Motor

Flere nye elbiler kommer med rekkeviddeforlenger

Kombinasjonen el- og bensinmotor kommer for fullt – men er det noe for Norge?

Leapmotor C10 REEV er en av bilene som representerer den nye trenden.
Publisert

Flere produsenter blåser liv i en gammel idé: biler som alltid drives av elmotor, men som også har en liten bensinmotor under panseret. Denne genererer bare strøm når det trengs. Løsningen kalles EREV eller seriehybrid. 

Forskjellen fra en vanlig hybrid er enkel: I en seriehybrid er det alltid elmotoren som driver hjulene, mens bensinmotoren lader batteriet. Når forbrenningsmotoren ikke har mekanisk forbindelse til drivverket, gir det en elektrisk kjøreopplevelse – med myk akselerasjon og lavt forbruk.

Rekkevidde-gevinsten kan være enorm. Løsningen legger typisk på flere hundre kilometer utover bilens strømrekkevidde.

Mange modeller på vei

Segmentet vokser raskt internasjonalt. Kinesiske Li Auto passerte nylig én million leverte biler. Nye modeller for Europa vises fram på de store bilmessene.

I Europa er foreløpig Mazda MX-30 R-EV det mest kjente seriehybrid-eksempelet: Bilen gjør rundt 85 kilometer på strøm, mens roterende bensinmotor sørger for videre kjøring uten lading, totalt rundt 80 mil.

Hvorfor kommer seriehybrider dårlig ut i Norge?

Slik fungerer det norske avgiftssystemet:

Elbil (BEV)

  • Moms: 0 % opp til 500 000 kr. Over dette: 25 %. Gjelder ut 2026.

  • Engangsavgift: Ingen CO₂-del. (Vanlig registrering og årsavgifter ellers.)

  • Bompenger: Ofte lavere takst enn fossil/hybrid. Satser varierer lokalt.

Plug-in-hybrid (PHEV)

  • Moms: 25 % fra første krone.

  • Engangsavgift: Strammet inn 1. april 2025 (lavere CO₂-innslagspunkt, fradrag fjernet).

  • Bompenger: Vanligvis som fossilbil (noen lokale unntak).

Hybrid uten plugg (HEV)

  • Moms: 25 %.

  • Engangsavgift: Som bensin/diesel (CO₂/vekt m.m.).

  • Bompenger: Vanlig takst.

Seriehybrid/EREV

  • Med plugg: behandles som PHEV.

  • Uten plugg: behandles som HEV.

Kinesiske Leapmotor C10 REEV ble tidligere i år lansert for det europeiske markedet. Produsenten oppgir over 950 kilometer kombinert rekkevidde med strøm og generator.

I USA går Ram 1500 Ramcharger i samme retning for store pickuper, med mål om opptil 1100 kilometer totalrekkevidde.

Tror ikke på stort salg i Norge

Generalsekretær i Norsk elbilforening, Christina Bu, har registrert den globale trenden, men tror ikke kategorien kommer til å ta av i Norge.

– Dette er biler som vil ha utslipp og dermed får engangsavgift. I tillegg kommer full moms, så mye tyder på at de vil bli priset ut av markedet. Den eneste grunnen til at disse bilene selger er fordi de i noen land er omfattet av de samme støtteordningene som er laget for elbiler, kommenterer hun overfor ABC Nyheter.

Generalsekretær i Norsk elbilforening, Christina Bu.

En seriehybrid regnes i Norge altså ikke som elbil. Med ladeplugg klassifiseres den som plug-in-hybrid, og uten plugg som hybrid. Det betyr ingen elbilmoms-fordel og ordinære avgifter, også for bompasseringer.

I september utgjorde andelen elbiler rekordhøye 98,3 prosent av alle solgte nybiler i Norge

– Samtidig får de helelektriske bilene stadig lengre rekkevidde og bedre hurtigladefart, som igjen betyr at de fleste får dekket sitt behov uten å ty til fossile drivstoff. I tillegg har Norge et fantastisk godt utbygd nettverk av hurtigladere, kommenterer Bu.

Politisk spill

Overgangen fra fossil- til nullutslippsbiler er regulert i de fleste markeder, men det politiske spillet er i høyeste grad levende.

Mens enkelte bilprodusenter kjemper en kamp for fortsatt å få produsere fossilbiler, har EU et økt fokus på å gjøre små elbiler billigere for å gi økt fart til elektrifiseringen.

Endrede regler og kutt i fordeler kan slå inn i USA. Ford-sjef Jim Farley sier elbilsalget i USA kan halveres dersom skattefradrag fjernes og utslippskrav svekkes. Mindre støtte vil gi høyere pris for kjøperne.