Livsstil
7000 kunder har forhåndsbestilt «flybil»
Xpeng åpner «verdens første flybilfabrikk» – og sikter mot leveranser i 2026.
Kinesiske Aridge er et datterselskap av bilprodusenten Xpeng. Nå melder selskapet at de har rullet ut den første flymodulen til sitt modulære kjøretøykonsept Land Aircraft Carrier fra en ny fabrikk i Guangzhou.
Anlegget på 120.000 kvadratmeter kombinerer bil- og luftfartsproduksjon, og er dimensjonert for storskala drift.
Ifølge Aridge og bransjemediet Electrive, er startkapasiteten 5000 enheter i året. Den enorme fabrikken skal etter hvert kunne produsere 10.000 enheter i året.
De første leveransene er planlagt i 2026.
Bil og fly i ett
Land Aircraft Carrier er ikke én bil som flyr, men et to-i-ett system.
På bakken står en sekshjuls bil med fire seter; på taket fraktes en luftmodul som løftes av og brukes til korte flyturer.
Selve flydelen er elektrisk og av typen eVTOL, med seks rotorer og to sitteplasser. Den tar av og lander vertikalt fra små flater.
Aridge oppgir en kinesisk målpris på rundt 2 millioner yuan, cirka 2,8 millioner kroner. Selskapet har ikke annonsert eksportpris.
Elektrisk drift
Land Aircraft Carrier er et modulært system. Bakkemodulen fungerer som logistikkplattform og energikilde for luftmodulen.
Bakkemodulen beskrives som elektrifisert med rekkeviddeforlenger – altså en elektrisk drivlinje med liten forbrenningsmotor som lader batteriet ved behov. Luftmodulen er helelektrisk.
Det gir kortrekkevidde flyging uten lokale utslipp, og mulighet for raske skifter mellom kjøre- og flyetapper. Tall for rekkevidde og nyttelast for den serieklare luftmodulen er ikke offentlig.
Aridge peker samtidig mot en neste, rendyrket flymodell kalt A868, med mål om rekkevidde over 500 km og toppfart over 360 km/t. Dette er utviklingsmål, ikke sertifiserte ytelser, men indikerer at selskapet planlegger et spekter av elektriske fly til ulike bruksområder.
Bestillingene renner inn
Aridge forteller om over 7000 globale forhåndsbestillinger. Aviation International News skriver at 600 enheter ble signert i Gulf-regionen alene, etter en bemannet demonstrasjon i Dubai i oktober 2025.
Selskapet peker på Midtøsten som første eksportområde i 2027. Salg i Kina starter allerede i 2026.
Hva gjenstår?
To ting må på plass: industrialisering og sertifisering. Aridge har nå en fysisk produksjonslinje og første enheter ute for verifikasjon, men må bevise at de kan skalere og levere kvalitet i ønsket volum.
I tillegg må luftmodulen godkjennes for sikker drift i hvert enkelt marked. Inntil typegodkjenninger er på plass, bør tidslinje, kapasitet og pris betraktes som mål.
- Les også: Kineserne tar over elbil-markedet