Øya Senna tilhører Træna kommune, som består av en rekke øyer utenfor Helgeland. Det er relativt få veier på øyene. Foto: Tore Meek / NTB scanpix
Øya Senna tilhører Træna kommune, som består av en rekke øyer utenfor Helgeland. Det er relativt få veier på øyene. Foto: Tore Meek / NTB scanpix

De ti kommunene med lavest biltetthet:

  1. Træna i Nordland – 0,25 biler per innbygger og 4 innbyggere per bil.
  2. Utsira i Rogaland – 0,34 biler per innbygger og 3 innbyggere per bil.
  3. Måsøy i Finnmark – 0,37 biler per innbygger og 2,7 innbyggere per bil.
  4. Værøy i Nordland – 0,38 biler per innbygger, og 2,7 innbyggere per bil.
  5. Ås i Akershus – 0,38 biler per innbygger og 2,7 innbyggere per bil.
  6. Oslo – 0,38 biler per innbygger og 2,6 innbyggere per bil.
  7. Fedje i Hordaland – 0,39 biler per innbyggere og 2,6 innbyggere per bil.
  8. Hasvik i Finnmark – 0,39 biler per innbyggere og 2,6 innbyggere per bil.
  9. Nordkapp i Finmark – 0,39 biler per innbyggere og 2,6 innbyggere per bil.
  10. Loppa i Finmark – 0,39 biler per innbygger og 2,6 innbyggere per bil.

Felles for fire av kommunene i denne enden av lista er at de er rene øykommuner. Fem av kommunene har under 1000 innbyggere. Kun Ås og Oslo er folkerike kommuner.

Tre faktorer avgjør hvem som kjøper bil

Aud Tennøy er forskningsleder ved Transportøkonomisk institutt (TØI), med spesialkompetanse innen by- og arealplanlegging. Hun sier øykommuner som Træna gjerne har mindre behov for bil fordi de har tilgang til det de skal og trenger uten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge Tennøy er det tre faktorer som har betydning for hvem som blir bileiere.

TØI-forsker Aud Tennøy. Foto: Elisabeth Bergskaug/ABC Nyheter
TØI-forsker Aud Tennøy. Foto: Elisabeth Bergskaug/ABC Nyheter

– Den ene faktoren er inntekt. Hvem har råd til å kjøpe bil? De med høyest inntekt tenderer til å ha bedre tilgang på bil enn andre, sier Tennøy til ABC Nyheter.

En annen faktor er kjennetegnene for bileiere i befolkningen. Den nasjonale reisevaneundersøkelsen viser hvilke husholdninger som gjerne har minst én bil:

Aldersgruppen 45-54 år, par med barn, yrkesaktive som jobber heltid, yrkesaktive i primærnæringene, personer med personlig inntekt over 500.000 kroner og personer med husholdsningsinntekt på over 800.000 kroner.

Bilholdet er lavest blant aldersgruppene 18-24 år og de over 74 år, enslige uten barn, deltidsarbeidere og de som står utenfor yrkeslivet, de som jobber i salgs-, service- og omsorgsyrker, personer med personlig inntekt under 200.000 kroner og personer med husholdningsinntekt under 400.000 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Dale foreslår alternativt tiltak til bompenger: – Impotent, mener forsker

De største byene lavere enn snittet

I tillegg er det en lavere andel som eier bil i Oslo. Her kommer den siste faktoren inn.

– Bilavhengighet, hvor nødvendig er det å ha bil? I større byer bor mange sentralt med god tilgang til kollektivtransport, og det er enkelt å sykle og gå. Slike steder er det lettere å klare seg uten bil. Det er derfor ikke overraskende at man finner Norges fire største byer langt ned på listen over biltetthet, sier Tennøy til ABC Nyheter.

Både Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger ligger under landssnittet på 0,51 biler per innbygger. Oslo har sjette lavest biltetthet av alle kommuner i hele landet.

Slik ser bildet ut i byene:

  • Oslo – 0,38 biler per innbygger og 2,6 innbyggere per bil.
  • Bergen – 0,41 biler per innbygger og 2,4 innbyggere per bil.
  • Trondheim – 0,43 biler per innbygger og 2,3 innbyggere per bil.
  • Stavanger – 0,45 biler per innbygger og 2,2 innbyggere per bil.

Selv om Oslo er blant kommunene i Norge hvor innbyggerne klarer seg best uten bil, ønsker likevel byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Berg (MDG), at bilandelen skal gå ytterligere ned.

Les om det her: Lenke til egen sak om byer

Aktuelt: Flere Oslo-folk dropper bilen