Livsstil
– Ebilsalget kan halveres
Trump-grep får deler av skylden.
(Artikkelen er først publisert av Broom): Kort tid etter at Donald Trump fjernet skattefradraget på elbiler i USA, kommer Ford-sjef Jim Farley med dystre spådommer om elbilmarkedet.
Under en konferanse i Detroit advarte han om at salget av elektriske biler kan kollapse.
– Jeg tror det kommer til å bli en levende industri, men den kommer til å bli mindre. Mye mindre enn vi trodde, uttalte Farley under arrangementet «Ford Pro Accelerate», ifølge bilnettstedet Carscoops.
Toppsjefen peker på at bortfallet av skattefradraget på 7500 dollar, kombinert med endringer i utslippsregler, vil ramme elbilmarkedet hardt.
Halvering
Farley tror at elbiler snart kan utgjøre bare 5 prosent av det totale bilmarkedet i USA.
Det er tilbake på samme nivå som i 2022 – og langt under de forventede 10-12 prosent i september.
– Vi får svaret om en måned. Jeg vil ikke bli overrasket om elbilsalget i USA faller til 5 prosent, sa Farley.
Full fart i elbilsalget etter Trump-grep
– Mer stress
Endringene tvinger Ford til å revurdere sine planer. Selskapet må nå finne ut hvordan de skal utnytte overkapasiteten i elbilproduksjon og batterifabrikker.
– Vi skal fylle dem, men det blir mer stress fordi vi hadde en forutsigbar fireårs-politikk. Nå har politikken endret seg. Vi må alle gjøre justeringer, og jeg tror det blir bra for landet, men det blir enda en stressfaktor, forklarte Ford-sjefen ifølge Carscoops.
Viktig med billige elbiler
Farley innrømmer også at Fords kunder ikke er interessert i dyre elbiler.
Bilprodusenten må derfor lage billigere elektriske modeller. Men uten skattefradraget blir dette betydelig vanskeligere enn før.
Ford er ikke de eneste som merker at elbil-satsningen er utfordrende, og som frykter følgene av at skattefradraget på 7.500 dollar blir borte.
Også Jeep, og flere andre merker under Stellantis-paraplyen, sliter med både salget av elbil og økonomien i konsernet, generelt.
Dodge har også utfordringer med salget av sin elektriske «muskelbil» Charger – mens RAM nylig valgte å droppe el-pickupen RAM 1500 REV.
Tør du å kjøpe denne bruktbilen?
USA kan bli annerledes-land
Hvis dette enorme markedet på sett og vis melder seg ut av elbilutviklingen, vil det bety færre elektriske biler utviklet og produsert. I Europa og Kina er utviklingen nå helt motsatt.
Det satses tungt på elektriske biler og mange mener det bare er snakk om 5-10 år før disse kan nærme seg salgstallene til biler som går på bensin og diesel. Dermed kan USA bli annerledes-landet her.