Motor

Porsche: Batteri-revolusjon

Faststoffbatteriene lar vente på seg, men i den nye Porsche Cayenne Electric sitter det et batteri som vil gjøre livet enklere.

Batteriet i den nye Porsche Cayenne Electric har fått ny teknologi og bedre egenskaper som har mange praktiske fordeler.
Batteriet i den nye Porsche Cayenne Electric har fått ny teknologi og bedre egenskaper som har mange praktiske fordeler.
Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.

Det er 125 år siden Lohner-Porsche rullet rundt på tyske veier med helelektriske og hybride drivlinjer.

Elbiler er ikke nytt for Porsche, men batteriteknologien blir stadig bedre.
Elbiler er ikke nytt for Porsche, men batteriteknologien blir stadig bedre.

Tunge batterier og tungvint teknologi gjorde at forbrenningsmotorens fortreffelighet overtok og har hatt stor suksess frem til nå.

Bensinmotoren er riktignok fortsatt en suksess, men teknologisk utvikling, klimaspørsmål og politisk vilje har presset elbilen frem, bokstavelig talt.

Norsk suksess

Det gjelder spesielt i Norge hvor Porsche har hatt stor suksess med sin Taycan og Macan Electric de siste årene, med 5.376 og 2.113 nye biler respektive, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Nå er det under to uker til Porsche lanserer sin splitter nye Cayenne Electric basert på den samme Premium Platform Electric (PPE) som Macan og Audi Q6, men noen hemmeligheter har de allerede «lekket».

Porsche har tidligere lekket bilder fra interiøret i Porsche Cayenne Electric hvor OLED-skjermen i midten er buet for bedre ergonomi.
Porsche har tidligere lekket bilder fra interiøret i Porsche Cayenne Electric hvor OLED-skjermen i midten er buet for bedre ergonomi.

Bilder av interiøret med en helt ny buet OLED-skjerm og flere tekniske- og designmessige nyheter ble vist først, men nå er batteriteknologien også «avslørt».

Lavere vekt

For det første er batteriet integrert i selve konstruksjonen, slik at vekten holdes nede med et lavere tyngdepunkt. Konstruksjonen skal også gjøre batteriene sikrere ved eventuelle uhell.

Batteriet er selvfølgelig plassert midt i bilen, men det er blitt en del av konstruksjonen for lavere vekt og lavere tyngdepunkt.
Batteriet er selvfølgelig plassert midt i bilen, men det er blitt en del av konstruksjonen for lavere vekt og lavere tyngdepunkt.

De 192 battericellene i hver av de 6 elementene er dessuten pakket 12 prosent tettere enn i Taycan, slik at det tar mindre plass.

De seks hovedelementene med 192 battericeller hver kan byttes individuelt ved eventuelle problemer.
De seks hovedelementene med 192 battericeller hver kan byttes individuelt ved eventuelle problemer.

Batteriet har en brutto kapasitet på 113 kWh, som skal gi bilen en WLTP-rekkevidde på over 600 kilometer. Tester av nesten produksjonsklare prototyper har vist at bilen kan kjøre 563 kilometer med en hastighet på 70 miles eller 113 kilometer i timen.

Prototyper av Porsche Cayenne Electric er testet på motorveiene i Palm Springs i California, hvor de oppnådde 563 kilometer med en hastighet på 70 miles eller 113 kilometer i timen.
Prototyper av Porsche Cayenne Electric er testet på motorveiene i Palm Springs i California, hvor de oppnådde 563 kilometer med en hastighet på 70 miles eller 113 kilometer i timen.

100 kjøleskap

En viktig årsak til at de klarer dette er at batteriet har kjøling både på over- og undersiden og kjølekapasiteten skal tilsvare effekten fra 100 kjøleskap. Viftene i kjølesystemet bruker dessuten 15 prosent mindre strøm, så det kuttes i alle bauger og kanter.

Med kjøling både på over- og undersiden av batteriet oppnår Porsche mange av de egenskapene de ønsker i en sportslig SUV.
Med kjøling både på over- og undersiden av batteriet oppnår Porsche mange av de egenskapene de ønsker i en sportslig SUV.

Såkalt Predective Thermal Management kan på bakgrunn av blant annet navigasjon, kjørestil, topografi og temperatur forutse behovene og effektivisere bruken av strømmen.

Når du så har brukt opp strømmen og skal lade benytter systemet 800-volts arkitektur som tillater opptil 400 kW ladeeffekt helt ned til 15 grader celcius.

Trådløs lading

Å lade batteriet fra 10 til 80 prosent går dermed på et kvarter hvis du finner en god nok lader. Det betyr også at du kan lade 300 kilometer på 10 minutter.

Under testing har Porsche klart å lade batteriet fra 10 til 80 prosent på et kvarter.
Under testing har Porsche klart å lade batteriet fra 10 til 80 prosent på et kvarter.

Vel så spennende og ikke minst praktisk er den nye trådløse laderen du kan legge på garasjegulvet og lade bilen med 11 kW ladeeffekt bare ved å parkere over den. Bilens luftfjæring senker da automatisk bilen noen centimeter og strømmen sendes på «magisk» vis opp i batteriet.

Problemer med skitten bil, dårlig tid og knute på ladekabelen er dermed en saga blott.

Ved å montere en ladeplate i garasjen kan du parkere bilen og forlate den uten å bli skitten, bruke tid eller surre med kabelen og lade med 11 kW.
Ved å montere en ladeplate i garasjen kan du parkere bilen og forlate den uten å bli skitten, bruke tid eller surre med kabelen og lade med 11 kW.

Porsche Cayenne Electric får sin verdenspremiere onsdag 19. november klokken 15.15, så følg med i Finansavisen på nett, SoMe og Motor.