KRONIKK

Hva er det Høyre ikke forstår om tid?

Det er tydelig at frekkhetens nådegave ikke kjenner noen grenser.

Mangel på tid til å gjøre en god jobb er helt reelt et av de aller største problemene norske lærere opplever, skriver Utdanningsforbundets leder.
Publisert Sist oppdatert

Etter at Høyre lanserte skolepolitikken sin for denne valgkampen og kommende stortingsperiode, har det ikke manglet på kritikk. 

Med blind tro på den standardiserte testingen og løfter om enda mer teori og flere skoletimer for de yngste skolebarna, peker Høyre ut en kurs der de vil gjøre mer av det som ikke har virket de siste tjue åra.

Det mener jeg er svært uklokt. Når vi ser at skolemotivasjonen over tid har gått betydelig ned, skolerelatert stress og fravær har økt og resultatene ikke har blitt bedre samtidig som elevenes tid på skolen har økt med to skoleår, er det åpenbart at vi trenger nytenking i skolepolitikken. 

Da er ikke mer av gammel medisin uten virking, kanskje med negative bivirkninger, veien å gå.

Her driver Høyre og Tina Bru med en omskriving av virkeligheten som kan virke litt komisk og desperat.

Dette får stå for Høyres regning. Men når Tina Bru skriver i ABC nyheter 4. juli at jeg er kritisk til å gi lærerne mer tid med elevene sine, er det tydelig at frekkhetens nådegave ikke kjenner noen grenser. 

Det er grunn til å spørre hva det er Høyre ikke forstår når det gjelder tid. For ved å servere fem timer mer undervisning hver uke, er det altså ikke mer tid, men mer arbeid landets lærere og elever skal få. 

Her driver Høyre og Tina Bru med en omskriving av virkeligheten som kan virke litt komisk og desperat. Men det ligger noe svært alvorlig bak. For mangel på tid til å gjøre en god jobb er helt reelt et av de aller største problemene norske lærere opplever.

Funn fra Respons Analyses undersøkelse blant 1265 grunnskolelærere:

  • 72 % av lærerne svarer at de har mer ansvar og 79 % oppgir at de har flere oppgaver nå enn for tre år siden
  • 3 av 4 lærerne oppgir å bruke mer tid på skriftlig dokumentasjon og rapportering
  • 92 % svarer at de utfører oppgaver som ligger utenfor deres ansvarsområde som lærer. For mer enn halvparten skjer det ukentlig eller oftere.
  • 74 prosent av lærerne på barnetrinnet oppgir at de har blitt pålagt vaktmester- eller renholdsoppgaver er oppgaver.
  • Noen få lærere (3 %) svarer at det er blitt enklere å følge opp elever nå enn for tre år siden. Årsaken er mindre klasser, økte ressurser og bedre digitale hjelpemidler.

Kilde: Respons Analyses undersøkelse fra februar 2024

Som Tina Bru skriver, sier så mange som syv av ti lærere at de har fått dårligere tid til å følge opp elevene de siste åra. Dette tallet er helt riktig. Det er hentet fra en undersøkelse Respons Analyse gjorde i februar 2024. 

Men det er altså ikke for få undervisningstimer som er grunnen til at lærere ikke har tid til å gjøre jobben. 

Tvert imot viser undersøkelsen at det handler om flere og nye oppgaver, mer ansvar, for få lærere, for lite ressurser og for store klasser til å klare å følge opp den enkelte godt.

Så hvis Høyre mener alvor i at de vil gi lærerne mer tid til å gjøre jobben, er det flere ting å ta tak i her. 

Vi trenger at dere sikrer kommunene og skolene gode rammer og ressurser, øker kontaktlærerressursen, gir oss flere kollegaer og mindre klasser. Og gjerne færre arbeidsoppgaver – ikke flere slik dere foreslår ved å øke undervisningstiden til elevene. 

For hva gir dere en som har verdens beste jobb? Jo, tid til å gjøre den!

Stemmer er ABC Nyheters debattseksjon. Dette er meningsytringer, og innholdet står for skribentens regning. Ønsker du å bidra? Send kronikk eller debattinnlegg til stemmer@abcnyheter.no.