Norges mest solgte – nedlagt fire år senere
Viser hvor raskt ting kan snu i bilmarkedet.
Denne artikkelen ble først publisert av Broom.
Det hører med til sjeldenhetene at en ny bilmodell forsvinner fra markedet bare kort tid etter at den har vært en bestselger. Men det var altså det som skjedde med Audi e-tron.
Torsdag denne uken var det nøyaktig ett år siden nyheten sprakk: På grunn av sterkt sviktende salg, var det over og ut for Audi e-tron, som het Q8 e-tron i sin siste utgave.
Solgte 31.000 eksemplarer
Den 28. februar i år var det helt slutt, og Audi-fabrikken i Brüssel, Belgia, stengte samtidig dørene. Det førte også til at 3000 arbeidere ved fabrikken mistet jobbene sine.
Bare fire år tidligere hadde den altså vært Norges aller mest solgte bil, og ble dermed stående som et lysende eksempel på hvor fort ting kan endre seg i bilverdenen.
Siden lanseringen i 2019 har bilen solgt i mer enn 31.000 eksemplarer i Norge. Fortsatt registreres ett og annet eksemplar, sannsynligvis biler som har stått lenge ute hos forhandler. Men det begynner å bli lenge siden det var snakk om store antall.
Nå har Q6 overtatt som selskapets elektriske flaggskip i SUV-klassen. Bilen selger temmelig bra i Norge, med over 2300 registreringer i år.
Men det er den mer kompakte Q4 e-tron som er merkets bestselger i Norge, med 2800 biler så langt i år og 17.300 totalt.
Les også: Test av Audi Q6 e-tron: Mye bra – men noe skuffer
Utfordrende tider
Audi er en del av Volkswagen-konsernet, som har opplevd stigende salgstall den siste tiden, men som samtidig står midt i store økonomiske utfordringer.
Nylig kom også nyheten om at VW stenger fabrikken i Dresden etter 23 års drift.
Det er første gang i selskapets 88 år lange historie at de stenger en fabrikk i Tyskland, og avgjørelsen blir forklart med sviktende etterspørsel i Kina, lavere etterspørsel enn budsjettert i Europa, og ny amerikansk tollpolitikk.
Selskapet har allerede redusert investeringsvolumet for de kommende årene, men både VW og Audi har lovet en rekke nye modeller fremover, både helelektriske og med hybride drivlinjer.
En erstatter til Q8 e-tron på ny plattform skal også være på planen, men det skjer neppe før etter 2026/27.
Kun de helelektriske modellene er aktuelle for det norske markedet, naturlig nok. Elbil-andelen i nybilsalget er ventet å bli opp mot 99 prosent her til lands neste år.
juleideer fra kreative ideer