Livsstil

Her er fremtidens luksus-transport

Lexus presenterer seks­hjuls elektrisk VIP-buss. For deg som reiser med sjåfør og stab.

Lexus ser seks hjul og den store skyvedøren som et reelt alternativ til dagens luksusbusser – ikke bare et kortvarig messe-stunt.
Publisert Sist oppdatert

Lexus er i ferd med å avlive sin klassiske luksussedan – og gjenføder LS som en seks­hjuls luksus-minibuss.

Under Japan Mobility Show 2025 i Tokyo presenterte Lexus LS Concept, en ekstrem VIP-shuttle med tre seterader, egen sjåfør­cockpit og seks hjul valgt for å gi mest mulig plass og komfort til dem som sitter bak.

LS-navnet betyr nå «Luxury Space», ikke «Luxury Sedan».

Seks hjul for VIP og stab

Utvendig er LS Concept en høy, lang minibuss med to store styrehjul foran og fire mindre hjul fordelt på to bakaksler. 

De små bakhjulene og den ekstra akselen gir lavere gulv, kortere overheng og hjulhus som ikke bygger seg inn i passasjerrommet. Slik kan Lexus både øke hjulavstanden og gi bilen en bred skyvedør – uten at plassen inne ofres.

Sjefingeniør Shinya Ito sier i et intervju med svenske Ny Teknik at løsningen er laget for kunder som reiser med ansatte. Ito peker på at man i en vanlig minibuss ofte må flytte seter for at staben skal komme seg inn først. Her åpner en stor dør som gjør at både VIP og personale kan gå om bord samtidig.

LS Concept er utviklet som en klassisk sjåførbil, ikke noe futuristisk og selvkjørende. Lexus ser seks hjul og den store skyvedøren som et reelt alternativ til dagens luksusbusser – ikke bare et kortvarig messe-stunt.

Lounge på hjul

Innvendig beskrives LS Concept som en rullende lounge. Bilen som vises i Tokyo har seks seter fordelt på tre rader, med mulighet for roterbare stoler og konfigurasjoner som minner om business class i et langdistansefly.

Internasjonal fagpresse trekker frem bambus-sjalusier for skjerming, stemningsbelysning og en stor elektrisk skyvedør som gir enkel adkomst. Sjåføren sitter foran i en egen cockpit med  yoke-ratt og digitale skjermer, tydelig adskilt fra passasjerrommet. 

Innvendig minner bussen om minner om business class i et langdistansefly.

Beslutningen om ikke å lage en ny sedan henger sammen med utviklingen i markedet, særlig i Kina. Der er det nå luksus-minibusser som regnes som premium, mens sedanene har mistet posisjon. LS Concept er derfor like mye et svar på endrede vaner som et designeksperiment.

Problemer med ryggekamera: Toyota og Lexus må oppdatere 12.000 biler i Norge

Del av et større økosystem

LS Concept er spydspissen i det Lexus kaller «Discover» – en ny merkevisjon som handler om mobilitet utover selve bilen. I presentasjonen skisserer Lexus en hel familie LS-inspirerte konsepter:

  • LS Coupe Concept – en lav crossover-kupé

  • LS Micro Concept – et enseters, autonomt bykjøretøy

I samme økosystem viser Lexus også en konsept-katamaran som bruker bærekraftig energi, et eVTOL-fly utviklet sammen med Joby Aviation og Toyota, og et «Lexus Home», der elbilen fungerer som energilager og gjør det mulig å leve delvis off-grid. I tillegg skisseres en «Lexus Hub» som samler mobilitet på land, til sjøs og i lufta – og kobler dette med tjenester og handel.

Målet er at bilen, huset, båten og luftfartøyet skal spille sammen i et Lexus-drevet økosystem – med LS Concept som det mest synlige symbolet på hvordan luksus forstås fremover: Mer plass og ro, mindre fokus på rå kraft.

Lexus LS Concept har et futuristisk utseende, men er ikke selvkjørende.