Motor
Porsche: Batteri-revolusjon
Faststoffbatteriene lar vente på seg, men i den nye Porsche Cayenne Electric sitter det et batteri som vil gjøre livet enklere.
Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.
Det er 125 år siden Lohner-Porsche rullet rundt på tyske veier med helelektriske og hybride drivlinjer.
Tunge batterier og tungvint teknologi gjorde at forbrenningsmotorens fortreffelighet overtok og har hatt stor suksess frem til nå.
Bensinmotoren er riktignok fortsatt en suksess, men teknologisk utvikling, klimaspørsmål og politisk vilje har presset elbilen frem, bokstavelig talt.
Norsk suksess
Det gjelder spesielt i Norge hvor Porsche har hatt stor suksess med sin Taycan og Macan Electric de siste årene, med 5.376 og 2.113 nye biler respektive, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken.
Nå er det under to uker til Porsche lanserer sin splitter nye Cayenne Electric basert på den samme Premium Platform Electric (PPE) som Macan og Audi Q6, men noen hemmeligheter har de allerede «lekket».
Bilder av interiøret med en helt ny buet OLED-skjerm og flere tekniske- og designmessige nyheter ble vist først, men nå er batteriteknologien også «avslørt».
Lavere vekt
For det første er batteriet integrert i selve konstruksjonen, slik at vekten holdes nede med et lavere tyngdepunkt. Konstruksjonen skal også gjøre batteriene sikrere ved eventuelle uhell.
De 192 battericellene i hver av de 6 elementene er dessuten pakket 12 prosent tettere enn i Taycan, slik at det tar mindre plass.
Batteriet har en brutto kapasitet på 113 kWh, som skal gi bilen en WLTP-rekkevidde på over 600 kilometer. Tester av nesten produksjonsklare prototyper har vist at bilen kan kjøre 563 kilometer med en hastighet på 70 miles eller 113 kilometer i timen.
100 kjøleskap
En viktig årsak til at de klarer dette er at batteriet har kjøling både på over- og undersiden og kjølekapasiteten skal tilsvare effekten fra 100 kjøleskap. Viftene i kjølesystemet bruker dessuten 15 prosent mindre strøm, så det kuttes i alle bauger og kanter.
Såkalt Predective Thermal Management kan på bakgrunn av blant annet navigasjon, kjørestil, topografi og temperatur forutse behovene og effektivisere bruken av strømmen.
Når du så har brukt opp strømmen og skal lade benytter systemet 800-volts arkitektur som tillater opptil 400 kW ladeeffekt helt ned til 15 grader celcius.
Trådløs lading
Å lade batteriet fra 10 til 80 prosent går dermed på et kvarter hvis du finner en god nok lader. Det betyr også at du kan lade 300 kilometer på 10 minutter.
Vel så spennende og ikke minst praktisk er den nye trådløse laderen du kan legge på garasjegulvet og lade bilen med 11 kW ladeeffekt bare ved å parkere over den. Bilens luftfjæring senker da automatisk bilen noen centimeter og strømmen sendes på «magisk» vis opp i batteriet.
Problemer med skitten bil, dårlig tid og knute på ladekabelen er dermed en saga blott.
Porsche Cayenne Electric får sin verdenspremiere onsdag 19. november klokken 15.15, så følg med i Finansavisen på nett, SoMe og Motor.