BYD vokser kraftig i Europa mens Tesla faller
Nybilsalget i Europa steg for femte måned på rad i november, drevet av sterk vekst i elbilregistreringer i flere store markeder.
Ifølge nye tall fra den europeiske bilprodusentforeningen ACEA økte nybilregistreringene i EU, Storbritannia og EFTA-landene samlet med 2,4 prosent i november 2025 målt mot samme måned i fjor, til rundt 1,1 millioner biler.
Batterielektriske biler utgjorde 21 prosent av nyregistreringer i EU, 26 prosent i Storbritannia – og nær 98 prosent i Norge, viser tall Reuters omtaler.
BYD opp – Tesla ned
I ACEAs statistikk peker én utvikling seg tydelig ut: BYD økte registreringene med 221,8 prosent i november 2025 mot samme måned i 2024, mens Tesla falt 11,8 prosent.
I april 2025 registrerte BYD for første gang flere rene elbiler enn Tesla i 28 europeiske land, ifølge bransjenettstedet Jato Dynamics. Da ble det registrert 7.231 BYD-elbiler mot 7.165 Tesla.
Tesla står sterkt i Norge
Norge skiller seg tydelig fra trenden: I november ble det bare registrert 172 nye BYD-biler i Norge, ifølge statistikk fra OFV. I samme måned hadde Tesla en markedsandel på over 30 prosent, med hele 6215 registrerte nybiler.
Men i et helårsårsperspektiv tar BYD markedsandeler også i Norge:
Ved utgangen av november har Tesla 28.606 registreringer, som tilsvarer om lag 19,8 prosent av nybilsalget. Til sammenligning nådde Tesla i fjor 24.259 nyregistrerte personbiler og 18,9 prosent markedsandel. Det norske BYD-salget er hittil i år på 4.196 biler, mot 2.383 på samme tid i fjor.
Var Norges mest solgte bil: Nedlagt fire år senere
Ny EU-toll
EU innførte i oktober 2024 endelige utjevningstoller på elbiler importert fra Kina, for en periode på fem år. I EU-kommisjonens egen omtale listes satsene blant annet som 17,0 prosent for BYD, 18,8 prosent for Geely og 35,3 prosent for SAIC. Tesla (Shanghai) fikk 7,8 prosent etter individuell vurdering, ifølge kommisjonen. Dette kommer i tillegg til EUs ordinære bil-toll på import.
Jato peker på at kinesiske produsenter i økende grad har dreid mot ladbare hybrider (PHEV) i Europa, blant annet fordi EU-tollene har vært rettet mot elbiler produsert i Kina.
Tollspørsmålet har også bidratt til økte handelsspenninger mellom EU og Kina, som i år blant annet har svart med tiltak rettet mot europeiske varer.
Norge: Nær 100 prosent nullutslipp
I Norge er elektrifiseringen kommet lengst. I november ble det registrert 19.899 nye personbiler her hjemme, og nullutslippsbilene hadde 97,6 prosent markedsandel, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Presset på europeisk bilindustri og den ujevne elbilveksten har også satt fart i debatten om EUs 2035-mål. EU-kommisjonen har nylig lagt planer for å redusere tempoet for utfasing av nye fossilbiler.
Kina vinner terreng
Som ABC Nyheter tidligere har omtalt, tar kinesiske bilprodusenter raskt større plass i elbilmarkedet, drevet av en kombinasjon av lavere kostnader, høyere tempo og en mer integrert verdikjede enn mange europeiske konkurrenter.
Kina har vært spesielt sterke på batterier: Global snittpris på batteripakker falt 20 prosent i 2024, og LFP-batterier – der kinesiske aktører står sterkt – utgjør nå nær halvparten av markedet, noe som gjør særlig små og mellomstore elbiler billigere å bygge.
I tillegg gir storskala produksjon og kontroll over råvarer og komponenter mer forutsigbare leveranser og lavere priser, samtidig som kinesiske produsenter ofte utvikler nye modeller på rundt to år og oppdaterer bilene løpende med programvare over nettet.
Effekten merkes også i Norge: Over 100.000 kinesiske elbiler ruller nå på norske veier.