Livsstil

– Ebilsalget kan halveres

Trump-grep får deler av skylden.

SKEPTISK: Ford-sjef, Jim Farley, ser ikke lyst på elbilsalget i USA, etter at skaffefradraget på elbiler forsvant fra 1. oktober. Han tror markedsandelen kan synke ned til 5 prosent.
Publisert Sist oppdatert

(Artikkelen er først publisert av Broom): Kort tid etter at Donald Trump fjernet skattefradraget på elbiler i USA, kommer Ford-sjef Jim Farley med dystre spådommer om elbilmarkedet. 

Under en konferanse i Detroit advarte han om at salget av elektriske biler kan kollapse. 

– Jeg tror det kommer til å bli en levende industri, men den kommer til å bli mindre. Mye mindre enn vi trodde, uttalte Farley under arrangementet «Ford Pro Accelerate», ifølge bilnettstedet Carscoops.

Toppsjefen peker på at bortfallet av skattefradraget på 7500 dollar, kombinert med endringer i utslippsregler, vil ramme elbilmarkedet hardt.

Halvering

Farley tror at elbiler snart kan utgjøre bare 5 prosent av det totale bilmarkedet i USA. 

Det er tilbake på samme nivå som i 2022 – og langt under de forventede 10-12 prosent i september.

– Vi får svaret om en måned. Jeg vil ikke bli overrasket om elbilsalget i USA faller til 5 prosent, sa Farley.

Full fart i elbilsalget etter Trump-grep

– Mer stress

Endringene tvinger Ford til å revurdere sine planer. Selskapet må nå finne ut hvordan de skal utnytte overkapasiteten i elbilproduksjon og batterifabrikker.

USAs president Donald Trump.

– Vi skal fylle dem, men det blir mer stress fordi vi hadde en forutsigbar fireårs-politikk. Nå har politikken endret seg. Vi må alle gjøre justeringer, og jeg tror det blir bra for landet, men det blir enda en stressfaktor, forklarte Ford-sjefen ifølge Carscoops.

Viktig med billige elbiler

Farley innrømmer også at Fords kunder ikke er interessert i dyre elbiler. 

Bilprodusenten må derfor lage billigere elektriske modeller. Men uten skattefradraget blir dette betydelig vanskeligere enn før.

Ford er ikke de eneste som merker at elbil-satsningen er utfordrende, og som frykter følgene av at skattefradraget på 7.500 dollar blir borte.

Også Jeep, og flere andre merker under Stellantis-paraplyen, sliter med både salget av elbil og økonomien i konsernet, generelt.

Dodge har også utfordringer med salget av sin elektriske «muskelbil» Charger – mens RAM nylig valgte å droppe el-pickupen RAM 1500 REV. 

Tør du å kjøpe denne bruktbilen? 

USA kan bli annerledes-land

Hvis dette enorme markedet på sett og vis melder seg ut av elbilutviklingen, vil det bety færre elektriske biler utviklet og produsert. I Europa og Kina er utviklingen nå helt motsatt. 

Det satses tungt på elektriske biler og mange mener det bare er snakk om 5-10 år før disse kan nærme seg salgstallene til biler som går på bensin og diesel. Dermed kan USA bli annerledes-landet her.